Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har tenkt til å kjøpe meg bærbar maskin innen kort tid, og klarer ikke å bestemme meg 100% for verken mac eller pc. Jeg jobber med illustrasjon, og bruker Photoshop og Illustrator mye. Det er også mulig jeg vil jobbe noe med video, men til det kan jeg benytte meg av den stasjonære pc-en. Jeg er mest vant med pc, men har jobbet litt på mac også, og liker det. Kan nevne at jeg ikke jobber direkte mot trykkeri, eller med InDesign, slikt overlater jeg til andre.

Hva skal jeg velge? Jeg vet jo at Adobe ikke har lagd UB-versjoner av CS-programmene ennå, men det ser jeg ikke på som noe stort problem. Jeg jobber ellers ikke med 3D, og spiller ikke.

Store fordeler eller ulemper med det ene eller andre? Jeg har vært inne på Mac1, men synes det er vanskelig å komme fram til noe spesielt fornuftig ettersom mange fokuserer veldig på utseendet og fanmentalitet ovenfor Apple, mens man kanskje har mindre erfaring med andre plattformer eller maskiner. Tilsvarende på hw-forumet, hvor jeg i tillegg føler meg malplassert som ikke-spiller eller programmerer:-s

Alle svar mottas med takk og legges på vektskåla for/mot.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet (endret)

En Mac vil nok spare deg for mange problemer. Jeg har aldri brukt Mac, men har gått over til Linux. Som jeg ser det, er den eneste grunnen til å velge Windows programvare som man kanskje trenger.

En PC er bedre enn Mac hvis du vil bygge en selv, ellers ser jeg ikke noe grunn til å velge en Windows-PC. Min neste maskin blir kanskje en Mac.

Endret av Slangen
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har mac selv, og har alltid hatt det hjemme. Så det er kanskje vanskelig å høre på råd fra meg da ;)

Men jeg synes jo PC og Mac bare har blitt likere og likere med årene, de tar ideer fra hverandre hele tiden.

Men den STORE fordelen med mac er foreløpig at det ikke finnes virus. Hvis du verken er spillavhengig eller liker å bygge maskinen selv, men ønsker en enkel maskin til bildebehandling ol vil jeg anbefale deg en mac.

Ulempen med mac er at det ikke finnes like mange programmer til alle ulike behov. Men: jeg har ikke merket savn. Når du kjøper maskinen følger alt av nødvendig programvare med, men du må kjøpe adobes/macromedias programvarepakker utenom.

Det blir litt en smakssak for deg dette: ønsker du å fortsette å bruke det du allerede er vant med, eller ønsker du å prøve noe nytt? Du vil selvsagt bruke litt tid på å sette deg inn i hvordan en mac fungerer, men som jeg nevnte tidligere så er de to OSene så like at det vil gå relativt kjapt. Jeg synes dessuten Mac er veldig intuitivt og lett og forstå seg på, men det har kanskje sammenheng med at jeg har brukt mac de siste 10 åra.

Ellers er jo mac OS X et unixbasert OS, som gjør at det er veldig stabilt. Det er iallefall slik jeg oppplever det. Hvis et program hang seg opp i tidligere mac OSer, så hang hele maskinen seg opp. Det opplever jeg svært sjelden med mac OS X. Dette synes jeg er et større problem med PCen på jobben, men så er ikke den av nyeste modell heller.

Jeg har prøvd å gi deg et svar som ikke er preget av slik fanatisme som du både får på mac1.no og hw.no (har vært en del inne på begge disse forumene, og jeg skjønner hva du mener ;) ). DU blir sikkert fornøyd uansett hva du velger. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar:-) Jeg tviler på om jeg ville savnet så mye programvare om jeg gikk over til Mac, dessuten har jeg jo den stasjonære pc-en enn så lenge.

Alle snakker jo om at man slipper problemer med mac, men jeg har egentlig ikke hatt så mye problemer med pc-en heller, bortsett fra en periode hvor den ene ram-brikken sviktet og jeg ikke fant ut hva det var. Men nå får jeg jo endel hjelp av samboern til "vedlikehold" også. Jeg tror også forskjellene har blitt mindre mellom pc og mac, selv om OS x virker bedre enn Windows.

Jeg tror ikke jeg ville hatt store problemer med å tilpasse meg OS x. Det er ikke mange år siden jeg lærte meg windows heller, egentlig, og det gikk greit, selv om det fortsat er ting jeg ikke kan så mye om. Hm. Sikler litt på de nye bærbare macene, så det heller i den retningen:-)

Skrevet
Takk for svar:-) Jeg tviler på om jeg ville savnet så mye programvare om jeg gikk over til Mac, dessuten har jeg jo den stasjonære pc-en enn så lenge.

Jeg savner ingen programvare til mac'en min, har det jeg trenger og mer til. Det er få programmer som ikke finnes til mac, unntaket er foreksempel DAK-programmer der man må ha akkurat det programmet.

Alle snakker jo om at man slipper problemer med mac, men jeg har egentlig ikke hatt så mye problemer med pc-en heller, bortsett fra en periode hvor den ene ram-brikken sviktet og jeg ikke fant ut hva det var. Men nå får jeg jo endel hjelp av samboern til "vedlikehold" også. Jeg tror også forskjellene har blitt mindre mellom pc og mac, selv om OS x virker bedre enn Windows.

Jeg har heller ikke hatt problemer med pc-en min(har også en stasjonær som kjører Windows Home(brukes kun til civilization...) og Linux Ubuntu(for å ha vært borti Linux også, studerer data)), men i all beskjedenhet, jeg vet hva jeg gjør. Så lenge du vet hva en brannmur er, hva den gjør, hvorfor man trenger antivirusprogrammer, ad-aware eller lignende, generelt er forsiktig og skjønner hva som ikke er så lurt å gjøre og gjerne ikke bruker IE så får man sjelden problemer heller. Problemet er vel at folk flest ikke vet, eller ikke gidder å lære, derfor skjærer det seg. Rett ut fra boksen er derfor mac mye sikrere. Men så lenge du vedlikeholder pc(hvorfor gjør sambo dette? Hvorfor ikke gjøre det selv? ;) ) er det greit, men på mac trenger man ikke bruke tid på den slags, annet enn å starte brannmuren som følger med i OSet.

En annet ting er at Mac krever passord ved installasjon av programmer, nettopp fordi ondsinnet programvare ikke skal kunne installere seg uten at brukeren vet om det. På Windows kjører jo folk flest som admin(jeg også).

Jeg tror ikke jeg ville hatt store problemer med å tilpasse meg OS x. Det er ikke mange år siden jeg lærte meg windows heller, egentlig, og det gikk greit, selv om det fortsat er ting jeg ikke kan så mye om. Hm. Sikler litt på de nye bærbare macene, så det heller i den retningen:-)

Jeg tror heller ikke du vil ha problemer med OS X, det er veldig intuitivt og greit bygget opp. Og har en del smarte løsninger som man faktisk ikke visste at man savnet, men som nå er uunnværlige. Det skal sies at en del kommer nok med Vista også, som kjernesøk, men OS X har hatt det et år allerede. OS X er et mye mer moderne OS per i dag.

Har selv en iBook, bruker den masse, 12'' skjerm er akkurat stort nok, litt synd at de nye kom med 13'', men sikkert bare tilvenning. Lydløs og god batteritid og liten og nett. Genialt!

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar fra deg også, Scheherazade! Når det gjelder vedlikehold av pc gjør jeg jo noe selv, jeg holder orden (nåja..) på mapper og diskpartisjoner, defragmenterer o.l. men jeg har ikke særlig peiling på ulike eller de beste måtene å gjøre ting på bestandig. Men er helt enig i at man slipper unna mye problemer med Windows om man har firewall, virus- og spywareprogrammer - og for min del har det knapt vært adware eller spyware på maskina siden jeg gikk over til Firefox. Har inntrykk av at de fleste som sliter mye med sånt mangler grunnkunnskaper om bruk av nettet (åpner filer fra "folk" ala xxxPornAnn_999, trykker på tvilsomme linker og reklamer osv).

Ettersom jeg driver en del med bilder/illustrasjoner tror jeg 13"-skjermen passer meg bra, selv om alt er en vanesak. Litt irritert på det integrerte skjermkortet, men regner ikke med at det har praktiske konsekvenser for meg.

Takknemlig for gode svar fra dere!

Gjest -eline-
Skrevet
Har selv en iBook, bruker den masse, 12'' skjerm er akkurat stort nok, litt synd at de nye kom med 13'', men sikkert bare tilvenning. Lydløs og god batteritid og liten og nett. Genialt!

Som TS også sier, jobber man endel med bilder/illustrasjoner (og tekniske tegninger for min del) så er 13" perfekt...jeg har savnet/savner den ekstra bredden, og har sett fram til 13.3" som ryktene har snakket om skulle komme de siste årene... "Desverre" så fikk jeg ny iBook på reklamasjon i påska slik at det blir ikke noen ny maskin med det første, hadde det blitt det så hadde det blitt en 13.3" MacBook.

Skrevet

Til ditt bruk, ville jeg ikke vært i tvil, Mac er det rette for deg.

Når det kommer til foto og video, er mac rett og slett overlegent.

(Det er en grunn til at dette dominerer hos de fleste arkitekter, fotografer og filmfolk i dag.)

Dessuten gir jo mac deg muligheten til å velge, da de nå har inført intelprosesser - som gjør det mulig å kjøre windows på maskinene i tillegg. Da kan du velge OS ved oppstart, og du har dermed fått i pose og sekk. (selv om jeg ville nøytd med med OS X, og ikke windows, men det er jo meg ;))

Dessuten er mac, som det skrives over, en meget stabil maskin. Det er svært sjeldent (om aldri - som hos meg) du vil oppleve trøbbel med denne. Og som en ekstra stor bonus, er virus et ikke eksisterende tema (du slipper dermed utgifter for antivirus også).

Ta deg en tur på Eplehuset, eller en annen macforhandler, og fortell om dine behov, og jeg tror du vil forstå hva jeg mener når jeg sier at du ikke burde være i tvil.

Skrevet
Som TS også sier, jobber man endel med bilder/illustrasjoner (og tekniske tegninger for min del) så er 13" perfekt...jeg har savnet/savner den ekstra bredden, og har sett fram til 13.3" som ryktene har snakket om skulle komme de siste årene... "Desverre" så fikk jeg ny iBook på reklamasjon i påska slik at det blir ikke noen ny maskin med det første, hadde det blitt det så hadde det blitt en 13.3" MacBook.

Til foto og slikt, er MacBook (den som har tatt over etter iBook), helt kurrant.

Skal du drive med mer heavy videoredigering og film, bør du nok vurdere MacBookPro, da denne er langt bedre til slike ting.

Skrevet
Har inntrykk av at de fleste som sliter mye med sånt mangler grunnkunnskaper om bruk av nettet (åpner filer fra "folk" ala xxxPornAnn_999, trykker på tvilsomme linker og reklamer osv).

Ja, du har skjønt det! :ler:

Ettersom jeg driver en del med bilder/illustrasjoner tror jeg 13"-skjermen passer meg bra, selv om alt er en vanesak. Litt irritert på det integrerte skjermkortet, men regner ikke med at det har praktiske konsekvenser for meg.

Nei, det tror ikke jeg heller at det vil ha. Er enig med deg, skjønner ikke hvorfor Apple har et slikt skjermkort i MacBooken sin, men det er jo tross alt en billigmaskin og alt det der. Men tror nok det vil fungere mer enn godt nok i praksis, så lenge man ikke skal kjøre tunge grafikkoppgaver og slikt.

Som TS også sier, jobber man endel med bilder/illustrasjoner (og tekniske tegninger for min del) så er 13" perfekt...jeg har savnet/savner den ekstra bredden, og har sett fram til 13.3" som ryktene har snakket om skulle komme de siste årene... "Dessverre" så fikk jeg ny iBook på reklamasjon i påska slik at det blir ikke noen ny maskin med det første, hadde det blitt det så hadde det blitt en 13.3" MacBook.

Ja, det har du sikkert rett i. Selv har jeg hittil brukt den mest til programmering, men prosjektet mitt i sommer er å lage hjemmeside med grafikk i photoshop. Mulig det blir litt mer irriterende da, eventuelt får jeg bruke en ekstern skjerm. Men tipper det går greit, er jo ikke denslags jeg først og fremst bruker maskinen min til.

Synd du fikk ny maskin i påsken da! Skulle ventet bare LITT til med å reklamere... ;) Sambo fabler om å kjøpe MacBook, muligens jeg blir ørlitegranne misunnelig da, men strengt tatt er jeg jo mer enn fornøyd med maskinen jeg har.

Skrevet

Synd du fikk ny maskin i påsken da! Skulle ventet bare LITT til med å reklamere... ;)

Det hadde nok ikke hjulpet, hun ville fått den gamle typen ibook likevel ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Må innrømme at jeg er glad for svarene deres, for jeg har mest lyst på Mac. Nå skal det sies at jeg ikke har erfart at pc er for dårlig/underlegen Mac til å drive med det jeg gjør, men jeg HAR opplevd rare fargeforskjeller mellom programmer av og til, uten at jeg vet om det er min feil eller windows-plattformen. Har utdanning innen film og på skolen var det bare pc-er, men det var nok også pga bruk av 3d, noe jeg ikke trenger maskina til. Jo, det blir nok Mac!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...