:-) anna Skrevet 3. juni 2006 #1 Skrevet 3. juni 2006 Så sitter jeg her igjen da og lurer på om jeg er en forferdelig mor. Femåringen har hatt en av sine mest oppgira dager. Innimellom blir han rett og slett helt duracell. Sånn er det vel med de fleste femåringer vil jeg tro, men han sønnen min kan virkelig gi assosiasjoner til en viss ung mann i Lønneberget. Han er så full av påfunn at det er helt utrolig. Og mønsteret blir jo da at han ramper, jeg blir sinna og straffer på en eller annen måte. Så tar det bare en liten stund før han er i gang med noe annet. I dag har han f.eks hengt masse dopapir ut gjennom badevinduet (det blåste må vite), og revet ned ei blomsterpotte som stod der slik den knuste ut over golvet. Han har vært slem med søstra si mange ganger, tømt sand ned gjennom nakken til nabojenta, tømt sand ut over hele gulvet i dokkestua, tatt med seg nabojenta inn på soverommet vår og ut på balkongen der (ikke lov å leke på rommet vårt), kasta ting ned fra den samme balkongen, kalt meg idiot, tømt vann ut over dogolvet i et forsøk på å fylle ei hagekanne med vann, fylt den samme hagekanna med sand og alle klesklemmene i en salig blanding. tatt scrapbooking-saksene mine ut i hagen og klipt blomster med de og kasta ting ned trappa. I tillegg har han masa i ett kjør hele dagen. Nå er han sendt på rommet sitt for andre gang i dag. Og jeg kjenner meg som en dårlig mor. Det er så jeg får lyst til å sette ham foran tven for at han skal bli litt rolig i det minste. (Men det gjør jeg ikke... bare så det er sagt) Hadde det ikke vært for at han har flest "gode dager" så hadde jeg trodd han hadde en eller annen form for periodevis hyperaktivitet. og nå er han i gang med et eller annet på badet hører jeg, så da er det vel bare å springe. (Skrevet etterpå: Han hadde spruta seg selv og søstra full med after shave)
Brunhilde Skrevet 3. juni 2006 #2 Skrevet 3. juni 2006 Om noen år ler du av det, det er vel den eneste trøsten jeg kan gi deg...
Gjest Embla s Skrevet 3. juni 2006 #3 Skrevet 3. juni 2006 Han er kreativ i allefall! :trøste: Kanskje det hjelper hvis du tar ham med på lang skogstur eller ett eller annet, slik at han får tømt seg for energi og tatt seg skikkelig ut? Han er vel i barnehage og er vant til tempoet der, tror mang en lørdag/søndag i "heimens ro" kan få fram uante påfunn hos oppvakte femåringer! Ellers er jeg imponert over at du motstår "roe ned med tv"-tricket
Gjest Gjest_mamma_* Skrevet 3. juni 2006 #4 Skrevet 3. juni 2006 Tror ikke jeg skal klage mere på min 5 åring..........
bare meg Skrevet 3. juni 2006 #5 Skrevet 3. juni 2006 Skjenner meg så godt igjen Har en 6-åring med fantasi som selv Emil hadde vært misunnelig på, og en 3-åring som følger etter storebror. (Hun jeg har skrevet om i et innlegg under her). Noen ganger så må jeg rett og slett bare sette meg ned, telle til 100 og heller prøve å se det komiske i situasjonene. Jeg orker ikke kjefte dagen lang og prøver heller å få noe positivt ut av det som skjer. Her har vi blant annet funnet ut at konditorfarge ikke egner seg som veggmaling, det skinner gjennom uansett hvor mye vi maler over Dopapir egner seg heller ikke for å lage stukaturer (skrives det sånn?) i taket. En ting tolererer jeg ikke, og det er at de er slemme mot hveranre. Det slår jeg hardt ned på. Gjør som meg, skriv ned enkelte episoder og prøv å tenk at kreativiteten er på topp hos ungen Men du har min fulle sympati, men dårlig mor er du nok ikke
Gjest gotthard Skrevet 4. juni 2006 #6 Skrevet 4. juni 2006 du er så utrolig heldig som har en slik sønn! tenk på alle som klager over tv unger og latskap, alle som mener barnet har adhd osv fordi det beveger seg utenom det mønsteret foreldrene har tenkt seg. du har et barn som lever! jobber med barn og synes gutter i 4 til 5 års alderen er helt herlige, de har så utrolig mye energi og fantasi som bare må ut. og, ikke for og kalle deg dårlig mor eller lite akteviserende, de gutta elsker når du gir de utfordringer de klarer og mestre om de prøver hardt. hva er vel bedre enn og få en utfordring av mamma, som du virkelig må slite for og klare? da er en slik gutt i paradis! men jeg garanterer at om noen år vil du savne denne tiden, for da sitter han der forand en pc, kvisete og lang, og du må krangle i timer får og få han til og bevege de alt for lange beina ut med søppla. det er et helvete noen ganger nå, men prøv og gi han utfordringer både mentalt og fysisk så skal du se han vokser på det:-) du vet hva som skjer med en hund som ikke får lufta seg/brukt energi? den graver i plenen, spiser møbler og leker og nekter og lyde komandoer.....
Gjest gjest1 Skrevet 4. juni 2006 #7 Skrevet 4. juni 2006 (endret) Han er jo gammel nok til å forstå handling og konsekvens. Kanskje det kan hjelpe med et slikt belønningsystem som ble praktisert på Nannyhjelpen (TVNorge) ? Endret 4. juni 2006 av slurry
Gjest Pet Skrevet 4. juni 2006 #8 Skrevet 4. juni 2006 du er så utrolig heldig som har en slik sønn! tenk på alle som klager over tv unger og latskap, alle som mener barnet har adhd osv fordi det beveger seg utenom det mønsteret foreldrene har tenkt seg. du har et barn som lever! jobber med barn og synes gutter i 4 til 5 års alderen er helt herlige, de har så utrolig mye energi og fantasi som bare må ut. og, ikke for og kalle deg dårlig mor eller lite akteviserende, de gutta elsker når du gir de utfordringer de klarer og mestre om de prøver hardt. hva er vel bedre enn og få en utfordring av mamma, som du virkelig må slite for og klare? da er en slik gutt i paradis! men jeg garanterer at om noen år vil du savne denne tiden, for da sitter han der forand en pc, kvisete og lang, og du må krangle i timer får og få han til og bevege de alt for lange beina ut med søppla. det er et helvete noen ganger nå, men prøv og gi han utfordringer både mentalt og fysisk så skal du se han vokser på det:-) du vet hva som skjer med en hund som ikke får lufta seg/brukt energi? den graver i plenen, spiser møbler og leker og nekter og lyde komandoer..... ← Må si meg helt enig i dette innlegget! Min sønn var virkelig en prøvelse i den alderen, han hadde et veldig høyt aktivitetsnivå og fant på vanvittig mye tull. Han begynte å roe seg i 8-10-årsalderen og nå er han femten og temmelig lat og bedagelig. Men han er fortsatt veldig kreativ og et oppkomme av ideer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå