Gjest supermamman Skrevet 3. juni 2006 #1 Skrevet 3. juni 2006 Lurte på når vi skulle slutte med SFO ? hva er vanlig rundt om i landet? liten by, rolig unge, veldig føre seg, hva er vanlig?
Gjest Gjest1 Skrevet 3. juni 2006 #2 Skrevet 3. juni 2006 Jeg ville sett på hva andre unger gjør. Om de fleste andre går på sfo så ville jeg beholdt det. Dersom de andre slutter ville jeg latt mitt barn slutte, om jeg følte meg trygg på den avgjørelsen.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2006 #3 Skrevet 4. juni 2006 Skal man basere dette på andre sine avgjørelser? Hva er kriterier som tilsier at dette er den beste løsningen? Er det størrelsen på byen og antall kriminelle handlinger i kommunen eller er det ungens modenhet? er det om hun har mange hun kjenner i miljøet? jeg er usikker for at jeg ser at jeg har en veldig moden unge, og lurer på om det er dette som har betydning for om hun skal være hjemme alene. Av og til finner hun på gale ting og hvordan kan jeg vite hva det neste blir? Jeg er usikker og hun er overhodet ikke istand til å vurdere om for eksempel en som ringer på døren er til å stole på eller må avvises! Eller når man må ringe til mamma hvis det skjer noe galt; det kan være mikroen som setter fyr på smørbrødet eller noe annet hva vet vel jeg hva jeg skal forberede henne på?
Gjest Embla s Skrevet 4. juni 2006 #4 Skrevet 4. juni 2006 Jeg er usikker og hun er overhodet ikke istand til å vurdere om for eksempel en som ringer på døren er til å stole på eller må avvises! Eller når man må ringe til mamma hvis det skjer noe galt; det kan være mikroen som setter fyr på smørbrødet eller noe annet hva vet vel jeg hva jeg skal forberede henne på? ← [/quote Hvis du er så usikker er det vel greit å fortsette med SFO?! Der vet du jo at hun blir passet på. Syns dette med å slutte på SFO avhenger av mye. Først og fremst modenhetsnivået hos barnet og hva barnet selv er komfortabel med. Dernest betyr det jo litt hva de andre på samme alder gjør. Er "alle" fortsatt på SFO kan jo det være et argument, trives barnet veldig godt på SFO er det et argument, har de fleste h*n er sammen med sluttet, har h*n følge på skoleveien, er det trygg skolevei, er det noen i nærheten h*n kan ty til hvis det kniper, er det eldre søsken, osv.
Gjest Emera Skrevet 4. juni 2006 #5 Skrevet 4. juni 2006 Syns dette med å slutte på SFO avhenger av mye. Først og fremst modenhetsnivået hos barnet og hva barnet selv er komfortabel med. Dernest betyr det jo litt hva de andre på samme alder gjør. Er "alle" fortsatt på SFO kan jo det være et argument, trives barnet veldig godt på SFO er det et argument, har de fleste h*n er sammen med sluttet, har h*n følge på skoleveien, er det trygg skolevei, er det noen i nærheten h*n kan ty til hvis det kniper, er det eldre søsken, osv. ← Veldig enig i det. Min går i tredje nå, og jeg har begynt å trappe ned på SFO. Kortere dager, noen dager hjem rett etter skolen osv. Men hun har ikke eldre søsken, og gata her er "forlatt av både gud og mennesker" på dagtid, så jeg er usikker på når hun skal få slutte helt.
Gjest Piper Skrevet 4. juni 2006 #6 Skrevet 4. juni 2006 Mine sluttet i tredje klasse, men da var de bare hjemme i en liten time alene. Jeg tror kanskje jeg ville hatt de på SFO, om de måtte være hjemme alene i mange timer. Men dette må en vurdere selv, for noen barn klarer det jo helt fint. Mellomste min har også alltid vært for seg, og kunne fint klart å være hjemme i noen timer alene. Men minsten hadde jeg ikke latt være hjemme i flere timer, for han var så sullete på den tiden.
Gjest Gjesta Skrevet 5. juni 2006 #7 Skrevet 5. juni 2006 Hvis det viktigste argumentet for å ta barnet ut er økonomi syns jeg kanskje en burde revurdere.
Gjest *Just-Me* Skrevet 5. juni 2006 #8 Skrevet 5. juni 2006 her sluttet begge barna på SFO i 3kl. De gikk på SFO ut 3kl. I byen her er det veldig få 4klassinger som går på SFO, men det er vel noen. Som sagt alle barn er forskjellige, og det er forskjell på om det er i bare en time, eller mange fler barna må være alene etterskoletid.
Nemmera Skrevet 5. juni 2006 #9 Skrevet 5. juni 2006 Den gangen jeg gikk på SFO var det begrenset til 3. eller 4. klassinger mener jeg å huske, men dette var de første årene det eksisterte, så jeg vet ikke hvordan det er nå
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå