Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #1 Skrevet 2. juni 2006 Vi flytter langt av gårde til et nytt sted i løpet av sommeren og jeg har søkt på diverse jobber på det nye stedet. Har vært på et intervju men fikk ikke den, men de tipset en annen avdeling om meg så jeg kan få et halvt års vikariat der. Dette har jeg sagt jeg skal tenke på, da det ikke akkurat er drømmejobben men veldig fint å ha om ikke noe annet skulle dukke opp. MEN drømmejobben har dukka opp, og jeg søkte og fristen gikk ut i dag. Denne jobben regner jeg ikke med å høre noe om på en stund da det jo tar tid å gå igjennom søknader og inkalle til intervju. Tror jeg har en liten sjanse på den men tør ikke si nei til den første jobben i tilfelle jeg ikke får denne jeg har mest lyst på.. Skal gi dem et svar på tirsdag og jeg lurer sånn på om jeg A: Sier ja B: Sier at jeg vil vente med å svare til jeg vet mer om denne andre jobben. Kan nok risikere å ikke få lov å vente med å svare.. men si ja eller nei nå.. C: Si nei og krysse alt jeg har for at jeg får drømmejobben.. Dersom jeg sier ja til den første som starter i august, hvordan ville det være å si opp den om jeg får drømmejobben. Regner med det ikke er poppis akkurat, det blir jo evt. å si opp før jeg starter der. Er det vanlig med prøvetid eller kortere oppsigelsestid når det er så kort vikariat? Noen som har noen gode råd her??
Belit Skrevet 3. juni 2006 #2 Skrevet 3. juni 2006 Si ja til tilbudet du har på hånda, og lever heller oppsigelse dersom du skulle være så heldig å få drømmejobben. Jeg ville ikke engang nevnt noe om at du har en annen søknad inne, med mindre du får direkte spørsmål om dette. Da er det nok best å ikke lyve. Det viktigste er at du er ryddig, ærlig og høflig mot alle parter hele veien. Du skylder ikke arbeidsgiver noen ting, og må selvsagt ivareta dine egne beste interesser i denne saken. Ingen andre kommer til å gjøre det for deg! Javisst kan det være litt ubehagelig om du må si opp nærmest før du har begynt, men livet er fullt av store og små prøvelser som man bare må lære seg å håndtere. Og den som tilbyr et kort vikariat har selvsagt ingenting med å bli snurte om du sier fra deg dette til fordel for en fast og mer relevant stilling. Her er det bare å tenke på seg selv først, akkurat som alle arbeidsgivere gjør!
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2006 #3 Skrevet 3. juni 2006 Si ja til tilbudet du har på hånda, og lever heller oppsigelse dersom du skulle være så heldig å få drømmejobben. Jeg ville ikke engang nevnt noe om at du har en annen søknad inne, med mindre du får direkte spørsmål om dette. Da er det nok best å ikke lyve. Det viktigste er at du er ryddig, ærlig og høflig mot alle parter hele veien. Du skylder ikke arbeidsgiver noen ting, og må selvsagt ivareta dine egne beste interesser i denne saken. Ingen andre kommer til å gjøre det for deg! Javisst kan det være litt ubehagelig om du må si opp nærmest før du har begynt, men livet er fullt av store og små prøvelser som man bare må lære seg å håndtere. Og den som tilbyr et kort vikariat har selvsagt ingenting med å bli snurte om du sier fra deg dette til fordel for en fast og mer relevant stilling. Her er det bare å tenke på seg selv først, akkurat som alle arbeidsgivere gjør! ← Hm. Bra svar.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2006 #4 Skrevet 4. juni 2006 Takk for fint svar Det var jo noe slikt jeg også tenkte men det er godt å se flere tenke i samme retning.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 6. juni 2006 #5 Skrevet 6. juni 2006 Helt enig med Belit. Opptre ærlig, høflig og korrekt. Hvis de spør, kan du fortelle så lite som mulig, men spør de ikke, nevner du det ikke. Jeg har selv opplevd at folk vi har på intervju forteller om andre stillinger de heller vil ha og som de har lagt inn søknad hos, enn den vi har utlyst. Og jeg som arbeidsgiver vil jo ha den personen som absolutt vil ha stillingen hos oss, heller enn en som kun har vår stilling som alternativ i påvente av noe bedre. Men det er klart at Drømmejobben er det ikke mange av, og kommer den, skal man ikke la den gå. Takk ja til den første stillingen, og lever oppsigelse hvis du får Drømmejobben. Ønsker deg lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå