Gå til innhold

forste aaret jus, som privatist

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei!

Siden jeg har studert andre ting i noen aar naa, og har lyst aa begynne paa jus studiet (oslo) lurer jeg paa om det er noen som har peiling paa det, eller har tatt det som privatist selv?

Pga laanekassen osv, maa jeg egentlig ta forste aaret paa et halvt aar, er det egentlig mulig eller er det altfor mye aa lese?

Noen som vet om en maa ha veldig gode karakterer for aa komme videre til andre aaret?

Haaper paa mange svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går an å ta første året som privatist/privat, og så hoppe rett inn på 2. avdeling. Men du må ha like gode karakterer for å komme inn uavhengig av hvilken avdeling du skal begynne på. (Altså, alle må komme inn gjennom samordna opptak for å få gå der, og grensen er den samme selv om du har tatt deler av studiet et annet sted.) Det er ihvertfall sånn jeg har forstått det.

Når du først har kommet inn, har du kommet inn for hele studiet. Du kommer deg videre til neste avdeling ved å bestå, det er ingen karakterkrav utover det.

Om det er mye å lese hvis du tar 1. avdeling på et halvt år? Ja, men ikke umulig. Jeg vet om flere som har gjort det, men da må du være forberedt på myejobbing/lesing.

Gjest Jupiter
Skrevet

Jeg vet en som gikk første avdeling jus gjennom FU, og i løpet av året så gikk visst studiet nærmest i oppløsning, og det var mye rot og tull med administrasjonen. Dette var her i Stavanger tror jeg.

• 1 måned senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Dette lurer jeg og på! dytter den opp jeg :)

Gjest Gjest
Skrevet

Vel, hva er det egentlig du lurer på? Ja, du kan ta studiet som privatist, men som privatist får du jo ikke lån og stipend da. Det er også mulig å ta første året på halv tid, men du må forberede deg på mye og strukturert jobbing. Og ellers stemmer det som Brumma sier at det spiller egentlig ingen rolle hvilke karakterer du får første året ifht å komme inn på senere år. Du må fremdeles via Samordna Opptak, og karaktergrensen er akkurat den samme, men når du da først har kommet inn søker du bare om å få godkjent førsteåret som du allerede har tatt, og går rett på 2. avdeling. Du kan altså ikke komme videre på jus på grunnlag av karakterer du har fått på jusen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...