Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Jente_81
Skrevet (endret)

Jeg går på yrkesrettet attføring og får stønad rett over sosial grensa,,,,,

Så plutselig måtte hunden til vetten og dermed var kortet overtrekt....

Så nå har jeg ganske lite penger fremover og heldigvis har jeg en del mat i frysen.

Siden jeg går på attføring får jeg ikke sjangs å tjene noe ekstra,

Innlegget er endret. Reglene. Orakel - mod.

Endret av orakel
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Bare innom_*
Skrevet

Om du har helse til å jobbe ved siden av attføringen, hvorfor går du da på attføring i utgangspunktet?

Gjest Gjest1
Skrevet

Sitte barnevakt? Hjelpe folk med å klippe gress og sånt?

Gjest Gjest
Skrevet

Er det ikke uansett slik at om du tjener under 1000 kr pr jobb så er det ofte skattefritt? Jeg husker ikke detaljene her, men det var noe tidligere med at om du klippet plenen for tante Olga og fikk 500 for det så skulle ikke det telles med i selvangivelsen.

(Nei, jeg har ikke link, og nei, jeg vet ikke om det stemmer, eneste jeg husker er en artikkel jeg leste i "dine penger" eller noe slikt for 4-5 år siden. Mye kan ha endret seg siden da)

Gjest Jente_81
Skrevet
Om du har helse til å jobbe ved siden av attføringen, hvorfor går du da på attføring i utgangspunktet?

EH............ Attføring er faktisk et tiltak for at man skal kunne komme ut i en jobb man klarer. Jeg har 1 mnd igjen av utdanning, men får ikke tjent noen penger nå..... eller før jeg får en fast jobb.

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan faktisk jobbe ved siden av attføring.

Dersom du er student så har du kun lov til å jobbe i helger. Du kan tjene inntil 1G som er ca 60.000.

Har en bekjent som går på attføring og studerer. Han tok seg en jobb i helsevesenet og jobber 2. hver helg. Dette har han lov til uten at det går utover attføingspengene hans.

For å være helt sikker at du ikke får problemer og vet de nøyaktig grensene så ta kontakt med aetat.

Skrevet (endret)

Jeg går på yrkesrettet attføring, og har fast jobb hver 3. helg samtidig som jeg tar endel ekstra vakter utenom det, men passer på at jeg ikke jobber så mye at det går utover studiene.

Jeg får selvsagt mindre attføring utbetalt de ukene jeg har vært i jobb, men lønna er jo høyere enn attføringa. Jeg ligger på den laveste satsen når det gjelder attføring.

Dette hjelper selvsagt ikke deg her å nå, men de kan lønne seg å jobbe litt ved siden av hvis man har mulighet til det.

Endret av 9kita
Gjest Gjest
Skrevet
EH............ Attføring er faktisk et tiltak for at man skal kunne komme ut i en jobb man klarer. Jeg har 1 mnd igjen av utdanning, men får ikke tjent noen penger nå..... eller før jeg får en fast jobb.

Jeg vet hva attføring er, eller hva det var da jeg gikk på det for 4 år siden...

Den gangen var den vanligste årsaken til at folk gikk på attføring nedsatt arbeidsevne eller innskrenkede valgmuligheter mht jobber en kan utføre.

Den gangen var det også slik at en kunne jobbe noen timer i uken uten at det gikk utover trygden/stønaden.

Basert på min (avlegse) kunnskap om attføring synes jeg derfor det er rart at du har helse til å ta en svartjobb ved siden av tiltaket, når du ikke kan ta en hvit jobb ved siden av.

Men jeg skal også ærlig innrømme at jeg legger min personlige erfaring til grunn for denne "konklusjonen".

Jeg skjønner at du er i en vanskelig situasjon (jeg er i samme situasjon selv), men jeg tror ikke løsningen ligger i å prøve å lure systemet...

Skrevet (endret)
Er det ikke uansett slik at om du tjener under 1000 kr pr jobb så er det ofte skattefritt? Jeg husker ikke detaljene her, men det var noe tidligere med at om du klippet plenen for tante Olga og fikk 500 for det så skulle ikke det telles med i selvangivelsen.

(Nei, jeg har ikke link, og nei, jeg vet ikke om det stemmer, eneste jeg husker er en artikkel jeg leste i "dine penger" eller noe slikt for 4-5 år siden. Mye kan ha endret seg siden da)

Det er fortsatt skattefritt om man tjener under 1000 kr pr arbeidsgiver. Link.

Endret av brumma*
Skrevet
Den gangen var det også slik at en kunne jobbe noen timer i uken uten at det gikk utover trygden/stønaden. 

Det går utover stønaden i den grad at man blir trekkt for antall timer man jobber pr. uke. Men for min del så er lønna høyere enn attføringa, å derfor mer lønnsomt.

Jeg jobber selvsagt hvitt, å opplyser om alle timene jeg jobber.

Gjest Gjest
Skrevet

Hmm, dette var en interessant tråd. Jeg er selv på attføring, og i utdannelse, og lurer svært på hvordan det er med arbeid ved siden av. Slik jeg har forstått det tidligere, kan man jobbe opptil 60%, men da blir selvsagt disse timene trukket fra attføringsutbetalingen. Men ser her at noen skriver at man kan tjene ca. 1G UTEN at det blir trukket fra attføringen! Kan dette virkelig stemme? Og er det annerledes hvis man jobber helg? Altså slik å forstå at man har attføring for de fem ukedagene, og hva man så gjør i helgen, ikke har betydning for attføring? Hjelp meg dere som vet! ;)

Gjest gjest1
Skrevet

:klø: Min venninne som går på YA sier hun ikke kan jobbe noe ved siden av... Hun har rundt 14 000 utbetalt i måneden; men hun har vel studielån i tillegg eller noe kanskje...

Gjest Gjest
Skrevet
:klø: Min venninne som går på YA sier hun ikke kan jobbe noe ved siden av... Hun har rundt 14 000 utbetalt i måneden; men hun har vel studielån i tillegg eller noe kanskje...

14000 utbetalt pr mnd er en "god" lønn, i og med at attføringspengene vanligvis tilsvarer ca 66% av ordinær lønn. (gjennomsnitt de siste 3 år)

Selv har jeg litt i overkant av 300 kroner dagen + forsørgertillegg, og har utbetalt ca 7500 kr mnd.

Når det gjelder ekstrainntekt i tillegg til attføringen:

Her: http://epos.stortinget.no/SpmDetalj.aspx?id=17488 fant jeg dette:

En person under yrkesrettet attføring som mottar attføringspenger kan etter dagens regelverk tjene årlig inntil 0,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (tilsvarende kr. 22 685,-) i tillegg til attføringspengene før det foretas en avkorting (gradering) i attføringspengene. Dette fremgår av forskrift 5. mai 1997 nr. 428 om gradering av attføringspenger § 4 andre ledd. Begrunnelsen for regelen er at en person under attføring med arbeid som hovedsiktemål, skal motiveres til å prøve ut sin arbeidsevne til en viss grad (fribeløpet) uten at det får konsekvenser for størrelsen på vedkommendes trygdeutbetaling.

Det er altså full mulighet til å tjene litt ekstra selv om en går på attføring, selv om det ikke er så mye!

Skrevet
Hmm, dette var en interessant tråd. Jeg er selv på attføring, og i utdannelse, og lurer svært på hvordan det er med arbeid ved siden av. Slik jeg har forstått det tidligere, kan man jobbe opptil 60%, men da blir selvsagt disse timene trukket fra attføringsutbetalingen. Men ser her at noen skriver at man kan tjene ca. 1G UTEN at det blir trukket fra attføringen! Kan dette virkelig stemme? Og er det annerledes hvis man jobber helg? Altså slik å forstå at man har attføring for de fem ukedagene, og hva man så gjør i helgen, ikke har betydning for attføring? Hjelp meg dere som vet! ;)

Det er stort sett i helgene jeg jobber, å de timene blir trekt fra på stønaden.

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan ta mange strøjobber (barnevakt, gressklipping o.l.) uten at det er det minste ulovlig. SÅ lenge du ikke mottar mer enn 1000 kr fra hver arbeidsgiver. Hvis du jobber for en frivillig organisasjon (idrettslag e.l.) kan du motta 2000 lovlig svart.

Gjest Gjest
Skrevet
14000 utbetalt pr mnd er en "god" lønn, i og med at attføringspengene vanligvis tilsvarer ca 66% av ordinær lønn.  (gjennomsnitt de siste 3 år)

Selv har jeg litt i overkant av 300 kroner dagen + forsørgertillegg, og har utbetalt ca 7500 kr mnd.

Når det gjelder ekstrainntekt i tillegg til attføringen:

Her: http://epos.stortinget.no/SpmDetalj.aspx?id=17488 fant jeg dette:

En person under yrkesrettet attføring som mottar attføringspenger kan etter dagens regelverk tjene årlig inntil 0,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (tilsvarende kr. 22 685,-) i tillegg til attføringspengene før det foretas en avkorting (gradering) i attføringspengene. Dette fremgår av forskrift 5. mai 1997 nr. 428 om gradering av attføringspenger § 4 andre ledd. Begrunnelsen for regelen er at en person under attføring med arbeid som hovedsiktemål, skal motiveres til å prøve ut sin arbeidsevne til en viss grad (fribeløpet) uten at det får konsekvenser for størrelsen på vedkommendes trygdeutbetaling.

Det er altså full mulighet til å tjene litt ekstra selv om en går på attføring, selv om det ikke er så mye!

Disse reglene er endret, ble vel endret i 2000 eller 2001. Som du ser av det du siterte så er dette fra 1997.
Gjest Gjest
Skrevet
Disse reglene er endret, ble vel endret i 2000 eller 2001. Som du ser av det du siterte så er dette fra 1997.

"I stand corrected"... :bukke:

Gjest Gjest
Skrevet

Det var jeg som svarte at man kan jobbe opptil 1G.

Min bekjent får ikke redusert attføring. Han har tatt det opp med aetat og så lenge han ikke jobber på vanlig arbeidsdager så er det ok. Han er student og da er det helger som blir aktuelle. Jobben må overhode ikke gå ut over attføringstiltaket og det må ikke være for mye jobbing.

La oss si at han tar en sommerjobb for da er det ikke studier. Han jobber 2,5 mnd og lønn inntil 1G. Da jobber han fulle dager og vil bli trukket i attføringspengene.

Det er litt småjobbing som går ann, ikke fulltidsjobb.

For dere som går på attføring. Hvorfor ikke ta en prat med aetat?

De har kompetansen. Og få svaret skriftlig slik at dere ikke får noe trøbbel i ettertid.

Attføring går ikke bestandig ann å leve av og det er da ikke mening at man skal selge hus og bil fordi man er uheldig. Dersom 2-4 vakter i måneden er det som skal til for å få det til å gå rundt, så burde det jo være ok. Man kan faktisk bli syk av å ikke kunne betale regningene selv etter at man har redusert forbruket sitt til et minimum.

Gjest Gjest
Skrevet

Må innrømme at jeg blir litt forvirret av denne tråden her...Ser at det er en del ulike uttalelser ang.hva man kan/ikke kan i forhold til jobb ved siden av attføring.

En her skriver at hun blir trukket i attføringsytelsen når hun jobber helg, mens en annen skriver at kameraten hennes kan tjene 1G,hvis han jobber helg, uten å bli trukket i attføring.

Noen andre der ute som kan klargjøre dette? ;)

Gjest punni
Skrevet

Dette er utenom tråden, men det er jo interessant å se hvor mye arbeidsevne disse folkene på attføring har. De synes tydeligvis det er for lave grenser på hva som kan jobbes før de blir trukket i stønaden, og har dermed tydeligvis all verdens evner til å jobbe utenom et studium som allerede er fulltid, og som de går for å komme seg bort fra et yrke de ikke lengre kan utføre. Men dersom dere faktisk kan jobbe, hvorfor ikke begynne å jobbe fulltid med det istedenfor å snylte rundt på attføring, evt betale utdanningen deres selv, som vi vanlige dødelige må gjøre?

*forbereder meg på en del protester her nå ja...*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...