Gå til innhold

Gutt som vokste opp alene

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=198036

Jeg skrev innlegget over for en tid tilbake.

Nå har alt skjært seg. Stemora ringte meg i går. Politi og det lokale barnevernet er involvert.

Bør vel først nevne at jeg ikke bor i Norge. Stemora er ikke norsk og heller ikke fra dette landet og hun har en god del språkproblemer her ennå.

Det har vist seg at gutten har skulket skolen mye. Han henger sammen med eldre kamerater og har fått en ny "venninne" (litt uklart om det er kjæreste eller venninne). Siden han begynte å være mye sammen med henne, har han forandret seg. Stemora har et lite barn, og før var han ganske overbærende mot det og ganske vennlig. Nå er han veldig avvisende og sur. Han overnatter ofte hos venner eller denne venninna.

I forgårs skjedde det noe alvorlig. Sønnen hadde skulket skolen (igjen) og stemor oppdaget dette. Hun sa fra til faren, som tok det opp med sønnen. Det utviklet seg til en alvorlig krangel. Begge ble ganske ufine. Til slutt slo faren. Stemor gikk mellom, og forhindret dermed at gutten fikk mer enn et slag. Gutten strøk på dør. Nå er politi og et slags barnevern involvert. Sønnen hevder at han er redd for å flytte hjem, overnatter hos venninnen og sier at faren slår ham regelmessig. Stemor vet at det har vært en episode en gang før da sønnen hadde leiligheten full av ungdommer og det var mye alkohol med i spillet. Dette er noen år siden.

Stemor er fortvilet. Forstår ikke alt som sies. Vet for lite om lovgiving i dette landet. Det gjør for så vidt jeg også, selv om jeg er bedre integrert.

De er innkalt til samtale neste uke.

Er det noe mulighet til å løse dette?

Stemor og faren vil jo bare det beste for gutten, at han klarer å avslutte skolegangen. Faren reagerte selvfølgelig fullstendig feil, men han er ingen ond mann.

Slik det ser ut nå, er skolegangen i fare.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Stemor antyder at han kanskje bruker dette for det det er verdt for å kunne flytte hjemmefra, noe han jo har snakket om lenge. Vil betone at hun mener det var galt av faren å slå.

Gjest *en annen*
Skrevet

Hva om stemoren her får med seg en som taler hennes morsmål og som er bedre integrert og behersker norsk for å oversette og hjelpe henne med å forklare seg overfor politi og barnevern? Hun har rett på det.. er litt usikker på om de må besørge det selv eller om det offentlige er behjelpelig med å skaffe noen..

Og hvor gammel er denne gutten?

Det er vanskeligere å "holde" en 16 åring som går videregående for eksempel enn en som fortsatt er i ungdomsskole..

Forøvrig syns jeg kanskje far trenger en "wake up call" også så han engasjerer sg i gutten og ikke bare "lar det skure og gå"

- og selv om stemor syns det er ille - kan det alikevel være at gutten får det bedre på egen hånd med noen andre til å ta ansvar for han - noen som faktisk gjennomfører grenser uten å slå. For man slår ikke, i hvertfall ikke i en krangel...

To sider av alle saker - og hva er guttens forklaring her??

En ungdom som sammen med venner alikevel stanser, håndhilser og slår av en prat?? Høres ikke ut som en som ikke klarer seg bra spør du meg...

Gjest gjest1
Skrevet

helt ærlig nå, en far eller mor som slår barn, har et problem.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg flytta da jeg var 16 år. Jeg var ikke et uproblematisk barn, men faren min slo meg aldri.

Ofte overfører foreldrene problemer over på barna, og jeg er sterk motstander av vold.

Det hjelper ikke, men gjør vondt verre.

Gjest Very Victoria
Skrevet

Skaff nå dama en tolk. Alle kommuner er behjelpelige med å skaffe det.

Gjest Gjest
Skrevet

Som sagt bor vi ikke i Norge og her får man ikke tolk.

Rettigheter her og i Norge er ikke det samme.

Det er heller ikke vanlig å flytte hjemmefra så tidlig her, ikke før 18-19 i hvertfall og mange blir til de er i midten av 20-årene.

Ba stemor høre om det er mulig med en slags familieterapi, men jeg tror nok det ikke blir noe av. Både sønn og far er visst noen stabeis.

Skal forsøke å få greie på om det er mulighet for noe slikt, ellers har jeg oppmuntret stemor til å fortelle om alle mulige slags episoder hun har nevnt til "barnevernet", slik at de kanskje kan hjelpe med noe annet enn bare et eventuelt annet sted å bo for gutten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...