fuerza Skrevet 3. juni 2006 #21 Skrevet 3. juni 2006 Så lenge Nytt på Nytt har ferie merker jeg null til streiken.
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2006 #22 Skrevet 3. juni 2006 Jeg støtter ikke streiken - faktisk synes jeg kravene er helt urealistiske. Leste i Aftenposten at Nrk har 1500 journalister - i motsetning til Tv2 som har ca. 300 ... det er klart det blir mindre på hver når det er så mange som skal dele kronene. For min del så mener jeg at lisensen er stor nok. Et lønnskrav som det de streikende Nrk-arbeiderne nå setter fram vil føre økt betaling for oss - er dere virkelig villige til å betale mer i lisens - dere som støtter denne streiken ? Og har der regnet litt på hvor mye økningen kan bli ?
Gjest Lise-Lotte Skrevet 3. juni 2006 #23 Skrevet 3. juni 2006 Jeg støtter ikke streiken - faktisk synes jeg kravene er helt urealistiske. Leste i Aftenposten at Nrk har 1500 journalister - i motsetning til Tv2 som har ca. 300 ... det er klart det blir mindre på hver når det er så mange som skal dele kronene. For min del så mener jeg at lisensen er stor nok. Et lønnskrav som det de streikende Nrk-arbeiderne nå setter fram vil føre økt betaling for oss - er dere virkelig villige til å betale mer i lisens - dere som støtter denne streiken ? Og har der regnet litt på hvor mye økningen kan bli ?
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2006 #24 Skrevet 3. juni 2006 ^ Det er en hersketeknikk å si at noen er uintelligente, men noen ganger frister det veldig...
Nala Skrevet 3. juni 2006 #25 Skrevet 3. juni 2006 Leste i Aftenposten at Nrk har 1500 journalister - i motsetning til Tv2 som har ca. 300 ... det er klart det blir mindre på hver når det er så mange som skal dele kronene. ←
Gjest Lise-Lotte Skrevet 3. juni 2006 #26 Skrevet 3. juni 2006 Dette har ingenting med lisens å gjøre. Det handler om prioriteringer. Ledelsen i NRK vil spare på fridager, til o gmed i de redaksjonene der folk jobber i så ukurante turnuser at de fleste ender opp sykmeldte (ikke billig det heller), og øke lønnen i form av trynetillegg, fremfor å fordele likt. Dette er, såvidt jeg har forstått, et sentralt punkt i streiken. Og at det "blir mindre på hver hvis flere skal dele"? Ifølge din tankegang ville dermed de stakkars ansatte i Norges største bedrifter (Hydro, Aker osv) tjene et par kroner i timen... Er ikke økonom, men til og med jeg skjønner at det argumentet ikke holder ← Du kan ikke sammenligne Nrk med Hydro og Aker. Det er klart at om problemet er at de ønsker potten delt på alle istedet for "trynetillegget" til bare noen få - så vil det bli lite på hver. Trynetillegg finnes i de fleste bedrifter - de ansatte må vise til prestasjoner for å få lønnstillegg utenom de vanlige små-prosentene - dette benyttes også i TV2. Hvordan mener du, Nigo-San at lønnskravet skal finansieres hvis det ikke skal bli økt lisens?
Gjest Lise-Lotte Skrevet 3. juni 2006 #27 Skrevet 3. juni 2006 ← Ja, er det så vanskelig å forstå, Nala? NRK vil ikke ha lønnsdifferensiering som i TV2. Og hvis man skal dele likt på alle, blir det ikke rare summen på hver. At TV2 kun har en stab på 200-300 personer kontra NRK`s 1500 - og når NRK-streikende vil ha tillegget delt på alle istedet for noen utvalgte - så burde det si seg selv at hver ansatt får mindre. På min arbeidsplass har vi også individuelle tillegg - jeg synes det er helt greit at de som gjør en ekstra innsats blir ekstra verdsatt i lønnsoppgjøret.
Nala Skrevet 3. juni 2006 #28 Skrevet 3. juni 2006 Ja, er det så vanskelig å forstå, Nala? ← Ja, det er helt ubegripelig at du mener de ansatte i en bedrift med mange ansatte må tjene mindre enn de som jobber i en liten bedrift, fordi potten tross skal deles på flere. Jeg jobber selv i et stort konsern. Tenk om det var sånn at vi skulle tjene mindre enn konkurrenten bare fordi vi er flere ansatte enn dem?? Tull og vas. NRK HAR allerede individuelle tillegg. Det det dreier seg om nå er årets lønnsoppgjør hvor NRKs ledelse bare vil gi 11 900 flatt mot kravet på 16 000, mens en pott på 4 millioner skal være individuelle tillegg. Det er ikke snakk om å ta bort alt som heter individuelle tillegg. Her snakker det om å få de NRK-ansatte opp på et anstendig nivå sammenlignet med andre mediebedrifter. Det er derfor de ansatte ønsker et flatt tillegg.
Gjest Gjesta Skrevet 3. juni 2006 #29 Skrevet 3. juni 2006 Jeg har oppdaget BBC radio som er ca ti hakk bedre enn nrk. Jeg håper de streiker enn stund til! ← Hvorfor det? Du greier vel å velge deg radiokanal utifra du selv ønsker å høre på?
punktom Skrevet 3. juni 2006 #30 Skrevet 3. juni 2006 Hvorfor det? Du greier vel å velge deg radiokanal utifra du selv ønsker å høre på? ← Nei, jeg får ikke inn bbc ellers på min mobil, bare en sjeldent gang innimellom de samme nasjonale nyhetene på alltid nyheter. Men jeg må si det er langt på vei streikebryteri å sette inn kvalitetsnyheter fra bbc som overgår alt hva nrk kunne fått til.
Gjest Kane Skrevet 3. juni 2006 #31 Skrevet 3. juni 2006 - siden nyhetene er å få servert både på nett og tvnorge / tv2 har jeg ikke akkurat savnet dem.. Disney sørger for barnetv og filmer / serier finnes det flere av på alle kanaler - og ellers ser jeg svært lite på nrk.. Radio derimot kommer nok til å savnes dersom streiken blir langvarig siden vi på jobb kun får inn P1....... Spørs om det ikke blir noen nye cdplater av det :-) og når jeg tenker meg om gjør det absolutt ikkeno at de streiker - jeg tror nrk har utspilt sin rolle i dagens "broadcasting"
Gjest Lise-Lotte Skrevet 3. juni 2006 #32 Skrevet 3. juni 2006 Ja, da har jo Nala sagt det bra allerede Det er en pott der allerede, som skal fordeles. Det er ikke snakk om å øke lisensen, selv ikke Bernander har påstått noe slikt, hehe... Har merket meg at de mest profilerte NRK-medarbeiderne støtter dette fullt ut, og det synes jeg er redelig gjort! Debatten om trynetillegg er vel en tråd for seg, men så lenge lønnsnivået er som det er i NRK, synes jeg det er feil av ledelsen å prioritere tillegg til noen få framfor generell lønnsheving for mange. Til sist vil jeg bare påpeke at det er umulig å sammenligne NRK og TV2 kun på basis av hvor mange ansatte de har. Det kommer ikke bare an på hvordan kaken fordeles, men også hvor stor kaken er ← NRK har kun en måte å øke inntektene på - og det er økning av lisensen. Ellers så er det faktisk helt normalt at en kommersiell kanal betaler mer enn en statlig - vi må ikke glemme at TV2 er så stramt bemannet at de ansatte ofte har må fylle flere funksjoner. I tillegg har alle TV2-ansatte skrevet under på at de ikke skal ta jobber på si - noe de NRK-ansatte har full mulighet til ... og som svært mange av dem også benytter seg av. Så lenge TV2 tjener bra med penger - og bedrifter er villige til å pøse på med stadig flere reklamekroner - så vil de ha et helt annet utgangspunkt enn NRK som er avhengig av skattebetalernes penger. Dermed tror jeg aldri at de NRK-ansatte vil nærme seg TV2-lønningene - så å streike med det utgangspunktet vil være ganske dødfødt.
Gjest #Spidergirl# Skrevet 3. juni 2006 #34 Skrevet 3. juni 2006 Men de streiker jo ikke med det utgangspunktet. De streier for å få et likt tillegg (16000 kr) for alle, istedenfor ledelsens alternativ: et mindre tillegg + en pott til individuelle tillegg. Pluss fem feriedager. Det er sant at ikke NRK og TV2s betingelser kan sammenlignes, men som sagt så er heller ikke dette et tema i streiken. At journalistene i NRK vil opp noen plasser fra dagens 43.plass på lønnslista synes jeg er helt forståelig. Håper bare streiken ikke varer i ukevis... ← Er enig her eg
Pilar Skrevet 3. juni 2006 #35 Skrevet 3. juni 2006 Nei, NRK må gjerne streike så mye de orker for min del, jeg har ikke merket det.
Gjest Gjest_Dina_* Skrevet 3. juni 2006 #36 Skrevet 3. juni 2006 En kjempemorsom ting med streiken: På frekvensen til P1 på radio sender de den nye DAB-kanalen NRK Retro - masse morsomt å høre fra NRKs arkiver! Mitt navn er Cox, gamle Ungdommens Radioavis, Ti i Skuddet osv - veldig kult!!
Gjest a. Skrevet 3. juni 2006 #37 Skrevet 3. juni 2006 NRK har kun en måte å øke inntektene på - og det er økning av lisensen. Ellers så er det faktisk helt normalt at en kommersiell kanal betaler mer enn en statlig - vi må ikke glemme at TV2 er så stramt bemannet at de ansatte ofte har må fylle flere funksjoner. I tillegg har alle TV2-ansatte skrevet under på at de ikke skal ta jobber på si - noe de NRK-ansatte har full mulighet til ... og som svært mange av dem også benytter seg av. Så lenge TV2 tjener bra med penger - og bedrifter er villige til å pøse på med stadig flere reklamekroner - så vil de ha et helt annet utgangspunkt enn NRK som er avhengig av skattebetalernes penger. Dermed tror jeg aldri at de NRK-ansatte vil nærme seg TV2-lønningene - så å streike med det utgangspunktet vil være ganske dødfødt. ← De streiker ikke for å nærme seg TV2-lønningene - det er ikke realistisk så lenge de ikke drives kommersielt. De streiker mot trynetillegg-lønnssystemet som har vært de siste fire åra. Det har ingenting med innsats å gjøre (som ble nevnt i et tidligere innlegg) - man kan jobbe ræva av seg i NRK og ikke få ei krone i personlig tillegg, så lenge man gjør en jobb som er usynlig for sjefene. Det har vært ansiktene utad som har fått mest, de man er redd for å miste til konkurrenter. Dette opplegget streiker de i mot. Er det så rart? Dessuten er det ikke riktig at en NRK-journalist med 5 års journalistutdanning skal tjene mindre enn en ufaglært Trønderavisa-journalist uten artium. Det stemmer heller ikke at NRK-ansatte kan ta masse jobber på si. Noen har gjort det, og det har de fått kritikk for. De som man kan se både i NRK og andre steder er ofte frilansere, ikke fast ansatte.
Lizzie Skrevet 3. juni 2006 #38 Skrevet 3. juni 2006 (endret) Jeg savner nrk både tv og radio og jeg unner dem, som jeg unner alle andre, et verdig lønnsoppgjør. Endret 3. juni 2006 av Lizzie
Gjest Lise-Lotte Skrevet 3. juni 2006 #39 Skrevet 3. juni 2006 Men de streiker jo ikke med det utgangspunktet. De streier for å få et likt tillegg (16000 kr) for alle, istedenfor ledelsens alternativ: et mindre tillegg + en pott til individuelle tillegg. Pluss fem feriedager. Det er sant at ikke NRK og TV2s betingelser kan sammenlignes, men som sagt så er heller ikke dette et tema i streiken. At journalistene i NRK vil opp noen plasser fra dagens 43.plass på lønnslista synes jeg er helt forståelig. Håper bare streiken ikke varer i ukevis... ← Da sier du noe annet enn de streikende NRK-ansatte. Her ser du hva Christian Borch sa om grunnen til streiken: - Dette handler om at vi ble lovet å være blant de ti bedriftene med best lønn og på linje med TV 2 da kanalen ble etablert. Det har ikke skjedd og nå er vi på 43. plass på lønnsstatistikken for norske mediebedrifter, sier Borch til NTB.
Gjest Lise-Lotte Skrevet 3. juni 2006 #40 Skrevet 3. juni 2006 Det stemmer heller ikke at NRK-ansatte kan ta masse jobber på si. Noen har gjort det, og det har de fått kritikk for. De som man kan se både i NRK og andre steder er ofte frilansere, ikke fast ansatte. ← Noen har fått kritikk - men de har intet forbud mot det. For TV2-ansatte er det forbudt - de har signert avtaler som sier at de ikke har lov til å gjøre det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå