Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Hvilke kvalifikasjoner ser arbeidsgiver etter når de skal ansette sekretær? Vil det være en fordel å ha studert norsk? Hva er sekretærens oppgaver (bortsett fra skriv og telefoner)? Ganske uvitende om dette yrket kjenner jeg, men også litt nysgjerrig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_heidi_*
Skrevet

sekretær er på vei ut som yrke! Bare eldgamle gubber som ikke kan bruke pc som må ha sånne og de er kjedelige for unge mennesker å jobbe for.

Gjest gjest1
Skrevet

Datakunnskaper og en hyggelig telefonstemme holder nok i massevis :)

Gjest Gjest
Skrevet
sekretær er på vei ut som yrke! Bare eldgamle gubber som ikke kan bruke pc som må ha sånne og de er kjedelige for unge mennesker å jobbe for.

Det er da fremdeles nok av steder de trenger noen til å ta telefonen og løpe med beskjeder - jeg jobber i forkontoret på en skole, for eksempel, der har ikke rektor og inspektørene tid til å ta alle telefoner selv og løpe rundt med beskjeder til lærere og elever, plastre sår, føre elevmapper og holde oppsyn med hvem som har tilgang til dem og ta seg av all post etc. Det er oppgaver som kan delegeres. Og det finnes haugevis med liknende kontorer der de trenger noen til å ta seg av enklere administrative oppgaver.

Gjest Gjest
Skrevet

Det vil alltid være god bruk for sekretærer! Vær bare obs på at "sekretær" kan kalles mye annet...dvs. man tror man søker en jobb som er selvstendig fordi den heter noe annet enn "sekretær", og så oppdager man at det var en sekretærstilling likevel. :tristbla:

Gjest Gjest
Skrevet
Det er da fremdeles nok av steder de trenger noen til å ta telefonen og løpe med beskjeder - jeg jobber i forkontoret på en skole, for eksempel,

Det er fordi i kommunen har de ikke hørt om moderne hjelpemidler som kan erstatte sekretærstillinger - eller kontorfullmektiger, som det heter der.

Gjest Gjest
Skrevet

Må si det var en meget gammeldags holdning her. Sekretærer kan brukes til mye mer enn å ta telefoner og levere beskjeder. F.eks. arkivering, regnskapsføring, lønnskjøring, postjournal osv. I de fleste utlysningstekster så er det ønsket at søkerne har fagbrev eller høyere utdanning.

En hyggelig telefonstemme og datakunnskaper er nok ikke bra nok nei, hvis det finnes søkere med utdanning.

Gjest Sekretøsen :-)
Skrevet

Jeg har akkurat begynt hos et firma som sekretær... Hadde ikke høy utdannelse, men kan grunleggende data, har en "bra" telefonstemme og evnen til å lære...

Tror absolutt du kan komme langt uten relevant utdannelse. Jeg har bare kjøpt data kort lærebøkene og puslet med det som en hobby på kveldstid. Dette fortalte jeg på intervjuet og det ble kjempe positvt mottatt....

Eneste jeg er litt spent på er om dere andre som jobber som "kontor dame" / sekretær har oppgaver å gjøre heeele dagen eller om det også er en del døtid som brukes f.eks på KG :) ???

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Det er mange forskjellige type sekretærer.

legesekretær - da tror jeg man må den type utdannelse, fordi du må kunne ta blodprøver etc

Advokatsekretær- H*n gjør mye annenten å skrive enkle brev å svare i telefonene.

Gjest Gjest
Skrevet
Eneste jeg er litt spent på er om dere andre som jobber som "kontor dame" / sekretær har oppgaver å gjøre heeele dagen eller om det også er en del døtid som brukes f.eks på KG  :) ???

På min jobb varierer det, er sjefene der er det mye å gjøre, for de kommer med en god del forskjellige oppgaver - er sjefene borte kan det være rolige dager.

Må si jeg foretrekker de dagene da det er mye å gjøre, det er så kjedelig å gå og kikke på klokka og vente på at dagen skal ta slutt, det går fortere om man har noe å gjøre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...