barbigirl Skrevet 4. juni 2006 #1 Skrevet 4. juni 2006 i "jeg liker ikke sånn brød som dere har" tråden ser jeg mange som skriver ditten å datten om at "alt" usunt IKKE blir servert, til deres barn... jeg har 3 sunne og friske barn, og de får nå både loff og sjokolade melk (gjærne H-melk), og saft til måltider de! de spiser jo ikke bare dette, her i huset spises det masse grønnsaker og frukt. vi drikker vann og juce, vi spiser grovbrød og ja, alt... det virker som mange aldri har "usunn" mat ... eller er det noe dere bare sier for å virke bedre?
Saeria Skrevet 4. juni 2006 #2 Skrevet 4. juni 2006 Nå har ikke jeg barn, men da jeg var liten fikk jeg H-melk, sjokolademelk, kneip, loff, sjokade og saft til middag... Jeg fikk også lettmelk, ost, juice, vann, frukt, grønnsaker, grovbrød, fisk og annen sunn mat. I dag er jeg voksen og stort sett frisk hele tiden. Jeg tror ikke kostholdet har ødelagt noe. Min mor er utdannet ved husmorsskolen (ja, hun er over 60) og jeg fikk sunn og god middag hver dag.
LilleLy Skrevet 4. juni 2006 #3 Skrevet 4. juni 2006 Det er det samme her. Jeg har lært meg til å like det meste og spise det meste. Vi har kanskje ikke det noe Fedon eller Grete Roede kosthold, men et innholdsrik kosthold som inneholder det meste og vi har rom for å unne oss litt ekstra. Ingen av oss er overvektige, vi holder oss i aktivitet, og jeg kan ikke huske å ha vært borte fra jobb/skole pga sykdom siden ungdomsskolen. Ikke at det er noen garanti for fremtiden...
Gjest hjemmebakt Skrevet 4. juni 2006 #4 Skrevet 4. juni 2006 det virker som mange aldri har "usunn" mat ... eller er det noe dere bare sier for å virke bedre? ← Her i huset fokuserer vi ikke noe spesielt på sunn mat, men vi fokuserer mye på GOD mat. Derfor må jeg si at jeg reagerte da folk visst mener at kneippbrød er vanlig mat, og at barn dermed bør like det.
Gjest Narnia Skrevet 4. juni 2006 #5 Skrevet 4. juni 2006 Da jeg var liten fikk vi bare servert "vanlig" mat av foreldrene våre, dvs fete oster, farsekjøtt, saft og brus med sukker etc. Sjelden noe som var fett- eller sukkerredusert. Fikk selvfølgelig også vanlig mengde frukt og grønnsaker, men ble aldri fortalt at vi måtte spise det fordi det var sunt, det var bare en naturlig del av kostholdet. Verken jeg eller søsknene mine er overvektige, selv om vi fikk godterier og kaker hver helg. En venninne av meg derimot, vokste opp med en "fanatisk" mor. Hun har aldri drukket lettmelk (kun skummet), aldri spist pålegg med vanlig fettinnhold, og viktigst av alt så har hun aldri spist noe som ikke er blitt nøye målt og vurdert av moren. Denne jenta er overvektig idag, og har ingen kunnskap om hva som er normalt kosthold. Trener gjør hun heller aldri. Jeg tror det er viktig at man oppdrar barna med et normalt kosthold, ikke usunt, men heller ikke for rigid. Kunnskaper om hva som er sunt og usunt bør komme etterhvert, for barn er det for komplisert å forstå. Ikke minst er det viktig å sørge for at barna får et naturlig forhold til mat. Det er iallefall min oppfatning
Missbumblebee Skrevet 4. juni 2006 #6 Skrevet 4. juni 2006 Litt usunn mat innimellom gjør da ingenting, det som er "farlig" er de barna som spiser mye usunt, og som samtidig bare sitter stille uten å få brukt kroppen sin. DET er ille, for da risikerer man jo fort å få et problem som igjen kan føre til overvekt og andre livsstilsykdommer som ingen barn bør få.
Varja Skrevet 4. juni 2006 #7 Skrevet 4. juni 2006 Jeg kjøper og lager i utgangspunktet bare sunn mat. Med det mener jeg ikke lett- eller light-produkter (bortsett fra lettmelk og lettrømme), men vanlig sunn mat som grønnsaker, kjøttpålegg, ost (med vanlig fettinnhold) osv. Vi har alltid grønnsaker til middag og nesten alltid frukt etter brødmåltid. Vi drikker heller ikke brus. Likevel får datteren min på 2 1/2 nok i seg endel usunne ting. Vi tar f. eks en vaffel på kafe på lørdag, de feirer fødselsdager i barnehagen med kake, hun får en is på varme sommerdager, saft og boller hos bestemor osv. All denne småspisingen av usunne ting kan jeg ikke huske fra min egen barndom. At det er blitt sånn gjør det nok enda viktigere at basiskostholdet er så bra som mulig tror jeg. Når det gjelder brød og melk regner jeg det til en viktig del av et sunt og bra kosthold. Et sunt og bra kosthold skal også være såpass "enkelt" å administrere og å forstå at man faktisk klarer å opprettholde det og gi vanene videre til barna. Å sørge for å ha melk og brød og et variert utvalg av greit pålegg (leverpostei, servelat, gul og brun ost, smøreost og makrell i tomat f. eks) til enhver tid krever ikke voldsomt med planleggeing og infrastruktur. Det tror jeg er bra.
Titti72 Skrevet 4. juni 2006 #8 Skrevet 4. juni 2006 Vi spiser alt i mitt hjem. Både sunt og usunt. Jeg er familiens nugattispiser bare så det er sagt. Når jeg er i Danmark så kjøper jeg alltid minimum 10 pakker med sjokoladepålegg hjem.
Gjest Varg-Menja Skrevet 4. juni 2006 #9 Skrevet 4. juni 2006 Vi spiser sunt og variert, men ser jo her at i følge mange andre er vi forferdelig usunne, som drikker h-melk og bruker meierismør og fløte i maten. Jeg synes dette fett og sukker-hysteriet har tatt overhånd for lenge siden, og det virker som om folk har glemt at vi trenger det også i kostholdet. Det viktigste i forhold til fedme og lignende ting er at man er aktiv og har god forbrenning. Når det gjelder lett-produkter mener jeg at det er mere usunt enn å få i seg litt fett og sukker, fordi man narrer kroppen til å tro at den får i seg ting den ikke gjør. Dersom man heller gir kroppen litt "skikkelig vare" nøyer den seg også med mindre. Sunt for meg er også å unngå kunstige tilsetninger, sprøytemidler osv.
Gjest Gjesta Skrevet 4. juni 2006 #10 Skrevet 4. juni 2006 Vi spiser sunt og variert, men ser jo her at i følge mange andre er vi forferdelig usunne, som drikker h-melk og bruker meierismør og fløte i maten. Jeg synes dette fett og sukker-hysteriet har tatt overhånd for lenge siden, og det virker som om folk har glemt at vi trenger det også i kostholdet. Det viktigste i forhold til fedme og lignende ting er at man er aktiv og har god forbrenning. Når det gjelder lett-produkter mener jeg at det er mere usunt enn å få i seg litt fett og sukker, fordi man narrer kroppen til å tro at den får i seg ting den ikke gjør. Dersom man heller gir kroppen litt "skikkelig vare" nøyer den seg også med mindre. Sunt for meg er også å unngå kunstige tilsetninger, sprøytemidler osv. ← Det er vel fordi mange tror at sunt og slankende er ensbetydende.
Gjest Gjesta Skrevet 5. juni 2006 #11 Skrevet 5. juni 2006 (endret) Vi prøver å ha et sunt og variert kosthold med lite hel- eller halvfabrikata. Vi spiser mye fisk, og spiser sjelden kjøttdeig. Vi spiser frukt og grønnsaker/salat hver dag. Det går i grovbrød/kornbrød eller grove knekkebrød. Loff kjøper vi sjelden. Saft drikkes kun til middag, ellers vann eller laktoseredusert lettmelk. Vi drikker lite jus, og sjokolademelk eller sjokoladepålegg bare en gang i uka. Likevel får vi i oss mye sukker fra is, sjokolade og andre ting. Vi klarer nok ikke å ha kostholdet så sunt som vi ønsker, men vi prøver så godt vi kan, og derfor føler vi at vi kan kose oss med god samvittighet likevel. Endret 5. juni 2006 av Marillia
Gjest Emera Skrevet 5. juni 2006 #12 Skrevet 5. juni 2006 Jeg kjøper og lager i utgangspunktet bare sunn mat. Med det mener jeg ikke lett- eller light-produkter (bortsett fra lettmelk og lettrømme), men vanlig sunn mat som grønnsaker, kjøttpålegg, ost (med vanlig fettinnhold) osv. Vi har alltid grønnsaker til middag og nesten alltid frukt etter brødmåltid. Vi drikker heller ikke brus. Likevel får datteren min på 2 1/2 nok i seg endel usunne ting. Vi tar f. eks en vaffel på kafe på lørdag, de feirer fødselsdager i barnehagen med kake, hun får en is på varme sommerdager, saft og boller hos bestemor osv. All denne småspisingen av usunne ting kan jeg ikke huske fra min egen barndom. At det er blitt sånn gjør det nok enda viktigere at basiskostholdet er så bra som mulig tror jeg. Når det gjelder brød og melk regner jeg det til en viktig del av et sunt og bra kosthold. Et sunt og bra kosthold skal også være såpass "enkelt" å administrere og å forstå at man faktisk klarer å opprettholde det og gi vanene videre til barna. Å sørge for å ha melk og brød og et variert utvalg av greit pålegg (leverpostei, servelat, gul og brun ost, smøreost og makrell i tomat f. eks) til enhver tid krever ikke voldsomt med planleggeing og infrastruktur. Det tror jeg er bra. ← Jeg er med på mye av det du skriver. Men er virkelig en vaffel på lørdag, kake på en bursdag og en is en varm sommerdag virkelig noe å karakterisere som "all denne småspisingen..?" Sånt fikk da vi da jeg var barn og. Og Narnia skriver lenger oppe i tråden: Verken jeg eller søsknene mine er overvektige, selv om vi fikk godterier og kaker hver helg. Nei, selvfølgelig ikke! Det er da vanlig å kose seg litt ekstra i helgen, eller hva? Så lenge det ikke dreier seg om vanvittige mengder så er det da ikke farlig? Det er vel fordi mange tror at sunt og slankende er ensbetydende. Nettopp! Det er mennesker som slanker seg som helst skal unngå søtt og fett både hverdag og helg. Og til fest. Og alltid, alltid, og så sprekker de som ballonger etterpå... (men det er en annen diskusjon). Spiser man sunt og variert til vanlig, så tåler man litt godt innimellom! Mener nå jeg.
momo Skrevet 5. juni 2006 #13 Skrevet 5. juni 2006 Jeg synes det er veldig viktig med sunn mat, men man trenger sefølgelig ikke og bli hysterisk. Vi kjøper grovt godt brød eller baker grovt brød selv. Av pålegg har vi alltid mye forskjellig og variert. Vi har faktisk ikke sjokoladepålegg og sånnt. Middagen og prøver jeg og ha sunn hver dag. Men vi kan ha muffins på en søndag vi koser oss. Datteren min får lørdagsgodt, hun får is. Så det er ikke bare sunn mat, men synes det er viktig at basismaten er sunn. Brus drikker vi ikke, saft har vi noen ganger, kjøper da sukkerredusert, melka er skummet eller lett. Vi bruker magre produkter når det gjelder, ost, melk, kjøper kesam framfor rømme. Og vi spiser magert kjøtt, kjøper karbonadedeig istedenfor kjøttdeig og sånn. I min barndom fikk jeg så og si aldri godteri, så de gangene jeg fikk hos andre så spiste jeg jo som jeg aldri hadde sett det før og jeg kasta ofte opp etterpå. Nå i dag så sliter jeg fortsatt med det, jeg er avhengig av sjokolade, men kjemper det jeg kan for og ikke spise det. Så jeg tror det er viktig med en fin balanse. Også mener jeg aktivitet er viktig, datteren min går på dans og turn og er ute og leker hele dagen og mye ute og sykler. Er og viktig at vi foreldre er med på en del aktiviteter og støtter de. Hjeler jo ikke så mye hvis mor og far bare sitter i sofaen.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #14 Skrevet 5. juni 2006 Jeg har ikke barn, men jeg vil gjerne komme med noen betraktninger likevel. Når det gjelder brød, så overrasker det meg at mange ikke skjønner hvor dårlig det brødet som selges i butikken er. I Norge ligger vi på topp når det gjelder cøliaki, og forkerne mener jo at dette o stor grad skyldes overeksponering. Vi spiser masse brød, og når brødet vi spiser i tillegg inneholder masse gluten er det ikke så rart utviklingen har blitt slik. Så det virker som mange synes det er sunt å gi ungene masse dagligvarebrød. Men hvis dere tar dere tid til å lese på innholdsfortegnelsen, så vil dere se at det aller meste av brødet som kjøpes ivanlig matbutikk bli tilsatt ekstra gluten, så det skal bli mer luftig. Og dette gir dere altså barna?? Selv kjøper jeg bare brød fra bakeren som kun bruker naturlige råvarer. det er jo også pussig hvordan foreldre får en forestilling om hva som er sunt og som barna må spise. Jeg ble feks tvunget i alle år til å drikke melk. men da jeg i voksen alder kutta ut melka skjønte jeg jo hvorfor jeg alltid hadde hatt så vondt i magen i de foregående 20 åra Poteter var også veldig viktig i min oppvekst. Grunnen til at poteten i gamle dager ble sett på som så viktig var jo pga C-vitamininnholdet. Men dagens barn får jo dette dekket gjennom å drikke appelsinjuice og spise appelsiner. I dag spiser jeg aldri poteter, har aldri likt det, og så er det ikke bra med så mye stivelse med tanke på blodsukkeret/vekta. Og når det gjelder sukker så synes jeg det er foreldrene ansvar å begrense dette så mye som mulig. Jeg vet jo selv at man blir helt "hekta" på sukker, hvis man er vant med å få i seg sukker hver dag er det utrolig vanskelig å slutte. Og man må være bevisst at det ikke bare er i godteri det er sukker: det er veldig mye i feks youghert og i veldig mye ferdigmat. Mine foreldre var veldig flinke til å være strenge med søtsaker da jeg var liten. VI fikk kun godteri på lørdager. Men de siste årene glei det nok litt ut, og jeg husker jeg oppdaget at min far nærmest var sjokoholiker. Han hadde nemlig i alle år gjemt unna sjokoladen han spiste i løpet av uka, og på kontoret hans var det fullt av sjokoladepapir Men jeg er veldig glad for at han ikke overførte den vanen til oss da vi var så små, for det er jo ingen tvil om at kosthold går i arv. Hvis jeg selv får barn, kommer jeg nok til å bli enda strengere på kostholdet, og ikke minst prøve å lære barna at det er veldig mye sunn mat som også er godt. Og så tror jeg det er viktig at barna ikke lærer seg at man må ha godteri for å ha en hyggestund. Man kan faktisk gå en tur og ha det hyggelig, man må ikke sitte i sofaen og sløve med masse sjokolade. Å lære bort slike vaner er veldig farlig med tanke på framtidig overvekt. Det er ikke like vanlig at barn blir overvektige pga den enorme aktivititeten deres. Men som voksne blir det et problem å ha et usunt kosthold med tanke på overvekt fordi vi voksne desverre må sitte en del stille i løpet av arbeidsdagen. Og hvis vi har et usunt kosthold får vi mindre iverskudd til å klare å gjennomføre den joggeturen man jo burde gjøre når man kommer hjem fra jobb. Et suint kosthold gir mye mer energi. Dette skal mine barn lære, men uten at de vet hva de går glipp av ved at de skal slippe å tilegne seg et usunt kosthold først.
Diktern Skrevet 5. juni 2006 #15 Skrevet 5. juni 2006 Nå er det jo gjerne sånn på KG og andre steder at når man kommer med slike "skrekkeksempler", begynner alle å fortelle om deres egne flinke og sunne og greie og aldri så skikkelige lille sønn/datter.
Gjest StoreSky Skrevet 5. juni 2006 #16 Skrevet 5. juni 2006 Jeg liker å TRO jeg har et meget sunt kosthold for meg og min datter. Men vi er nok ganske så gjennomsnittlig sunn/usunn. Is flere ganger i uka på sommerdager, saft (light), goderi i helgene. Vanlig ikkesååsunt brød, pålegg, hel og halv fabrikata... Hos oss så sniker det seg nok mer fett/sukker inn enn det jeg selv tror. Dessuten mye lette karbohydrater i form av pasta, ris, brød. (fordi det er billig) Men prøver å få i oss fisk innimellom, kylling og karbonadeig, og bønner erstatter ofte kjøtt. Tilsetter ofte ekstra grønnsaker i maten da. Det lille av melk er skummet melk, jeg prøver å redusere majones/smør bruk. (min datter liker ingen av delene.) Er vel dårligst på frukt. Men der er det jo endel sukker -sååå..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå