Gå til innhold

Damelag i OL i sjakk?


Gjest Else Johanne

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Jeg kom over en artikkel om sjakkgeniet Magnus Carlsen som er i OL i sjakk.

Det jeg observerte er at man har DAMELAG i sjakk...

http://www.nettavisen.no/sjakk/article6531...&slide=40#slide

Hvorfor skal herrene og damene spille i forskjellige klasser?? det har da ingenting med fysisk styrke å gjøre...  :overrasket:

Det er fordi damene ikke kan konsentrere seg om en ting av gangen. Vanskelig å gjøre ett trekk, når man samtidig skal tenke på hagen, hva hun skal ha på seg om kvelden og hvor familien skal reise i sommer. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er fordi damene selv ønsker det, fordi det kan bidra til å skape mer interesse for kvinner og sjakk.

Ellers tror jeg grunnen til at vi mangler kvinnelige verdensmestere har mer med interesser å gjøre og mindre med intelligens. I den grad sjakk i det hele tatt er en direkte funksjon av intelligensen, og ikke bare et spill som krever mye av en type intelligens.

En av de beste tyske juniorspillerne, Elisabeth Pätz, holdt på å stryke til sin matte-Abitur. Hun svarte selv sporty at hun ikke er noe universalgeni (selv om kanskje litt for mye tid til sjakk er en sterk medvirkende årsak..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sorte Får Bææ
Finnes det i det hele tatt NOEN OL-grener der menn og kvinner er på samme lag, da?

Dansing, med og uten skøyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little me

Sjakkverdenen sliter med rekrutering av jenter, spesielt her i Norge. Så ved å ha en rein jenteklasse blir det mer oppmerkshet rundt dette.

Dessuten er det jo ikke uvanlig å skille gutter og jenter når det kommer til idrett, og sjakk fikk for noen år siden status som idrett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sorte Får Bææ
Dessuten er det jo ikke uvanlig å skille gutter og jenter når det kommer til idrett, og sjakk fikk for noen år siden status som idrett. :)

Det er p.g.a. fysiske forskjeller og sjakk er vel neppe en fysisk idrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little me
Det er p.g.a. fysiske forskjeller og sjakk er vel neppe en fysisk idrett.

Der hoppa du glatt over det første argumentet mitt da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der hoppa du glatt over det første argumentet mitt da ;)

Han angrep vel bare det svake argumentet.

Det første er gyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes det i det hele tatt NOEN OL-grener der menn og kvinner er på samme lag, da?

Hestesport. Det er ingen danseformer som er OL-gren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...