Gå til innhold

Gjest i konfirmasjon

Gjest Mims

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Det er sagt mange ganger allrede her, men jeg syns absolutt du bør invitere utvekslingsstudenten (og ikke au pair-en). Har selv foreldre som har utvekslingsstudenter hos seg rett som det er, og de blir alltid invitert med på slike ting, selv om resten av familien ikke kjenner dem. De er en del av familien det året, og bør behandles deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjokkert
Ja, det var dumt å si ja. Men vi hadde jo ikke bedt gutten i utgangspunktet, så jeg ble nok litt overrumplet.

Vi er kanskje smålige. Men jeg ser ikke egentlig noen grunn til å be en gutt vi ikke kjenner til vår datters konfirmasjon.

Dere er utrolig smålige i mine øyne.

Å ikke be ham i utgangspunktet var svært ufint, å si ja og så nei etterpå var ennå verre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knis!

Nå har jeg fått snakket med mannen min, og han har en bestemt mening om at gutten ikke har noen plass ved denne anledningen.

Mannen din høres KJEMPEKOSELIG ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neffi
Og han hadde bodd et helt år i Norge?

Og det var datteren hennes som overtalte moren til å ringe å si nei.

Konfirmasjonen er datterens dag.

det var vel ikke datteren som ikke ville ha han der??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Undrende_*

Er det bare meg her som lurer veldig på hvor denne utvekslingsstudenten kommer fra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Er det bare meg her som lurer veldig på hvor denne utvekslingsstudenten kommer fra? :)

Jeg lurer ikke på det, men h*n har sikkert fått vite av arrangøren at han kom til å bli behandlet som et vanlig familimedlem. Han blir sikkert kjempeskuffet og får nok et dårlig inntrykk av nordmenn. Håper han klager, kanskje ikke moren til TS får ta i mot flere studenter siden familien hennes er så kip mot dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Jeg blir så forbannet på mange av dere som svarer her at jeg ser rødt :kjempesinna:

Dere virker verre enn smålige, dere virker som mobbende tenåringsjenter. Tror dere virkelig at dere er så bra at dere har rett til å sjikanere folk på denne måten????????????????????

Fysj og æsj, verden er gal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville synes det var en selvfølge å invitere en utvekslingsstudent som bodde hos en familie - hvis resten av familien ble bedt. 

Hvis det er flere "barn" som ikke blir bedt - ville jeg kanskje droppet ham - men ellers synes jeg faktisk det er smålig ikke å inkludere ham.

En utvekslingsstudent som bor i en familie - er faktisk å regne som et familiemedlem - etter mitt syn.

Enig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper

Jeg kunne faktisk revurdert hele konfirmasjonen på grunn av dette, for utveklingseleven blir jo som en sønn for din mor. Og om man skal se det fra hennes side, vil jo det å nekte han bli utrolig sårt for henne, nesten som noen nekter barnet hennes å komme.

Da blir det jo å tenke over å såre utveklingseleven, eller å såre barnebarnet. En av de vil jo bli såret, og det kan faktisk være hun har et tettere forhold til utveklingseleven enn til sitt eget barnebarn. De har jo tross alt bodd sammen snart 1 år

Så får håpe at hun ikke tenker som meg, for jeg ville nok tenkt de tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Uff, jeg fikk vondt i magen av å lese dette.

Stakkars, stakkars utvekslingsstudent. :tristbla:

Synes også litt synd i konfirmanten og ts, siden de tydligvis ikke har lært å ha hjerterom, være inkluderende og mangler empati. Mannen som blir sint om utveklsingsstudenten kommer hører jo ikke helt bra ut. Greit nok å ha fordommer, fremmedfrykt eller å være rasist, ingen kan ta fra personer irrasjonelle tanker og følelser, men når man rammer et menneske - en gutt - direkte som dette her, er det utilgivelig.

Jeg forstår du føler at du får mye pepper ts, men det at så mange reagerer så kraftig som vi gjør, burde det ikke føre til at du setter deg ned og tenker litt over hva dere gjør? Hvorfor gjør dere dette? Kanskje det er en grunn til at så mange synes det er veldig leit gjort av dere? Du virker ikke så mye reflektert når du kommer tilbake med en :roll: slik holdning av svarene du får.

Som sagt er det greit at det er konfirmanten som bør få bestemme på slike dager, men det får være grenser! Hadde det f.eks. vært en gutt konfirmanten har hatt mye konflikter med og at de var sterkt uvenner, så hadde saken stilt seg i et helt annet lys. Men så lenge dette er en grei gutt som bestemor har tatt omsorg for i et helt år nå, så burde det ikke være tvil om at han er en del av familien. Hadde denne gutten vært et fosterbarn til moren din, bodd der i et helt år, hadde det fortsatt vært uaktuelt å invitere ham? I mine øyne er det å ha utvekslingsstudent å ha et "voksent" (16-åringer er jo ikke voksne) fosterbarn i ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til gjesten ovenfor.

Du klarte å formulere på fornuftig vis det som jeg er for opprørt til å få satt ord på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår du føler at du får mye pepper ts, men det at så mange reagerer så kraftig som vi gjør, burde det ikke føre til at du setter deg ned og tenker litt over hva dere gjør? Hvorfor gjør dere dette? Kanskje det er en grunn til at så mange synes det er veldig leit gjort av dere? Du virker ikke så mye reflektert når du kommer tilbake med en :roll: slik holdning av svarene du får.

Som sagt er det greit at det er konfirmanten som bør få bestemme på slike dager, men det får være grenser! Hadde det f.eks. vært en gutt konfirmanten har hatt mye konflikter med og at de var sterkt uvenner, så hadde saken stilt seg i et helt annet lys. Men så lenge dette er en grei gutt som bestemor har tatt omsorg for i et helt år nå, så burde det ikke være tvil om at han er en del av familien. Hadde denne gutten vært et fosterbarn til moren din, bodd der i et helt år, hadde det fortsatt vært uaktuelt å invitere ham? I mine øyne er det å ha utvekslingsstudent å ha et "voksent" (16-åringer er jo ikke voksne) fosterbarn i ett år.

jeg er så enig så enig!

Jeg vet at TS ikke bor hos sin mor, lenger, men det er veldig trist at TS likevel ikke ser på "utvekslingsstudenten" som sin "bror", det er faktisk det han er dette året. Det er din mors sønn, ergo din bror. Det er for meg unaturlig å ikke invitere mine egne søsken til mitt barns konfirmasjon eller en annen høytid. Du nevner din mors nye familie, består de kun av din stefar? Han er vel invitert? har du ste/halv søsken? Er de invitert? Om du har ste/halvsøsken og har invitert dem, så er det smålig og ikke invitere vertsbroren din. Om du ikke har invitert dem, så er det greit, da regnes ingen av dem som din familie fordi du "aldri" treffer dem... Selv har jeg ekstra bestemødre, forelsdre, tanter, onkler, søsken og søskenbarn. De fleste av disse ser jeg på som naturlig at de blir invitert til mitt bryllup (om jeg gifter meg), mine barns konfirmasjon etc, selv om de bor i andre land og ikke snakker norsk. Fordi de er familien min. Trist at du/dere ikke vil benytte denne sjansen til å bli bedre kjent med gutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kanksje stemningen blir pinlig av å ha en ukjent person, som ikke snakker norsk, og kanskje er sjenert i tillegg?

Tro det eller ei, men det finnes folk her i verden (deriblant meg selv) som gjerne prater med fremmede, attpåtil på negelsk. For øvrig vil jeg tro han snakker norsk.

SKAMME SEG!

Har selv vært på utveksling, og var i både bryllup og dåp og andre høytider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange venner som har vært utvekslingsstudenter - og de har i alle sammenhenger blitt inkludert i det familien har gjort - enten det har vært familieselskaper - ferier el. - og ikke minst de sees fortsatt på som "familie".

De aller fleste av dem har fortsatt kontakt nå - 10-15-20-30 år etter at de var der. De får besøk/besøker dem - om de er i landet - og nå ønskes deres barn velkommen dit på ferie el.

De snakker fortsatt om "min amerikanske bror" osv. - og jeg synes det er flott - for tenk hva de har fått med seg av det ene året med utveksling.

Nå er vel kanskje utvekslingsstudenter mer enn gjennomsnittlig sosiale og tilpassningsvillige - og sklir lettere inn i sosiale settinger enn mange andre "fremmede" - og det er vel tvilsomt at han ville stjele konfirmantens oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg skulle konfimeres var det JEG som fikk bestemme gjestelista. Jeg mener at det er konfirmanten som må få bestemme, for det er h*s dag, ikke foreldrene eller besteforeldrene..

Det var flere som min mamma ville ha med på konfirmasjonen, som jeg sa nei til. Jeg hadde ikke noe forhold til disse personene, knapt sett dem og hørt om dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvekslingsstudenten er ikke mørkhudet, om det er et poeng. Han snakker også godt norsk.

Hvor har dere det fra at mannen min blir sint hvis han kommer? :overrasket:

Synes også at det er leit at dere spekulerer i forholdet mellom mannen min og meg, foreldrene mine, hvordan datteren min er osv.

Greit å fordømme handlingene mine, men dere trenger da ikke stemple meg som enkelte gjør her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Synes også at det er leit at dere spekulerer i forholdet mellom mannen min og meg, foreldrene mine, hvordan datteren min er osv.

Greit å fordømme handlingene mine, men dere trenger da ikke stemple meg som enkelte gjør her.

Enig. En kan si at en er uenig i handlingene dine uten å være ekkel og frekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brillepå
Enig. En kan si at en er uenig i handlingene dine uten å være ekkel og frekk.

Så. å være ekkel og frekk er bare TS forundt?

Og da ikke på internett, men der ute i virkeligheten?

For ja, jeg tror denne gutten føler at han har blitt litt ekkelt og frekt behandlet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...