Noorgie Skrevet 6. juni 2006 #41 Skrevet 6. juni 2006 Mener du det er tilfeldig at menn tjener mer enn kvinner i ALLE bransjer, også de bransjene som tradisjonelt kvinnedominerte? Hvorfor tjener isåfall ikke kvinner i mannsyrker mer enn menn? De skulle jo i følge din forklaring være ekstra motiverte? ← Både ja og nei. Vis meg hvor det går frem at f eks mannelige lærere og sykepleiere har egne lønnstrinn - kontra kvinner. Det er bare tøv fordi vi snakker her om stat/kommune som opererer etter utdannelse og ansinitet. Ingen skal fortelle meg at en kvinnelig og mannelig sykepleier på samme avdeling og som har samme jobbspesifikasjon tjener forskjellig, så fremt de jobber nøyaktig like mye. Det samme gjelder lærer. Det blir for dumt når enkelte bruker statistikken helt ukritisk og ikke f eks tar hensyn til forskjell i stillingsbrøker. Hvis menn jobber mere enn kvinner sier det seg selv at lønna blir høyere, selv om grunnlønnen er lik. At noen klarer å fremforhandle personlige tillegg er en annen sak. Kom med klare eksempler på at en mann og en kvinne gjør nøyaktig det samme, med samme bakgrunn, samme arbeidstid og ansvar, så skal jeg være enig i uretten som enkelte her hevder er gjengs både i det private og det offentlige!!!!
Gjest regine Skrevet 6. juni 2006 #42 Skrevet 6. juni 2006 Å påpeke at det IKKE er den enkelte kvinne på individ nivå som har ene ansvaret for de store lønnsforskjeller mellom kjønnene som forstatt eksisterer - er ikke å sette kvinner i en offerrolle! Det er heller ikke uttrykk for en forventning om at "noen" skal hjelpe kvinner. Problemet er sammensatt og handler i mye større grad om strukturer, og da er det DER man må gjøre noe, ikke si at "ja - hvis du ikke kan forhandle deg til bedre lønn, så får du bare ha det så godt". Det handler om at det er systematiske forskjeller, innen omtrent ALLE bransjer. Og det blir ingen endring på det uten at større grep enn personlige forhandlinger tas.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #43 Skrevet 6. juni 2006 Hvis menn jobber mere enn kvinner sier det seg selv at lønna blir høyere, selv om grunnlønnen er lik. ← Hvis du leser linkene, så ser du at det er tatt høyde for dette, og forskjellen er der fremdeles.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #44 Skrevet 6. juni 2006 Artig hvordan det alltid er menn som protesterer vilt når det blir snakk om at likelønn ikke eksisterer, på tross at enhver statistikk utarbeidet av eksperter på området sier det motsatte...
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #45 Skrevet 6. juni 2006 Dette er typiske yrker hvor man har individuelle lønnsforhandlinger. Kvinner dere må skjerpe dere. Ja, jeg er klar over at dere er vant med at staten går inn for å hjelpe dere, men nå har staten gjort sitt, det er på tide å kutte navlestrengen og dere må klare dere selv. Vis at dere klarer å forhandle fram tilsvarende lønninger som menn. Dere må bli voksne arbeidsktakere snart dere og. Det viktigste for sykpleiere er i første omgang ikke å få tilsvarende lønn som ingeniører og øknomer. Det kan de bare drømme om. Derimot bør man kutte ut 7.5%, 12.23% og whatever stillinger og kjøre på med flere heltidsstillinger. På tross av at Norge ligger langt foran de fleste land når det gjelder å legge føringer for likestilling ligger norske kvinner langt bak sine søstre i Europa når det gjelder å ta lederansvar. Kan kanskje norske kvinner gå i seg selv? Er det kulturelle årsaker til at norske kvinner ikke vil ta slikt ansvar? Igjen, er det på tide å kutte strengen slik at norske kvinner kan bli voksne? At de høyest lønnende i Norge er menn er fryktelig lite merkelig, da menn for 30 år siden var i flertall på typiske lederstudier. Dette vil utjevne seg med årene da andelen kvinner som studerer slike fag har økt. Her var det noe muffins, ja. ← Bra innlegg, er enig!
Noorgie Skrevet 6. juni 2006 #46 Skrevet 6. juni 2006 Artig hvordan det alltid er menn som protesterer vilt når det blir snakk om at likelønn ikke eksisterer, på tross at enhver statistikk utarbeidet av eksperter på området sier det motsatte... ← Vel om jeg protesterer vilt får så være. Ønsker at enkelte her bør være mere nyanserte i sin argumentasjon. Interressant at at man nærmest blir satt i "kvinneundertrykkerbåsen" hvis man ikke hiver seg på hylekoret om hvor forferdelig alt er, men slikt er vel bare å vente av.............
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #47 Skrevet 6. juni 2006 Vel om jeg protesterer vilt får så være. Ønsker at enkelte her bør være mere nyanserte i sin argumentasjon. Interressant at at man nærmest blir satt i "kvinneundertrykkerbåsen" hvis man ikke hiver seg på hylekoret om hvor forferdelig alt er, men slikt er vel bare å vente av............. ← Bra innlegg, dette også.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #48 Skrevet 6. juni 2006 Ønsker at enkelte her bør være mere nyanserte i sin argumentasjon. ← I mine øyne er ikke argeumentasjon av typen" At menn har høyere lønn i ALLE bransjer er fordi menn er flinkere enn kvinner" så mye å skryte av heller. Særlig ikke når enhver lønnskespert og likestillingsekspert sier det stikk motsatte mht hva årsaken er. (Og om så årsaken er at absloutt alle menn er flinkere enn kvinner til å kreve høy lønn, så er jo det i seg selv et likestillingsproblem) Hvordan går det ann å hevde at mannlige sykepleiere får mer lønn fordi de er mer engasjerte, og så ikke benytte samme argeumentasjon mht kvinnelige rørleggere/ingeniører? For disse tjener jo også minfdre enn sine kollegaer. Pussig, skulle jo trosdd at de var mer engasjerte?
punktom Skrevet 6. juni 2006 #49 Skrevet 6. juni 2006 Artig hvordan det alltid er menn som protesterer vilt når det blir snakk om at likelønn ikke eksisterer, på tross at enhver statistikk utarbeidet av eksperter på området sier det motsatte... ← Artig å se at kvinner ikke vil til bunns i tallene, men godtar hva de får servert. Men så klart, det er jo ganske behagelig å bli fortalt at man er et offer. Får da har man liksom ikke selv noe ansvar. Poenget mitt er at man ofte har et lemfeldig forhold til slik statistikk i forhold til annen statistikk. Når man har skrellet bort alle ulikheter i arbeidstimer og lignende så bør man gå videre og finne ut hva som er feil. En hypotese er at menn får høyere lønn uansett. Det er en mulig forklaring. En annen forklaring er at menn er er flinkere til å forhandle lønn eller flinkere til å rævslikke sjefen. Så kan man splitte opp i grupper (uavhengig av kjønn) de som er pågående i lønnsforhandlinger og de som ikke er det. Så sammenligner man helst den siste gruppen og ser hvordan lønnsforskjellene ser ut i den gruppen. Arbeidslivet og staten har gjort sitt til nå for å legge til rette for likestilling. Neste skanse er likestilling i hjemmet, men der bør hver enkelt familie selv ta et oppgjør. Hvis vi da ikke bare skal kutte permisjonen i to og gi hver forelder sin del. Men da er det jo også alltid en haug med kvinner som klager over at noen tar permisjonen fra dem. Hvorfor norske kvinner ikke tar like mye ledelsesansvar som sine søstre ellers i Europa, skal du slippe å svare på. Hvis du da ikke vil.
talin Skrevet 6. juni 2006 #50 Skrevet 6. juni 2006 Artig å se at kvinner ikke vil til bunns i tallene, men godtar hva de får servert. Men så klart, det er jo ganske behagelig å bli fortalt at man er et offer. Får da har man liksom ikke selv noe ansvar. Poenget mitt er at man ofte har et lemfeldig forhold til slik statistikk i forhold til annen statistikk. Når man har skrellet bort alle ulikheter i arbeidstimer og lignende så bør man gå videre og finne ut hva som er feil. En hypotese er at menn får høyere lønn uansett. Det er en mulig forklaring. En annen forklaring er at menn er er flinkere til å forhandle lønn eller flinkere til å rævslikke sjefen. Så kan man splitte opp i grupper (uavhengig av kjønn) de som er pågående i lønnsforhandlinger og de som ikke er det. Så sammenligner man helst den siste gruppen og ser hvordan lønnsforskjellene ser ut i den gruppen. Arbeidslivet og staten har gjort sitt til nå for å legge til rette for likestilling. Neste skanse er likestilling i hjemmet, men der bør hver enkelt familie selv ta et oppgjør. Hvis vi da ikke bare skal kutte permisjonen i to og gi hver forelder sin del. Men da er det jo også alltid en haug med kvinner som klager over at noen tar permisjonen fra dem. Hvorfor norske kvinner ikke tar like mye ledelsesansvar som sine søstre ellers i Europa, skal du slippe å svare på. Hvis du da ikke vil. ← Støtte erklæring
punktom Skrevet 6. juni 2006 #51 Skrevet 6. juni 2006 I mine øyne er ikke argeumentasjon av typen" At menn har høyere lønn i ALLE bransjer er fordi menn er flinkere enn kvinner" så mye å skryte av heller. Særlig ikke når enhver lønnskespert og likestillingsekspert sier det stikk motsatte mht hva årsaken er. (Og om så årsaken er at absloutt alle menn er flinkere enn kvinner til å kreve høy lønn, så er jo det i seg selv et likestillingsproblem) Hvordan går det ann å hevde at mannlige sykepleiere får mer lønn fordi de er mer engasjerte, og så ikke benytte samme argeumentasjon mht kvinnelige rørleggere/ingeniører? For disse tjener jo også minfdre enn sine kollegaer. Pussig, skulle jo trosdd at de var mer engasjerte? ← Jeg er enig i at argumentet om at menn i sykepleieryrket tjener mer fordi... blir litt svakt når man sammenligner med kvinner i typiske mannsdominerte yrker. Nå er det riktignok ikke få jenter som følte seg lurt av KIM-kampanjene på tidlig 90-tallet, men det forklarer på langt nær ikke alt. Så ja, så klart finnes det diskriminering, men å hevde at diskriminering er årsaken til alle og hele lønnsforskjeller blir for unyansert. Noe dyktige kvinner nok er enig i.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #52 Skrevet 6. juni 2006 Så ja, så klart finnes det diskriminering, men å hevde at diskriminering er årsaken til alle og hele lønnsforskjeller blir for unyansert. ← Det er da ingen her som har hevdet dette?
Noorgie Skrevet 6. juni 2006 #53 Skrevet 6. juni 2006 I mine øyne er ikke argeumentasjon av typen" At menn har høyere lønn i ALLE bransjer er fordi menn er flinkere enn kvinner" så mye å skryte av heller. Særlig ikke når enhver lønnskespert og likestillingsekspert sier det stikk motsatte mht hva årsaken er. (Og om så årsaken er at absloutt alle menn er flinkere enn kvinner til å kreve høy lønn, så er jo det i seg selv et likestillingsproblem) Hvordan går det ann å hevde at mannlige sykepleiere får mer lønn fordi de er mer engasjerte, og så ikke benytte samme argeumentasjon mht kvinnelige rørleggere/ingeniører? For disse tjener jo også minfdre enn sine kollegaer. Pussig, skulle jo trosdd at de var mer engasjerte? ← Ja er de egentlig det da? Sykepleier og lærer var bare to eksempler.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #54 Skrevet 6. juni 2006 Hvorfor norske kvinner ikke tar like mye ledelsesansvar som sine søstre ellers i Europa, skal du slippe å svare på. Hvis du da ikke vil. ← Jeg tror det er fordi norske kvinner er mer late og bedagelige. De syter, klager og forlanger masse, men vil ikke yte og gi tilbake, eller jobbe hardt for å oppnå noe.
Noorgie Skrevet 6. juni 2006 #55 Skrevet 6. juni 2006 Jeg tror det er fordi norske kvinner er mer late og bedagelige. De syter, klager og forlanger masse, men vil ikke yte og gi tilbake, eller jobbe hardt for å oppnå noe. ←
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #56 Skrevet 6. juni 2006 ← Jeg mente det. Derfor brukte jeg ikke ironiflagg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå