Gå til innhold

Fordeler med å være pen

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet

Jeg er nå på vei inn i arbeidslivet, og har merket meg fordelene med å være det noen kaller pen. Jeg jobber hardt, og er utadvendt og omgjengelig som person, så ikke tro at jeg spiller på utseendet for å bygge en karriere. Men jeg har fått merke hvor utrolig imøtekommende folk er mot meg. De hjelper meg med ting de absolutt ikke hadde trengt, og gjør ting for meg som jeg aldri hadde forventet. Dette gjelder særlig menn. Jeg er overbevist om at oppførselsen har en sammenheng med utseendet mitt.

Er virkelig folk så enkle? Og, er ikke dette urettferdig mot de som har et mindre tiltalende ytre?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg vet ikke, for jeg tror jeg er litt pen når jeg er i godt humør, men ser ut som ei heks når jeg er sur/sliten. (det vil ikke si det samme som at jeg lar det gå utover andre, det vil bare si at jeg er mer stille...)

Merker det samme som deg, men jeg pleier ikke ha behov for hjelp og foretrekker å klare en jobb selvstendig. Men spør jeg når jeg er usikker, så får jeg hjelp og menn er stort sett mer vennlig innstilt enn kvinner, men så har ikke menn f.eks. pms og hormoner som går i bølger.

Har hatt mannlige sjefer som har vært drittsekker og forventet sex av unge damer. Da sluttet jeg på timen, og krevde ikke lønn firmaet skyldte meg. var bare glad jeg hadde vett til å slutte der.

Gjest Gjest
Skrevet

Joda vi bedømmer folk hele tiden utfra utseendet.

Men jeg har da opplevd å bli tatt veldig godt imot der jeg nettopp har begynt. Og jeg er ikke særlig pen. Det er rett og slett en arbeidsplass med godt arbeidsmiljø, og alle der er interessert i at jeg lærer meg arbeisoppgavene skikkelig, så bedriften som helhet yter godt nok.

intensjonen til mine kolleger synes heller styrt av at jobben må gjøres ordentlig enn hvilket utseendet de ulike kollegaene har.

Gjest Gjesta
Skrevet

så fint at du syns du er så pen. Det må gjøre godt for selvtilfredsheten din.

Skrevet

janteloven lenge leve... er det ikke bra å være fornøyd med utseende sitt?

over til ska: ja, jeg tror de fleste dømmer folk etter utseende - etter om folk er pene eller ikke, men også om folk ser ut til å være hyggelige mennesker. ofte er det slik at vi bare "liker utseende" til en person, uavhengig av om personen er det man kan kalle pen eller ikke.

Skrevet

Tror nok de fleste blir påvirket av et utseende - men jeg vil vel tro at i ditt tilfelle at det har sammenheng med at du sier at du er omgjengelig og utadvent også ? Man ønsker jo å hjelpe folk som er slik - og som er takknemlige for å få hjelp.

Gjest Barmfager
Skrevet (endret)

jeg opplever også fordeler ved å være pen. jeg syns det er ubehagelig.

på jobben er det problematisk å bytte vekk vakter, men ikke for meg for guttene strømmer til og bytter mer enn gjerne med meg. andre sliter skikkelig for å få byttet vaktene.

Endret av Barmfager
Gjest Barmfager
Skrevet

hva er galt med å være fornøyd med seg selv?

Gjest gjest1
Skrevet

Leste for et par ar siden (husker ikke hvor) at pene barn fikk mer oppmerksomhet enn "stygge" barn. Dette kan like godt gjelde i det voksne liv ogsa tror jeg. Men det har nok masse med a gjore, som du sier, at du er utadvent og omgjengelig, folk liker det og yter gjerne litt mer mot mennesker som er hyggelige :)

Gjest Gjest
Skrevet

apropos det med forskning på pene mennesker!

et forsøk med babyer viste at de så mer på og var mer interesert i pene ansikt.

Gjest Gjest
Skrevet

Hm så rart at "penhet" til enhver tid er kulturellt betinget da. :roll:

Gjest Gjest
Skrevet

Vel, det er forsket på det også og man kom frem til at det var en del felle trekk som gikk igjen i det man anser som pent i ulike kulturer.

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Det stemmer jo det, men forskning viser faktisk at det, når man ser bort fra naturfolk, er de samme typene ansiktstrekk og innbyrdes mål i ansikt og kropp som sees på som attraktive i alle kulturer.

Gjest Cristoph
Skrevet (endret)

hehehe. morsomt å se hvordan kvinnene her inne mener at det kommer av at TS er så åpen og blid.

søstra mi. hun er dødspen, men veldig innesluttet, men gjett om hun oppnår fordeler (uten å ville det selv) for det.

;)

det er jo ofte sånn. de pene er ofte innesluttet. for så fort de åpnet munnen er alle" på hugget.

urettferdig er det, men allikevel eksisterer det.

Endret av Cristoph
Skrevet
hehehe. morsomt å se hvordan kvinnene her inne mener at det kommer av at TS er så åpen og blid.

søstra mi. hun er dødspen, men veldig innesluttet, men gjett om hun oppnår fordeler (uten å ville det selv) for det.

;)

det er jo ofte sånn. de pene er ofte innesluttet. for så fort de åpnet munnen er alle" på hugget.

urettferdig er det, men allikevel eksisterer det.

Dette har ikke jeg opplevd at de pene er ofte innesluttet. Vel, noen er jo det, men de fleste jeg kjenner som jeg syns er pene og jeg vet at andre og syns er kjempe pene er veldig utadvente mennesker.

Jeg og er veldig fornøyd med meg selv, og det merker omverden. Så jeg og kan få oppmerksomhet på grunn av utseende mitt visst jeg trenger hjelp med noe.

Skrevet

janteloven lenge leve... er det ikke bra å være fornøyd med utseende sitt?

hva er galt med å være fornøyd med seg selv?

Jeg oppfattet nå det Evelina sa som et kompliment jeg.. At det var bra at hun syntes at hun var pen....

Gjest Cristoph
Skrevet
Dette har ikke jeg opplevd at de pene er ofte innesluttet. Vel, noen er jo det, men de fleste jeg kjenner som jeg syns er pene og jeg vet at andre og syns er kjempe pene er veldig utadvente mennesker.

Jeg og er veldig fornøyd med meg selv, og det merker omverden. Så jeg og kan få oppmerksomhet på grunn av utseende mitt visst jeg trenger hjelp med noe.

da har vi forskjellige erfaringer.

Gjest Lise-Lotte
Skrevet

Det stemmer, det. Undersøkelser viser at babyer kikker mer på pene mennesker enn på de som er mindre pene.

Når det gjelder voksne så tror jeg at det er litt mer sammensatt enn som så. En person kommer ikke langt kun ved å være pen ... man må ha litt mer enn som så. En blid, imøtekommende og morsom person er mye mer populær enn den som ikke har annet enn sitt perfekte ansikt (eller store pupper) å skilte med.

Gjest Cristoph
Skrevet
TS og dere andre pene- gjett om vi synes det er urettferdig, vi stygge som er de som må hjelpe til og bytte vakter med dere :grine:

Selv er jeg så gammel, stygg og nedslitt at det er et under at jeg får beholde jobben, men sjefen har ikke sparket meg ennå. Kanskje det kommer av at jeg faktisk besitter litt kompetanse ;)

Hehehe... :ironi:

lenge leve janteloven. har du funnet opp loven? :sjarmor:

Gjest Cristoph
Skrevet
Jeg har like lite funnet opp janteloven som du har funnet opp ironiflagget, tydeligvis :sjarmor:

Ikke så kjent med ironiflagget enda, men nå vet jeg det i hvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...