Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en del gamle skolebøker fra vgs liggende (snart 10 år gamle) og er litt usikker på hva jeg skal gjøre med de.. virker så ille og kaste de men det er vel ikke så mye jeg kommer til å lese i de heller... Bøker fra høyere utdanning har jeg tenkt å ta vare på inntil videre.

Hva gjør dere - kaster de eller tar dere vare på de?

Hvilke tar dere i såfall vare på? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest splæsj
Skrevet

Jeg har kastet alle mine bøker fra skolen. Har alltid tenkt: "For noe drit, er glad jeg er ferdig, nå vil jeg ikke se disse bøkene mer!!"

Men det angrer jeg på nå, hadde jo vært artig og lest. Tenk når du er gammel dame, da blir det jo morsomt å kikke i de gamle bøkene.

Gjest splæsj
Skrevet

Hehe, kom på: Det mest ekstreme var vel da jeg la matteboka i en gammel kjele og satte fyr på den! *mattehater* :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Tenker du på fagbøker eller skrivebøker?

Gjest Virvel
Skrevet

Regner med det er fagbøker det er snakk om. På vgs solgte jeg dem hver høst, med unntak av noen få fra 1 kl. som jeg ikke fikk solgt igjen. (Og typisk nok var det de dyreste også. :forvirret: ) Da jeg gikk ut av 3 kl. tok jeg vare på alle bøkene bare fordi jeg syntes det var så trist at jeg var ferdig. :ler: Har faktisk bladd litt i dem senere, det er hyggelige minner, pluss at flere av dem også er veldig nyttige.

Mens jeg har gått på høyskolen har jeg ikke solgt noen bøker, og har ikke tenkt å gjøre det heller. Mange av dem vil jeg sikkert ha bruk for i årene fremover også.

Gjest Gjest
Skrevet
Tenker du på fagbøker eller skrivebøker?

Tenkte i utgangspunktet på fagbøkene. :)

Skrevet
Tenkte i utgangspunktet på fagbøkene. :)

Dette var meg. Var visst logget ut av en eller annen merkelig grunn. :)

Skrevet

De ligger hjemme hos foreldrene mine og jeg har ingen interesse av å ha dem selv. Noen gikk i arv til broren min (tre år yngre), men allerede etter så kort tid var mange byttet ut med nyere versjoner så omtrent halvparten var utdatert og kunne bare kastes. Fagbøker fra psykologistudiet derimot har jeg aldri tenkt å kaste, de får man bruk for senere og jeg har selv sett psykologer med de samme bøkene i bokhylla si som de vi bruker i studiet, så det er tydelig at de har hatt bruk for dem.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg solgte bøkene etterhvert som jeg ble ferdig med dem, så har ingen bøker igjen fra videregående. Men det går vel ikke når bøkene er 10 år gamle. Hvis jeg ikke hadde solgt de ville de nok ha endt opp i en eske i en bod etter eller annet sted, bare fordi det føles galt å kaste noe som har verdi.

Skrevet

Noen har jeg ennå, de er yrkesrettet og veldig nyttige den dag i dag.

Men jeg har noen helt nye allmenfagbøker liggende. Men fra høsten er det vell ny reform og nye læreplaner. Betyr det at jeg ikke får solgt årets bøker?

Gjest Gjesta
Skrevet

Dem har jeg pakket ned i pappesker og lagret i kjelleren. Får meg ikke til å kaste bøker.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet det er en del som har fagbøkene i bokhylla som et slags statussymbol på at de har lest dem. Husker ene foreleseren sa at den ene boka på pensum var et must å ha i bokhylla, siden han er "guruen" innen fagområdet. Men jeg kommer til å selge denne boka også.

Når det gjelder bøkene fra vdg står de jeg ikke fikk solgt igjen hjemme hos foreldrene. Bøker fra studier ligger for det meste i boden. Angrer på at jeg ikke solgte dem, nå får jeg jo ikke solgt dem. Fra studiet jeg går på nå kommer jeg til å selge de fleste bøkene. Jeg sparer imidlertid på notatene, siden jeg har lagt såpass mye arbeid i dem. Siden notatene er såpass bra, trenger jeg heller ikke spare på bøkene føler jeg. Hvis det er noe jeg lurer på finnes jo bøkene på biblioteket

Skrevet

Jeg har flere av dem liggende. Noen kunne jeg tenkt meg og kvittet meg med, som f.eks. engelsk-bøker, mens andre har virkelig gjort nytte for seg da jeg holder på med lærerutdannelse og peiler meg inn på vgs. Så jeg har historiebøkene, geografi, norsk, matte, engelsk, samfunnsfag, fransk, samfunnskunnskap, og IT. Tror ikke jeg har flere...

Når det gjelder bøker fra høyere utdanning har jeg solgt en del fra historie-faget, men tatt vare på flere som også har kommet til nytte i undervisningssammenheng. Alle geografi-bøkene tar jeg vare på, mest fordi de er så gode. :)

Det må jo nevnes at jeg sjelden har kjøpt alle pensumbøkene også da...... :rodme:

Gjest Gjest
Skrevet

alle fagbøker er kastet eller solgt videre. Men notatbøker, stiler og eksamener bladde jeg senest igjennom idag. Fant mange brev til venninner og gutter jeg var forelsket i som aldri vart sendt. Artig å lese gjennom nå. :)

Dessuten var det artig å friske på hukommelsen når det gjelder det faglige :)

Gjest Gjest
Skrevet

fagbøkene har jeg brukt mange ganger; slått opp når det var noe jeg ikke husket helt. Notatbøkene fra vgs er kastet, men notatene fra universitetet er gode å ha.

Hvis du ikke bruker dem, er det vel ikke vits i å ta vare på dem.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg solgte bøkene fra de tre første årene på vgs, men har alle fra fag jeg har tatt opp og fra påbygning

Skrevet

Tar vare på de interessante fagbøkene (høyere utdanning), selger de jeg ikke synes noe om/ikke tror jeg får bruk for.

Har faktisk tatt vare på et par fagbøker fra videregående, siden det jo står endel morsomme fakta der - har f.eks. en bok om bergarter, vulkaner osv, kjempemorsomt å se i også nå. Resten har jeg kastet.

Skrevet
Har en del gamle skolebøker fra vgs liggende (snart 10 år gamle) og er litt usikker på hva jeg skal gjøre med de.. virker så ille og kaste de men det er vel ikke så mye jeg kommer til å lese i de heller... Bøker fra høyere utdanning har jeg tenkt å ta vare på inntil videre.

Hva gjør dere - kaster de eller tar dere vare på de?

Hvilke tar dere i såfall vare på? :)

Tar vare på alt. Kaster eller selger aldri bøker. Har noen ganger hatt bruk for gamle skolebøker fordi de forklarer ting uten å anta at leseren har forhåndkunnskaper.

Gjest Gjest
Skrevet

Tar vare på alt jeg også, har ofte hatt bruk for de bøkene.

Skjønner de som selger bøkene også da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...