~Bridezillah~Killah~ Skrevet 2. juni 2006 #81 Del Skrevet 2. juni 2006 Jeg klarer visst ikke å holde meg unna... Selvfølgelig må det kunne gå. Men sier vi ja til ham, må vi også invitere med au pairen i siste liten. ← Må du egentlig det? En utvekslingsstudent er en del av vertsfamilien det året h*n er her, mens en Au Pair er en ansatt hushjelp/barnepike/språkstudent som bor hos en familie. Jeg lurer også litt på hvor interessert du og konfirmanten er i å ha dine egne foreldre i konfirmasjonen. Hvis konfirmanten har møtt utvekslingsstudenten en eneste gang på et helt studieår har dere vel ikke noe med hverandre å gjøre i utgangspunktet: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 2. juni 2006 #82 Del Skrevet 2. juni 2006 En aupair er der for å gjøre en jobb, en utvekslingsstudent er der for å leve i familien og gå på skole. Det er en vesentlig forskjell. Jeg hadde ikke invitert aupairen, men så klart utvekslingsstudenten. Dessuten går vel han på videregående, og kan være under 18 år, altså et barn. Får håpe din datter aldri vil utveksle, slik at hun ikke får smake sin egen medisin. Hadde vel ikke vært noe koselig det, være i fremmed land og så bli ekskludert fra familieting når man skal leve som en familie. Når det er sagt vil jeg bare fortelle om en god venninne som utvekslet til USA da vi gikk på videregående. Hun havnet i en veldig trivelig familie. Til jul reiste de fra California til Hawaii på ferie for å feire, og hun ble ikke ekskludert av den grunn. Familien betalte hele hennes opphold og hun følte seg som en del av familien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #83 Del Skrevet 2. juni 2006 Må du egentlig det? En utvekslingsstudent er en del av vertsfamilien det året h*n er her, mens en Au Pair er en ansatt hushjelp/barnepike/språkstudent som bor hos en familie. Jeg lurer også litt på hvor interessert du og konfirmanten er i å ha dine egne foreldre i konfirmasjonen. Hvis konfirmanten har møtt utvekslingsstudenten en eneste gang på et helt studieår har dere vel ikke noe med hverandre å gjøre i utgangspunktet: ← Konfirmanten har møtt utvekslingsstudenten tre ganger. Vi er sjelden hos moren min, som han bor hos, fordi de bor langt unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest regine Skrevet 2. juni 2006 #84 Del Skrevet 2. juni 2006 Det meste er vel sag, men jeg klarer ikke å holde meg unna og ja - jeg er blant de som ble over at en utvekslingsstudent som bor i familien ikke blir invitert..... Bare en ting: en au pair og en utvekslingsstudent kan ikke sammenlignes mht. "nødvendigheten" av å inkluderes i familiebegivenheter. Jeg hadde ikke reagert på at en au pair IKKE ble invitert i en sånn sammenheng, de skal jo ha regulert arbeidstid og fri og sånt. En utvekslingsstudent er - som andre har sagt - del av familien og jeg ville absolutt ment at det var en selvfølge at han ble inkludert i denne typen familiebegivenheter. Men jeg skjønner jo at dette ikke er noe argument for trådstarter, der tolkes tydeligvis familie veldig snevert som "i slekt". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 2. juni 2006 #85 Del Skrevet 2. juni 2006 En au pair er en ansatt, en utvekslingsstudent skal regnes som et familiemeldem. Det er også dette disse blir drillet på når de er på kurs i forkant. ← Au pairer skal også anses som en del av familien. De er ikke ansatte. En ansatt får lønn. Det gjør ikke au pairer. De får lommepenger, kost og losji. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Bridezillah~Killah~ Skrevet 2. juni 2006 #86 Del Skrevet 2. juni 2006 Au pairer skal også anses som en del av familien. De er ikke ansatte. En ansatt får lønn. Det gjør ikke au pairer. De får lommepenger, kost og losji. ← Akkurat det varierer i stor grad, men dette er en avsporing som avsluttes her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Festus Skrevet 2. juni 2006 #87 Del Skrevet 2. juni 2006 Vi skal ha konfirmasjon på søndag. Vi skal ha selskapet hjemme hos oss, og det kommer til å bli trangt, men det skal gå. I dag ringte moren min, og under samtalen nevnte hun at de tar med seg utvekslingsstudenten som bor hos dem i år. ← Synes vel at moren din godt kunne har ringt ang dette for et par uker siden, hun så vel gjestelista litt før i dag...? Da kunne dere ha redda dere unna med at innbydelsen var "glemt"... En utvekslingsstudent skal anses som en del av den familien h'n bor sammen med, omtrent som en sønn/ datter. Følgelig må han i dette tilfellet anses som din "bror", og altså bes til konfirmasjonen. Skjønner at dere ikke har hatt kontakt med ham mv., men det er da faktisk søskenbarn av meg som jeg ikke har sett på 10 år... skal jeg ikke invitere dem på lik linje med de søskenbarna jeg har jevnlig kontakt med? Min datter har ei gammeltante hun har sett én gang, for 3-4 år siden. Når hun skal konfirmeres om 4 år vil jeg da be tanten.... Slekt er slekt (så lenge det ikke ligger noe annet under at man ikke har kontakt, da - feider el. ). I verste fall får dere spise trangt, og de eldste barna kan jo benytte et mindre bord litt for seg selv? Der det er hjerterom er det husrom! Det er bare å forberede folk på at det blir trangt, så går det nok bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mims Skrevet 2. juni 2006 #88 Del Skrevet 2. juni 2006 Det er utorlig smålig å ikke invitere han bare fordi dere har møtt han en gang og ikke kjenner han noe særlig. ← Snakk om å få folk til å føle seg i veien. Hvis jeg hadde vært denne utviklingsstudenten hadde jeg aldri snakket med deg mer. ← Utrolig hvor smålige og lite gjestfrie folk kan være. ← Er det noen som er redd for at utvekslingseleven kanskje kan få mer oppmerksomhet enn konfirmanten, og derfor ønsker man ikke å ha han der? Hadde alle tenkt som deg, fy flate for en verden vi da ville levd i. Og der syns jeg du viste godt hvilket menneske du er, for du bryr deg ikke om du sårer mennesker rundt deg så lenge du og dine ( mann og barn) får det som de vil. ← Fin mann du har← Der det er hjerterom er det husrom heter det. Det mangler mye på hjerterommet her..... ← Hjelpe meg hvor vanskelig vi bare må være. ← Ja, dette blir sikkert en trivelig konfirmasjonsdag. Men, på den annen side, trådstarters familie har vel ikke såpass med folkeskikk at de får dårlig samvittighet over gutten som sitter igjen alene ← Dårlig Norges-reklame, dette! ← Ønsker dere en fin dag. ← Jeg er så inderlig glad for at jeg slipper å bli bedt i konfirmasjon hos deg, TS. ← Jeg lurer også litt på hvor interessert du og konfirmanten er i å ha dine egne foreldre i konfirmasjonen. ← Dere må gjerne synes at jeg har håndtert situasjoen dårlig - det er jeg enig i. Men... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 2. juni 2006 #89 Del Skrevet 2. juni 2006 Au pairer skal også anses som en del av familien. De er ikke ansatte. En ansatt får lønn. Det gjør ikke au pairer. De får lommepenger, kost og losji. ← Altså mener jeg det beste ville være og be både au pairen og utvekslingsstudenten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Neffi Skrevet 2. juni 2006 #90 Del Skrevet 2. juni 2006 Uff, nå har jeg en ekkel klump i magen... Vi skal ha konfirmasjon på søndag. Vi skal ha selskapet hjemme hos oss, og det kommer til å bli trangt, men det skal gå. I dag ringte moren min, og under samtalen nevnte hun at de tar med seg utvekslingsstudenten som bor hos dem i år. Vi hadde bestemt oss for å ikke be ham, men jeg mumlet fram at det sikkert gikk greit. Etter samtalen snakket jeg med konfirmanten, som ikke har noen spesielle følelser overfor denne gutten, og hun overtalte meg til å ringe tilbake og si det som det var. Det gjorde jeg - og mammaen min ble skikkelig skuffet... Moren min er en raus og inkluderende type, som ser på utvekslingsstudenten som et medlem av familien. Jeg liker ham jo, for all del, men synes ikke det er naturlig å be ham i et familieselskap som konfirmasjon. Mannen min har møtt ham en gang, og har klare meninger om at det er unødvendig å be ham. Det er en av grunnene til at jeg ringte tilbake og ga kontrabeskjed - det hadde garantert blitt krangel om denne gutten hvis jeg bare sa det var ok. På invitasjonen har vi forresten skrevet navnene på de vi har bedt, altså ikke navnet på utvekslingsstudenten. Jeg føler at jeg egentlig har gjort det rette og ryddet opp, men jeg føler meg skikkelig, skikkelig kjip. Jeg har gjort utvekslingsstudenten og mamma lei seg - det vet jeg. Hva synes dere? Er jeg smålig? Kan jeg "reparere" dette på noe vis? Burde jeg ha gjort noe annerledes? ← Kjempe rart å ikke invitere ham! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Neffi Skrevet 2. juni 2006 #91 Del Skrevet 2. juni 2006 Er du redd for at mannen din skal bli sur så er DET faktisk ikke bare rart, men også trist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #92 Del Skrevet 2. juni 2006 Forskjell på au pair og utvekslingselev er jo også alderen. Hvor gammel er han? Kanskje 16-17? Han bør inviteres! Nå nevnte du at de bor et stykke unna også. En grunn til til å invitere ham! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #93 Del Skrevet 2. juni 2006 Vi har selv vært vertsfamilie for en utvekslingsstudent, og det var en selvfølge for oss at denne jenta skulle behandles som et familiemedlem, det være seg i begravelse, dåp , bursdager eller andre høytider. Heldigvis var dette en selvfølge for resten av vår slekt også. Utvekslingsstudenter reiser til utlandet for å lære om et annet lands kultur og delta i en familie med det som hører til det. Jeg har selv også bodd hos en vertsfamiie i utlandet, og var veldig glad når jeg ble sett på som et naturlig familiemedlem! Det er vanskelig nok å sulle gli inn som et familiemedlem i en ny familie i utgangspunktet om man ikke i tillegg skal oppleve å bli ekskludert fra viktige begivenheter som i dette tilfellet. Så ja, jeg synes dette var smålig. Det er klart dere ønsker en hyggelig dag for datteren deres, men blir den mindre hyggelig av å be denne gutten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Neffi Skrevet 2. juni 2006 #94 Del Skrevet 2. juni 2006 Kan du ikke invitere ham likevel? Din mor har sikkert ikke fortalt om ekskluderingen ennå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yzma Skrevet 2. juni 2006 #95 Del Skrevet 2. juni 2006 Jeg hadde ikke brydd meg om noen i familien hadde tatt med en utvekslingsstudent til konfirmasjonen min. Hadde syntes det bare ville vært hyggelig å ha han/hun med på en norsk konfirmasjon (dessuten blir det jo alltid mat til overs ved slike anledninger, så det ville det ikke være så farlig med) Hadde ikke følt meg så veldig snill om han/hun måtte ha blitt igjen hjemme mens resten av familien var i konfirmasjonen min... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mallina Skrevet 2. juni 2006 #96 Del Skrevet 2. juni 2006 Du må jo få lov til å ta dette valget selv. Hadde kanskje gjort det selv, hvis plassen hadde vært dårlig. Kanksje stemningen blir pinlig av å ha en ukjent person, som ikke snakker norsk, og kanskje er sjenert i tillegg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Bridezillah~Killah~ Skrevet 2. juni 2006 #97 Del Skrevet 2. juni 2006 Kanksje stemningen blir pinlig av å ha en ukjent person, som ikke snakker norsk, og kanskje er sjenert i tillegg? ← Vis meg den utvekslingsstudenten som ikke snakker norsk etter å ha gått ett år på norsk skole med norske medelever, norske venner og norsk famile! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mallina Skrevet 2. juni 2006 #98 Del Skrevet 2. juni 2006 Vis meg den utvekslingsstudenten som ikke snakker norsk etter å ha gått ett år på norsk skole med norske medelever, norske venner og norsk famile! ← Og han hadde bodd et helt år i Norge? Og det var datteren hennes som overtalte moren til å ringe å si nei. Konfirmasjonen er datterens dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 2. juni 2006 #99 Del Skrevet 2. juni 2006 Au pairer skal også anses som en del av familien. De er ikke ansatte. En ansatt får lønn. Det gjør ikke au pairer. De får lommepenger, kost og losji. ← veeeeel......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #100 Del Skrevet 2. juni 2006 Jeg vet at jeg hadde blitt litt såret dersom en av mine nieser skulle konfirmeres og mine barn ikke ble invitert, men en fremmed ble det...... ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå