Gå til innhold

Baileys kake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lager en kake med blant annet Baileys og sjokolade oppå kakebunnen. Mitt spm er da kan man spise den dersom man skal kjøre bil etterpå? Det er vel 1-2 dl i kaken, men vil det slå ut på en kontroll?

;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet ikke, men kan jeg få oppskriften? :sjenert:

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Hvis det er i glasuren, vil det nok kunne slå ut. Men hvis det er inne i selve kaken vil jeg tro atalkoholen har fordampet under steiking.

Skrevet
Jeg vet ikke, men kan jeg få oppskriften? :sjenert:

Det kan du, men kan du sende meg en PM?

Vil ikke at ALLE skal ha tilgang på den :ler:

Skrevet

Mmmm nam... Baileyskake hørtes meget spennende ut. Jeg er usikker på spørsmålet ditt, men da er kanskje best å la bilen stå? Tror ikke det vil gi noe stort utslag uansett, men best å være på den sikre siden?

Uansett.. :sjenert:

Kan du sende meg oppskriften......

Skrevet
Vil ikke at ALLE skal ha tilgang på den  :ler:

:sur:

:ironi:

Gjest gjest1
Skrevet
Vil ikke at ALLE skal ha tilgang på den  :ler:

Hvorfor ikke? :sjenert:

Skrevet

Jeg også... elsker Baileys... :sjenert:

Skrevet

Jeg har oppskrift på en Baileys-kake, men vet ikke om jeg tør å legge den ut i tilfelle det er den samme som Sarah Salamander sin. :ler:;)

Skrevet

Jaja...jeg har bare ei hel flaske Tia Maria som jeg har stående kun til ett formål: Mississippi Mud Cake!

Kan ikke kjøpe ei flaske Baileys bare for å ha den også i kun én kake. ;)

Gjest gjest1
Skrevet
Kan ikke kjøpe ei flaske Baileys bare for å ha den også i kun én kake. ;)

Nei, men du kan kjøpe det for å ha det over iskrem også! Yummy! :ler:

Skrevet

Javel? Kanskje jeg skal gjøre det da..... :ler:

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg har oppskrift på en Baileys-kake, men vet ikke om jeg tør å legge den ut i tilfelle det er den samme som Sarah Salamander sin.  :ler:  ;)

Jooooo! Legg ut!

Sarah Salamander trenger jo ikke å bekrefte at det er samme som hun har! Det kan jo være en HELT annen variant du har liggende. Del, Arkana, del!

Skrevet

Ok, jeg tar sjansen (denne er forøvrig fra et utenlandsk oppskriftshefte, så sjansen for at det er den samme er kanskje ikke så stor?).

Baileys og mørk sjokolade-moussekake (12 pers.)

6 egg, delt i plommer og hviter

80 g melis

25 g kakao

2 ss maisenna

150 g smeltet mørk sjokolade

1 ss vann

6 dl kremfløte

450 g mørk sjokolade

1,8 dl Baileys

1 ss kakao, ekstra

Visp eggeplommer og sukker tykt og kremet. Vend inn siktet kakao og maisenna, så sjokolade og vann. Stivpisk eggehvitene og vend inn i røren Fordel i en smurt 26x32 cm langpanne. Stek ved 180-190 grader i ca 15 minutter. Hvelv over på rist, dekk med bakepapir og la avkjøles til romtemperatur. Smør en 22 cm springform. Skjær en bit av kaken slik at den passer i formen. Bland fløte og sjokolade i en kjele og smelt. Hell i en bolle og sett i kjøleskap til det er kaldt. Tilsett likør og visp med elektrisk mikser til den blir tykk og lys. Hell i formen og sett kaldt ca 3 timer, til den har stivnet. Sikt over kakao før servering.

Gjest gjest1
Skrevet

Takk!

Men hvorfor i all verden skal du først steke kaken i langpanne for så å skjære den til så den passer en springform? Hva gjør du med kake-avskjæret? Og stivner virkelig kremen med så mye væske i seg?

Skrevet
Takk!

Men hvorfor i all verden skal du først steke kaken i langpanne for så å skjære den til så den passer en springform? Hva gjør du med kake-avskjæret? Og stivner virkelig kremen med så mye væske i seg?

Ja, det kan du godt spørre om. Jeg antar at kakeavskjæret skal spises mens resten av kaken lages. ;) Jeg har aldri laget kaken selv, men for å være ærlig hadde jeg droppet langpannen og heller stekt kaken i en springform (den trenger nok litt lengre steketid). Det er ganske mye sjokolade i moussen, så det er nok ikke noe problem å få den til å stivne (men det vil bli en mykere mousse enn en som inneholder gelatin).

Skrevet

Takker! :)

Tror nok også at jeg lager den rett i springforma.. i helga skal det nytes! (Ihvertfall hvis vekta ikke fortsetter å peke oppover......!), men den kan da sikkert fryses til senere bruk? Det skal jeg prøve! Bare spise en liten bit, og fryse resten.. ! ;)

Skrevet

REF mitt spørsmål om fleskepannekaker:

:ler: GRRR... jeg tar et hint... i fare for å bli mobbet legger jeg herved ut kake oppskriften og håper at den faller i smak!!!

Kaken lages på eget ansvar og fare for overspising kan ikke klandres TS dersom det skulle bli aktuelt!!!

Det er jo helg for svarte :ler:

Ha en fin og utskeiende kakedag

"Baileys kake "

BUNN:

250 gram mandler

1/2 pakke melis

4-5 eggehviter (m/litt sukker)

Pisk eggehviten stiv med et par skjeer sukker.

Bland melis og malte mandler

"skjær" inn eggehviten (bland forsiktig) i melis/mandel blandingen

Stekes i en liten rund form med bakepapir i bunn.

160 - 180 0c i ca 15 min + - (du ser når den beg. å bli gylden)

FYLL:

1 plate kokesjokolade

Litt fløte (3-4 ss)

Baileys etter ønske (gjerne et par dl )

* Vent til bunnen er blitt lunken.

* Hell over smeltet sjokolade blandet med baileys og fløte

* la det stivne

*del hermetiske pærer i skiver og legg oppå sjokoladen

* pisk resten av kremfløten og ha over pærene

* pynt med litt raspet sjokolade på toppen

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...