Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

En uttalelse fra Christian Borch er en uttalelse fra Christian Borch, ikke fra NRKJ. Dessuten sier han vel ikke at de vil opp på TV2s nivå, men at det var det de ble forspeilet- og at det da er for dålig å være på 42.plass. Og det er jo helt i tråd med streikelinjen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Noen har fått kritikk - men de har intet forbud mot det. For TV2-ansatte er det forbudt - de har signert avtaler som sier at de ikke har lov til å gjøre det.

De trenger jo ikke det, med den lønna :ler:;)

Gjest Lise-Lotte
Skrevet
De trenger jo ikke det, med den lønna :ler:  ;)

Ja, og det er nettopp den lønnen NRK streiker for å nå opp til. Og på hvilken måte kan NRK-sansatte nå slike lønninger ? Jo, enten må de slanke bemanningen/administrasjonen kraftig, minske programtilbudet alvorlig eller øke lisensen med ganske mange kroner - de kan ikke få både i pose og sekk.

Skrevet
Les hva Aftenposten skrev om streiken da. Stemmer ikke det de her skriver?

Dette er ikke et av kravene som ble lagt fram i allefall.

Skrevet (endret)
Noen har fått kritikk - men de har intet forbud mot det. For TV2-ansatte er det forbudt - de har signert avtaler som sier at de ikke har lov til å gjøre det.

Det du skriver er feil. Det er svært begrenset adgang for NRK-ansatte til å ta jobber på si. Alt skal klareres med ledelsen. De jobbene de kan ta begrenser seg stort sett til type konferansierjobber på ymse arrangementer. Det er noe annet for dem som er engasjert av NRK for å lage spesielle produksjoner. Jeg tenker da på for eksempel Ivar Dyrhaug som er programleder for Beat for beat. Han tjener vel en liten formue på eventselskapet sitt. Men han er ikke NRK-ansatt. Det er forskjell på kjendisene og den "vanlige" NRK-mann og -kvinne.

Men når det er sagt: Hva spiller det for rolle om det er forskjell i arbeidskontraktene for NRK og TV 2 på dette punktet? Mener du at de NRK-ansatte ikke har noe å klage på, for om de syns at lønna er for lav, ja så kan de jo bare ta seg en ekstrajobb tre til fire kvelder i uka?

Endret av Nala
Gjest Lise-Lotte
Skrevet

Jeg bare ville få fram at en streik for å utjevne forskjell i lønn på ansatte i NRK og TV2 ikke er realistisk.

Skrevet
Jeg bare ville få fram at en streik for å utjevne forskjell i lønn på ansatte i NRK og TV2 ikke er realistisk.

Og for å få fram poenget ditt syns du det var veldig lettvint å bare slenge ut en påstand som rett og slett er feil?

Det hadde vel vært bedre for debatten om man holdt seg til poenget, nemlig at de NRK-ansatte ønsker et flatt lønnstillegg for alle i dette oppgjøret. De ser ikke for seg å komme opp på TV 2-nivå. Da hadde kravet vært på langt mer enn 16 000 kroner. De ønsker rett og slett å ta steget opp fra 43. plass på lønnsstatistikken. De jobber i en av landets ledende mediebedrifter og produserer kvalitetsstoff igjen og igjen og igjen, noe som faktisk burde vises på lønnssjekken deres.

Gjest Lise-Lotte
Skrevet (endret)
Og for å få fram poenget ditt syns du det var veldig lettvint å bare slenge ut en påstand som rett og slett er feil?

Det hadde vel vært bedre for debatten om man holdt seg til poenget, nemlig at de NRK-ansatte ønsker et flatt lønnstillegg for alle i dette oppgjøret. De ser ikke for seg å komme opp på TV 2-nivå. Da hadde kravet vært på langt mer enn 16 000 kroner. De ønsker rett og slett å ta steget opp fra 43. plass på lønnsstatistikken. De jobber i en av landets ledende mediebedrifter og produserer kvalitetsstoff igjen og igjen og igjen, noe som faktisk burde vises på lønnssjekken deres.

Hvilken påstand var feil ?

Endret av Lise-Lotte
Skrevet
Hvilken påstand var feil ?

Det jeg har uthevet i sitatet under er feil. De NRK-ansatte har slett ikke full mulighet til å ta jobber på si. Og det er slett ikke svært mange av dem som gjør det.

I tillegg har alle TV2-ansatte skrevet under på at de ikke skal ta jobber på si - noe de NRK-ansatte har full mulighet til ... og som svært mange av dem også benytter seg av.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er like lite realistisk som de i offentlig sektor som ønsker samme lønn som de i privat: skjer ikke.

Skrevet
Nei, kan ikke si jeg merker noe til streiken.

Ikke jeg heller.

Gjest Lise-Lotte
Skrevet
Det jeg har uthevet i sitatet under er feil. De NRK-ansatte har slett ikke full mulighet til å ta jobber på si. Og det er slett ikke svært mange av dem som gjør det.

De har ikke forbud mot ekstrajobbing. Men etter en god del uheldige situasjoner har de fått beskjed om at de må innhente tillatelse på forhånd. Det er faktisk den eneste restriksjonen.

Skrevet

Jeg savner nyhetssendingene til NRK. Greit, vi har TV2 og TVN, men jeg savner NRK sine likevel. :)

Skrevet
De har ikke forbud mot ekstrajobbing.

De har heller ikke full anledning til å ta det de måtte ønske av ekstrajobber på si, slik du skrev. Det er faktisk svært begrensede muligheter for dem til å gjøre nettopp det. Og ikke minst er det svært få som gjør det. Ikke veldig mange, slik du skrev. At du velger å framstille det som noe annet for å få fram ditt poeng viser vel egentlig bare hvor lite du har å fare med av gode og holdbare argumenter. Og så spurte jeg deg lenger opp her, hva dette har å si for denne diskusjonen? Det har du ikke svart på. Mener du at det er greit at NRK-ansatte tjener dårlig, for de kan enkelt spe på inntektene med å ta ekstrajobber x antall ganger i uka eller måneden? Skjønner rett og slett ikke argumentasjonen din, jeg.

Gjest gjest1
Skrevet

Mon tro om man får reduksjon i lisensen på grunn av dette.......

Neppe...

Skrevet
Mon tro om man får reduksjon i lisensen på grunn av dette.......

Neppe...

Fatter ikke hvorfor så mange klager på lisensen. Det er ikke mye penger å betale for det man faktisk får:

En ikke-kommersiell kringkaster uten fordummende reklame, og med et bredt tilbud på både radio og tv. Er glad i NRK, jeg! :)

Skrevet
Jeg savner nyhetssendingene til NRK. Greit, vi har TV2 og TVN, men jeg savner NRK sine likevel.  :)

Jeg og! Nyhetene til TV2 og TVN er ikke sammenlignbare!

Skrevet
En kjempemorsom ting med streiken: På frekvensen til P1 på radio sender de den nye DAB-kanalen NRK Retro - masse morsomt å høre fra NRKs arkiver! Mitt navn er Cox, gamle Ungdommens Radioavis, Ti i Skuddet osv - veldig kult!!

Jepps. Hørte på "da brå brakk staven" (VM i Holmenkollen 1982) i går. Mye annet morsomt også som du sier.

Skrevet
Jepps. Hørte på "da brå brakk staven" (VM i Holmenkollen 1982) i går. Mye annet morsomt også som du sier.

Og jeg hørte tidligere i dag en reportasje fra 1953 om problematikken omkring ungdommer som kjørte motorsykkel. Gutta ble kalt "kubikk-sjarmører" og jentene var selvfølgelig "eksosryper". En nabo var rasende og rettet alltid hageslangen mot dem når de kjørte forbi..

Ellers har jeg hørt OL-finalen i boksing fra Berlin 1936 med nordmannen Henry Tiller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...