Gå til innhold

Kommune vs. private næringsliv


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jobber i dag i en liten privat bedrift innen økonomi. Jobben innebærer veldig mye jobbing som jeg ikke får overtidsbetalt. Er lei av all denne jobbingen, og har heller ikke noe spesiellt god lønn. Har nå fått tilbud om en fast jobb i kommunen der jeg bor innen økonomi. Er usikker på om jeg skal takke ja. Det frister veldig med mer strukurerte arbeidstider, og lønnen er heller ikke dårligere og selve jobben tror jeg nok at jeg også skal kunne trives i. Jeg har selv aldri jobbet innen kommunal sektor, og jeg hadde derfor satt pris på hvis noen kunne belyse forskjeller mellom privat og kommune og komme med eventuelle egne erfaringer. Har alltid hørt at innen kommune er det fine dager :fred: (regner med å tråkke noen på tærne her). Er dette noe som stort sett stemmer?. Regner jo med at det er noe som vil variere veldig i forhold til ulike etateter og stillinger. Lurer også på om man vil være mer eller mindre ettertraktet i det privat senere etter å ha vært innom kommune, eller spiller det ikke noe rolle.

Er forferdelig usikke på hva jeg skal gjøre da jeg trives i den jobben jeg har, hadde det bare ikke vært for at jeg må jobbe så mye ekstra. Så jeg trenger litt innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg vil anbefale kommune på grunn av mer strukturerte avtaler mht. overtid og andre betingelser.

AVhengig av hvilken kommune det er snakk om, som alle andre bedrifter, kan det være et fint miljø der og det er viktig for arbeidsresultatene.

Jeg jobber for tiden selv i en kommuneadministrasjon, og mener at hvertfall vår kommune jobber med samme effektivitetsmål som en annen privat bedrift jeg jobbet i før denne. Det er veldig mange av mine kolleger som jobber sene kvelder og ettermiddager, og noen av dem nokså mange helger også. Det er rapporter som skal leveres til politikerne, vurderinger, saksframlegg til Planutvalg og Kommunestyre, budsjettarbeid, revisjon, kommunikasjon med ulike grupper, osv.: det kan være svært så utfordrende å jobbe i en bedriften kommuneorganisasjon. Man vil finne effektive og ineffektive mennesker der som alle andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg kunne aldri tenke meg å jobbe i kommunal sektor som jeg har mange fordommer mot selv om alt sikkert ikke er sant. Det er sikkert mange gode sider ved en kommunal jobb også, men dersom man har jobbet i en kommune for lenge blir man uaktuell i det private arbeidslivet senere. Mange arbeidsgivere deler de samme fordommene som meg og vegrer seg for å ansette folk de frykter har grodd fast i et tregt og byråkratisk system. Selv er jeg sivilingeniør, mulig det er litt annerledes for andre med annen kompetanse.

Dersom du ikke trives med din nåværende jobb kan du vel bytte til en annen jobb i privat næringsliv, kommunen er vel ikke det eneste alternativet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som du legger det frem ville jeg nok heller jobbe i kommunen. Iallfall litt mer ordnede forhold der skulle jeg tro. Velger du kommunen er det heller ikke dermed sagt at du må være der resten av livet. Hvis du etterhvert finner noe nytt og mer spennende kan du alltids bytte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest - trådstarter

Dersom du ikke trives med din nåværende jobb kan du vel bytte til en annen jobb i privat næringsliv, kommunen er vel ikke det eneste alternativet?

Problemet er at jeg bor på et lite sted der det ikke er flust med jobber så jeg har ikk mulighet til å velge å vrake i jobber. Jeg er sannsynligvis ikke i den meste populære alderen heller for enkelte arbeidsgiver. Begynner å nærme meg 30 og er i et etablert samboerforhold, men ingen barn.

Må svare innen i morgen, og etter en pinsehelg med bare jobbing, så tror jeg at jeg har kommet frem til at jeg vil prøve meg på den nye jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er bare tull at ingen vil ansette en fordi en har jobbet i en kommune, ærlig talt, grow up!

:overrasket:

Min mann jobbet i sine fire første år i en kommune, og nå er han leder for en privat mindre selskap.

Han er ikke alene om å ha gjort det, for å si det mildt!

Anbefaler kommunal jobb, fordi den kan passe fint inn i din livssituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...