Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2006 #41 Skrevet 3. juni 2006 I Hellas eller i Italia tar de seg ofte et glass vin til maten og det gjerne hver dag. Enkelte her i Norge prøver å ta etter denne kulturen, men det vi tette nordmenn ikke forstår er at italienerene eller grekerene tar seg ETT glass vin med ETT glass vann til for SMAKENS SKYLD. Det skjer neppe her til lands (joda, i noen få tilfeller). her tar man seg 3-4 glass vin og sier man drikker det fordi det er så godt. kiss my ass. nordmenn drikker ikke fordi det er godt, de drikker fordi de vil føle rus. Det er nok av vindrankere her til lands. De kan gjerne sette seg inn i hvilke vintyper og den slags som er bra/dårlige, bøker om vin har de gjerne, for man drikker jo for all del med "stil". Norge lar seg lure. Jeg ser mange innlegg her inne hvor en eller annen påpeker at de sitter med vinen sin. Åh så sund jeg er tenker du da. Faktum er at vi nordmenn ikke klarer å ta etter den drikkekulturen som er i Hellas eller i Italia. En halv flaske vin er ikke det samme som et lite glass vin som samtidig er vannet ut. :grine2: Så, tenker dere over dette når dere sitter her og pluddrer inne på KGs forum med vinglasset i den ene hånda og musa i den andre? Tenker dere over at dere som drikker denne vinen for "smakens skyld" er på vei til å bli vindrankere? For det er jo det man er, så lenge man drikker flere ganger i uken. Ps: det finnes alkoholfri vin. ← Jeg er for så vidt enig med deg. Men med modifikasjoner: jeg mener at det ikke bare er nordmenn som drikekr vin for rusens skyld, det gjør alle de andre nasjonalitetene også. Jeg tror de felste voksne mennesker med litt dannelse og sans for god mat, vin, kultur, samfunn og mennesker tar seg et glass vin (eller tre) for rusens skyld og for gelden/smaken. Jeg tror også dette er kulturelt betinget, da tenker jeg på vår bakgrunn/refleksjonsnivå. De med dannelse, etikette og kulturbevissthet drikker vin for flere grunner og har et noe reflektert forhold til det. Så finnes det de i Norge som drikker mye pappkartongvin og ikke forstår/eller er interessert i jordsmonn, druen, gården der den kommer fra, landet der den kommer fra og som ikke helt er på samme "nivå" som de som nyter vinen på en helt annen måte. Det jeg prøver å si er at menneskelige "klasse"forskjeller (selv om jeg ikke liker det begrepet), avgjør noe hva slags forhold opg tilnærming en har til vin (og mange andre ting). Livet er en helhet, og vinen er bare en liten del. En hyggelig del
Gjest Chrizzy Skrevet 3. juni 2006 #42 Skrevet 3. juni 2006 (endret) Vin Vin Vin Vin Vin Vin Endret 3. juni 2006 av Chrizzy
Gjest Sexy Cath Skrevet 3. juni 2006 #43 Skrevet 3. juni 2006 Miloine er faktisk 35 år ikke 50 år! Dersom du er halvparten så gammel, ja da er vel du 17, 5 år da og det må du ikke tro kommer som noen overaskelse sånn som du fremlegger deg her og i andre sammenheng ← Jeg tok utgangspunkt i at hun var 50. derfor halvparten så gammel som henne, men jeg tok feil.
Gjest Sexy Cath Skrevet 3. juni 2006 #44 Skrevet 3. juni 2006 Ja, det kom fra en nordmann. Men i motsetning til deg, synes jeg ikke at vin smaker "surt piss og ingenting annet". Derfor har jeg, i all beskjedenhet, en god del mer dekning for mine uttalelser enn hva du har.... ← Argumenter for deg kvinne. Ikke sleng kommentarer ut i løse lufta. Utdyp, argumenter og diskuter. Hvorfor har du mer dekning for dine uttalelser enn hva jeg har? Jeg vil ha en grundig utdypning og argumentasjon av dette.
Gjest Sexy Cath Skrevet 3. juni 2006 #45 Skrevet 3. juni 2006 Grundig argumentering trengs ikke Trenger bare et kort, lite tankespill: To personer diskuterer vin, eller mer presist, om bordvin i syden kan være dårlig. Person A sier generelt at vin smaker "surt piss". Person B sier at vin generelt er godt, men at det er stor forskjell på ulike typer. Nåh, det er vel ikke videre vanskelig å se at person A er litt lenger ute på den tynne isen enn person B når det er snakk om kvaliteten på ulike viner. Eller... kanskje det ER vanskelig å se, hva vet jeg ← noen viner smaker surt piss ja, noen smaker rett og slett bare piss, noen smaker mildt piss og noen smaker syrlig piss. så joda. jeg kan kjenne smaksforskjellene, men at dere som tar dere disse "2-3" glassene (ehm...en hel flaske) med vin på kveldene gjør det for smakens skydl, det betviler jeg.
Gjest Sexy Cath Skrevet 3. juni 2006 #47 Skrevet 3. juni 2006 Jøss, så mye du vet om smaken av piss ← gjett om jeg venta på den kommentaren.
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2006 #48 Skrevet 3. juni 2006 Glasset i den ene hånda og musa i den andre... for et bilde JEG fikk i hodet.... Jeg er avholdsmenneske jeg.
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2006 #49 Skrevet 3. juni 2006 Jøss, så mye du vet om smaken av piss ← Gud, det er så morsomt når folk er så usikre på seg selv og sine meninger at de må ty til slike kommentarer.
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2006 #50 Skrevet 3. juni 2006 , men at dere som tar dere disse "2-3" glassene (ehm...en hel flaske) med vin på kveldene gjør det for smakens skydl, det betviler jeg. ← Sant, sant. Spesielt når man ser på "utvalget" som finnes i mange hjem. Blue Nun og Peach Canei....Da snakker man om piss. Og i nord og ute på bygdene er det vel heller den hjemmelagde sorten som gjelder. Om man på død og liv må kjøpe fem flasker av det verste skvipet Vinmonopolet har å by på, i stedet for å kjøpe en flaske ordentlig vin, så er det klart det er rusen man er ute etter.
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2006 #51 Skrevet 3. juni 2006 hallooo du seksi katt nåp sitter jeg her å drikker vin!!! og jeg drikker ikke for smakens skyld for de første slurkene var slettes ikke gode men vinen smaker mye bedre nå! tror jeg har drukket en hel flaske nesten nå! tenke seg til jeg drikker for rusens skyld! men jeg plager ingen med det! jeg bare gleder meg selv! å drikke for rusens skyld er sammenlignbart med onani, jeg skader ingen andre enn meg selv! og jeg syns ikke det er vondt hihi
Gjest Sexy Cath Skrevet 3. juni 2006 #52 Skrevet 3. juni 2006 Glasset i den ene hånda og musa i den andre... for et bilde JEG fikk i hodet.... Jeg er avholdsmenneske jeg. ← da holder du deg ung, frisk og rynkefri lengre enn mange andre i denne tråden.
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2006 #53 Skrevet 3. juni 2006 jeg er også faktisk fo en gangs skyld enig med Usexy Cat (!). problemet her i Norge er at vi tillegger oss et kontinentalt drikkemønster på hverdagene, samtidig som vi beholder flatfylla i helgene. det er ikke bare UC som har lagt merke til dette. Jada, selvsagt er det mange alkoholikere i middelhavslandene, og selvsagt er ikke alle som drikker vin på hverdager alkoholikere. Men utviklingen er altså ikke bra hvis vi nordmenn ikke kan legge av oss denne voldsomme helgefylla nå også kombinert med ukedagsdrikking.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå