Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg og! Nyhetene til TV2 og TVN er ikke sammenlignbare!

Jeg har snudd. TV2-nyhetene er bedre enn NRK Nyheter.

Kast TVn! :ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest singel!
Skrevet

Har ikke merket så mye jeg...ser sjelden på nrk. Eneste jeg så var en sending fra Bislett uten kommentatorer.Hysterisk morro.... :ironi:

Gjest Lise-Lotte
Skrevet
De har heller ikke full anledning til å ta det de måtte ønske av ekstrajobber på si, slik du skrev. Det er faktisk svært begrensede muligheter for dem til å gjøre nettopp det. Og ikke minst er det svært få som gjør det. Ikke veldig mange, slik du skrev. At du velger å framstille det som noe annet for å få fram ditt poeng viser vel egentlig bare hvor lite du har å fare med av gode og holdbare argumenter. Og så spurte jeg deg lenger opp her, hva dette har å si for denne diskusjonen? Det har du ikke svart på. Mener du at det er greit at NRK-ansatte tjener dårlig, for de kan enkelt spe på inntektene med å ta ekstrajobber x antall ganger i uka eller måneden? Skjønner rett og slett ikke argumentasjonen din, jeg.

Jeg sa det for å vise at der er en veldig stor forskjell på 2-300 TV2-ansatte journalister i en kommersiell kanal og de over 1500 NRK-ansatte journalistene. Man kan ikke sammenligne lønningene her - det blir for dumt å tro at NRK-ansatte skal kunne oppnå samme lønninger som endel TV2-ansatte har. Og hvis de skulle operere med de samme lønningene så måtte de slanket NRK til det ugjenkjennelige - og/eller sette opp lisensen. NRK har en diger administrativ stab som skal lønnes av disse pengene. I TV2 må de ansatte veldig ofte selv påta seg oppgaver som NRK har egne folk til å utføre. Det var i den forbindelse at jeg sa at TV2-ansatte må signere på at de ikke skal påta seg jobber på si ... noe de faktisk har mulighet til som NRK-ansatte ... selvom de må søke om lov først.

Selvom du sier at det dreier seg om et krav på 10-20.000 kroner så sier samtlige av de streikende som har vært intervjuet at det dreier seg om å komme på samme nivå som TV2-ansatte. Og hvis det gjør det så kommer streiken til å bli langvarig - for det nivået vil NRK aldri kunne konkurrere på - uten store endringer.

Skrevet
Selvom du sier at det dreier seg om et krav på 10-20.000 kroner så sier samtlige av de streikende som har vært intervjuet at det dreier seg om å komme på samme nivå som TV2-ansatte. Og hvis det gjør det så kommer streiken til å bli langvarig - for det nivået vil NRK aldri kunne konkurrere på - uten store endringer.

Dette er feil - samtlige streikende sier ikke at de ønsker å komme opp på samme nivå som de i TV2. Noen har sagt det, det har jeg sett også, men på langt nær alle. Dette ligger ikke i kravene fra NJ. De vil opp fra 43. plass, ettersom det er meningsløst at de skal ligge så langt under mange ufaglærte i andre medier og kanaler/aviser/whatever, men det er ingen som virkelig tror at de kan komme opp på Tv2s lønnsnivå. De er da ikke dumme heller.

Skrevet

Jeg savner radiokanalene mest. Pleier å høer på alltid klassisk, alltid nyheter og P2. Allti klassis er jo oppe igjen nå, men de andre er sterkt savnet.

Skrevet
Jeg savner radiokanalene mest. Pleier å høer på alltid klassisk, alltid nyheter og P2. Allti klassis er jo oppe igjen nå, men de andre er sterkt savnet.

Alltid klassisk ble sendt på p1 det første døgnet, og jeg tror det kommer til å fortsette når NRK Retro-prøvesendingene er over i morgen/tirsdag. Endelig bra musikk på P1-frekvens! :)

Skrevet

Nei nei, dette er feil. Det er ingen av de streikende som sier at NRK skal komme på samme nivå som TV2 lønnsmessig. De de sier er at NRK har kommet alt for langt bakpå i forhold til andre journalistkollegaer. Under streiken i 1993 ble NRK-journalistene lovet at NRK skulle bestrebe å være blandt de 10 beste på lønnsstatistikken. Denne avtalen gikk man bort fra for noen år siden, fordi det rett og slett ikke lot seg gjøre. Det er ikke dermed sagt at NRK skulle synke lenger og lenger ned på stigen. Det er DET som er saken.

Gjest Lise-Lotte
Skrevet

Jeg har lest de, Nala ... men hvis du leser hva de streikende selv sier så går det på gapet til lønnsnivået til TV2 ...

Ellers forstår jeg ikke hvorfor de skal ha en ekstra friuke. Går utifra at de som jobber skift opparbeider seg friuker ... Hvorfor i all verden skal NRK-ansatte ha en ekstra friuke?

Jaja - de får streike så mye de vil for meg ...

Gjest Gjest
Skrevet

Savner P2 radio.

NRK har mange gode og godt faglig skolerte medarbeidere. De lager veldig mye god kvalitet, og det finnes en del kreativitet i NRK.

Jeg forstår hvertfall meget godt at det ikke er spesielt gøy å se på at journalister i søppelmedia tjener dobbelt så mye som seg selv, når de selv jobber hardere, lager bedre program og står for bedre kvalitet.

Offentlige ansatte, inkludert NRK, bør få konkkuransedyktige lønninger.

Gjest Lise-Lotte
Skrevet
Savner P2 radio.

NRK har mange gode og godt faglig skolerte medarbeidere. De lager veldig mye god kvalitet, og det finnes en del kreativitet i NRK.

Jeg forstår hvertfall meget godt at det ikke er spesielt gøy å se på at journalister i søppelmedia tjener dobbelt så mye som seg selv, når de selv jobber hardere, lager bedre program og står for bedre kvalitet.

Offentlige ansatte, inkludert NRK, bør få konkkuransedyktige lønninger.

Hva er det du kaller søppelmedia ?

Skrevet
Jeg har lest de, Nala ... men hvis du leser hva de streikende selv sier så går det på gapet til lønnsnivået til TV2 ...

For å gjenta det for ca tredje gang: NOEN streikende har sagt det, slett ikke alle, og det er ikke det de streiker for i følge NJ og kravene.

Gjest Gjest
Skrevet
Hva er det du kaller søppelmedia ?

For meg er søppelmedia P3, P4, VG, delvis TV2 og delvis TVNorge.

Journalistene i NRK gir større innsats og kvalitet i det de gjør og det gjenspeiler seg i programmene.

Gjest Gjest
Skrevet

Journalistene i NRK gir større innsats og kvalitet i det de gjør og det gjenspeiler seg i programmene.

Jon Gelius? :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Da tror jeg du skal sette deg inn i hva de gjør henholdsvis i NRK og TV2.

En "snobbete" uttalelse.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har oppdaget hvor lite jeg egentlig ser på nrk. De kan streike så lenge de vil for min del, så kan heller vi få tilbakebetalt litt av lisensen når de ikke leverer det de skal.

Gjest Gjest
Skrevet
Da tror jeg du skal sette deg inn i hva de gjør henholdsvis i NRK og TV2.

En "snobbete" uttalelse.

Et eksempel på at ledelse og journalister i NRK har mer sans for kvalitet: Spelemannsprisen.

Før var den hos NRK, nå er den hos TV2. Kvaliteten på dekning og journalistisk vinkling innen de ulike sjangerene har gått vesentlig ned. Bruken av musikk har endret seg og kvaliteten har blitt forringet etter at TV 2 tok over.

Dette var ett blant mange eksempler.

Skrevet
Et eksempel på at ledelse og journalister i NRK har mer sans for kvalitet: Spelemannsprisen.

Før var den hos NRK, nå er den hos TV2. Kvaliteten på dekning og journalistisk vinkling innen de ulike sjangerene har gått vesentlig ned. Bruken av musikk har endret seg og kvaliteten har blitt forringet etter at TV 2 tok over.

Dette var ett blant mange eksempler.

Bra eksempel.

TV2 regner jazzprisen (og flere andre genre) for "smal" og viser ikke disse under sendinga - kjipe greier. Jeg har sluttet å se Spellemannsprisen etter at det ble en tv2-produksjon - det har blitt altfor kommersielt.

Skrevet
Jeg har oppdaget hvor lite jeg egentlig ser på nrk. De kan streike så lenge de vil for min del, så kan heller vi få tilbakebetalt litt av lisensen når de ikke leverer det de skal.

Hvorfor er det viktig om man ser på NRK eller ikke? Det går da an å gjøre seg opp en mening om saken uansett. Er det liksom rett at de NRK-ansatte er elendig lønna i forhold til andre journalister, bare fordi en del av dere velger bort kanalen? Jeg leser ikke avisene for hele Norge heller, men jeg forventer da at de som gir ut lokalavisa både her og både der skal få den lønna de fortjener like forbanna.

For å sammenligne litt: Min mor har ikke barn i barnehage. Hun kan da likevel gjøre seg opp en mening om lønnsnivået til de barnehageansatte. Selv har jeg ingen av mine nærmeste på sykehjem. Ingen av mine trenger hjemmehjelp. Jeg klarer da vitterlig å ha en mening om kvaliteten på disse tjenestene likevel.

*opgitt*

Gjest Gjest
Skrevet
Bra eksempel.

TV2 regner jazzprisen (og flere andre genre) for "smal" og viser ikke disse under sendinga - kjipe greier. Jeg har sluttet å se Spellemannsprisen etter at det ble en tv2-produksjon - det har blitt altfor kommersielt.

På hvilken måte - fordi det er reklamepauser?

Jeg har ingen som helst problemer å se på TV2 - faktisk synes jeg de har mange veldig bra programmer.

Og nyhetene på TV2 synes jeg faktisk er bedre enn NRK - tiltross for ressursene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...