Gå til innhold

Bli blodgiver før jul!!

trifolii

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Starya her!

Vel, jeg har vært i kontakt med blodbanken her og fått beskjed om at min hypothyreose ikke er en hindring.

Jeg har likevel ventet med å avlevere første ladning (som kun er for testing), på grunn av at jeg har hanglet litt i formen. Så jeg kan ikke love at jeg tapper meg før jul... :roll::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tenkt på å melde meg som blodgiver leeenge - og NÅ har jeg endelig fylt ut og sendt inn skjemaet! :D

Vet ikke om jeg rekker å komme inn til testtime før jul, men jeg har meldt meg i hvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- For å bli blodgiver må du dessuten være født og oppvokst i et av følgende land: Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Storbritannia, Irland, Tyskland, Sveits, Nederland, Belgia, Luxemburg, Frankrike, USA, Canada, Australia, New Zealand.

Skulle gjerne gitt... men jeg er ikke født i noen av disse landene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle gjerne, men kan ikke. MEN noe jeg kan og har tenkt mye på er å bli donor av organer - når jeg dør har jeg ikke bruk for dem mer allikevel. Noen som vet hvordan en gjør dette? Skulle tro det var ett eller annet sted en kunne registrere seg? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å gi blod, men er desverre ikke gammel nok ennå... :roll: :evil:

Men har planer om å gjøre det så fort jeg har fylt 18. Er stor mulighet for at jeg har en sjelden blodtype og.

Har i tillegg også lyst til å donere bort organer når jeg dør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk trifolii.

Jeg har tenkt lenge at jeg skal bli blodgiver og registreres i benmargsregisteret, men har liksom aldri kommet så langt.

Linken din gjorde det så enkelt at jeg nå har meldt meg.

Har ikke fyllt ut skjema, men alle mine nærmeste vet at mine organer er fritt vilt om det skulle være behov for dem når jeg ikke trenger dem lenger. Finner sikkert skjema når jeg skal til første tapping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*hrmf*

Leste den andre tråden og må visst sette meg på listen over "ikke godkjent". Dermed må jeg si nei når de evt kontakter meg. Er jaggu strenge regler for å gi blod. Men som singel så har jeg ikke tenkt å gå i sølibat for å få gi blod nei. Trodde det var ok så lenge det er beskyttet sex, men det er det visst ikke..... :-?

Jaja, denne gangen var det i hvertfall ikke viljen og tiltaket det sto på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldte meg opp selv for en måned siden. Synes det var veldig lurt, og oppfordrer alle til å bli blodgivere selv. Dersom en er redd for sprøyter (og ikke har heelt fobi da) finnes det mange snille sykepleiere som sikkert gjerne vil berolige og trøste deg. Det gjør faktisk ikke noe særlig vondt, og de tapper deg jo ikke tom. Tappingen stopper automatisk når posen er fylt.

Tenk om en selv havnet i en ulykke og døde, eller ble syk fordi en ikke fikk blod. Man tar det kankskje som en selvfølge at man skal "få" blod ved en evt. krise, og tror kanskje også at "livstruende ulykker skjer ikke meg", men det kan hende! :(

GI BLOD! (og tenki gjerne poå organdonasjon også. Hva skal du vel med organene dine når du selv er død likevel. Det er stor mangel på det også. Laaange ventelister, og som man hører i nyhetene, mange dør mens man venter på at en eller annen har akkurat det livsviktige organet en trenger for å leve. Men det er vel heller mange som ønsker å se pene ut i en dag eller to i kista, i stedet for å hjelpe andre mennesker i nød. Skkal du kremeres er det jo iallfall ingen vits å "spare" på organene.)

Sandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var faktisk innom blodbanken for et par uker siden. Får vel time til testtapping like over nyttår tenker jeg.

Jeg er pissredd alt som heter nåler, blir svett bare ved tanken, men det går vel greit det også :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne blitt blodgiver - det er bare det at sist jeg tok blodprøve svimte jeg av... Samme da jeg skar meg i fingeren. Skikkelig pinlig altså - ikke å tåle synet av mitt eget blod men jeg kan stå til albuene i slaktegørr - det gjør meg ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter at jeg leste denne tråden i går, sa jeg jeg foreldrene mine at hvis det skulle skje meg noe, så skulle de donere bort organene mine.

Jeg vet dette kan være vanskelig for mange folk, men synes virkelig at flere folk burde gjøre dette. Det er jo virkelig mangel på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på Haukeland sykehus og ville gi blod, fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne, da jeg har tatt en tatovering i utlandet! Jeg sa jeg nettop hadde sjekket blodet for hepatitt, aids og alt som er, og at alle testene var vellykket. Det hjalp ikke sa hun.....

Hvorfor??!!!?!?!?!!!

(tenk på alle som har tatoveringer da! Har man dokumentasjon om at blodet er friskt, så burde jo ikke det være noe som skal stoppe en å være blodgiver. Blir forbanna! :evil: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også registrert meg nå, selv om jeg svimer av av både sprøyter og blodprøver. Så vidt jeg vet liger man nede når de tapper blod, og man får ligge en stund etterpå også. Jeg dør da ikke av et lite stikk, selv om det ikke er veldig behagelig?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke glem å melde dere til beinmargsregisteret også, for de som kan.

Min samboer har gitt beinmarg, og stamceller til en med blodkreft, og han vannt over sykdommen! Det må jo være litt spesiellt, å vite at man er grunnen til at noen lever!

Jeg er i alle fall stolt av han for det :D

Hilsen Lereè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig det her. For jeg snakket så vidt med min sambo om det her med blod giving i går.

Så nå har jeg fyllt ut skjemaet!!!

Tvilsomt om jeg rekker og gi noe blod føre jul da.

Men jeg har i det minste meldt min intresse før jul :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg brev fra blodbanken! Jeg skal få innkalling til testtime i løpet av 1-2 måneder. Er fornøyd med å endelig ha tatt første skritt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dragsund:

Når var det du var der?

Jeg var for ca tre uker siden og det hadde ingenting å si hvor tatoveringene var tatt, så lenge det var mer enn ett år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...