Gå til innhold

Hva er forstuelse?

Fremhevede innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Sambo og jeg begynte å diskutere hva en forstuelse egentlig er for noe. Jeg mener det er et strukket leddbånd, men sambo sier at man kan få forstuelse dersom noen sparker en, for eksempel. Så hva går skaden forstuelse egentlig ut på?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg tror du har rett, og at det er et forstrukket leddbånd.

Skrevet

tviler på at man kan få en forstuelse av å bli sparka eller slått. Jeg er ganske sikker på at en forstuelse er det samme som et strukket leddbånd

Gjest gjesta
Skrevet

Hvis vi har rett og det er et forstrukket leddbånd, kan det skade på noe vis å bruke hånda aktivt sånn ganske med en gang? Sambo har spilt fotball og forstua hånda nå ikveld, og jobber i et rimelig fysisk yrke. Han sier selv at det går bra å dra på jobb imorgen, men jeg er nå ikke helt sikker.. Kan det bli verre av at han bruker hånda?

Gjest Bellatrix
Skrevet

Hvis det bare er forstuet så er det trening som hjelper, så han kan nok jobbe hvis han klarer. Men hvis leddbåndet har revnet så trenger det hvile før det kan trenes opp igjen.

Skrevet
Hvis det bare er forstuet så er det trening som hjelper, så han kan nok jobbe hvis han klarer. Men hvis leddbåndet har revnet så trenger det hvile før det kan trenes opp igjen.

Kan man ikke få betennelse a? Jeg veit ikke så mye om det her, men jeg tror jeg har hørt det før.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Bare ikke press det utover smertegrensen, så er bevegelse bare bra.

Gjest gjesta
Skrevet

Okei :)

Er bare hønemor jeg, sambo har forstuet diverse tusen ganger før, så han hadde vel visst det dersom han blir ødelagt av å bruke hånda.

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

En forstuvning skyldes at leddflatene er blitt tvunget fra hverandre for deretter å innta sin normale stilling igjen. Dette skyldes som regel stor og feilaktig belastning - ved at man f.eks lander skeivt. Tviler dermed på at man kan få det ved å f.eks bli sparka.. Grunnen til at leddet blir vondt etter en forstuvning er at både leddkapsel og leddbånd blir strukket, og kan få rupturer/avrivninger. Disse avrivningene kan være bittesmå som gror sammen av seg selv, og i andre enden av skalaen fullstendige avrivninger. Om man har forstuet det samme leddet mange ganger vil disse gjentatte dragene på leddkapsel og bånd kunne føre til at leddet blir "slakkere". Etter forstuvninger er det RICE-prinsippene (Rest, Ice, Compression, Elevation) som gjelder. Leddets funksjon nedsettes ikke, men bruk kan øke smertene. Han vil nok merke det selv om det ikke går bra å jobbe..

• 4 år senere...
Gjest benedicte
Skrevet

Forstuelse er en smertefull skade på ledd, som ofte oppstår etter en rask bevegelse og eller stor belastning. Skaden har mange likhetstrekk med beinbrudd, men er normalt mindre alvorlig.

I alvorlige tilfeller kan en forstuelse føre til at muskelen eller senen blir revet av. Ved slike tilfeller må man operere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...