Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd i evigheter å åpne disketten jeg har eksamensoppgaven min på... Og når jeg prøver får jeg beskjed om at disketten ikke er formatert, og om jeg vil formatere den eller ikke. Klikker jeg "Nei", får jeg ikke tilgang til innholdet. Klikker jeg "ja" får jeg beskjed om disketten ikke lar seg formatere...

Nå har jeg heldigvis en tidligere versjon av oppgaven på harddisken også, men en del jobb vil gå tapt dersom jeg ikke får opp dokumentet på disketten...

Kan noen hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet (endret)

Den høres ødelagt ut, dessverre.

Sånn at du vet det til en annen gang, formatering fører til at alt innholdet blir slettet. Grunnen til at den spurte, var at den ikke klarte å lese disketten. Den trodde at den ikke var formatert, men er vel ødelagt.

..og ikke bruk disketter til å lagre ting på. Kjøp deg en USB-penn for 100 kronter i stedet, så har du 200 ganger så stor plass og sikrere lagring.

Endret av Slangen
Skrevet

Faen heller :(

Det er så utrolig typisk at sånt må skje under eksamen :( Jaja, da blir det i hvert fall USB-penn neste gang.

Takk for svar!

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet (endret)

Forresten, det kan jo være diskettstasjonen...Prøv en annen PC med diskettstasjon, hvis du har mulighet.

Endret av Slangen
Skrevet

Nei, jeg har ikke mulighet til det, dessverre :( Men jeg får bare skrive på dokumentet på harddisken og krysse fingrene for at ikke den også krasjer.

Skrevet

Kan du ikke eventuelt lagre en backup med jevne mellomrom opp mot hjemmeområdet ditt på skolens server? Typisk vha ssh eller vpn og remote desktop connection?

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, jeg har ikke mulighet til det, dessverre :( Men jeg får bare skrive på dokumentet på harddisken og krysse fingrene for at ikke den også krasjer.

La PhotoRec ta en titt på den disketten. Selv om navnet på programmet antyder at det hovedsaklig håndterer bildefiler, så har det støtte for en rekke andre filtyper også.
Gjest Gjest
Skrevet

Hei.

Det finnes andre programmer som greier å lese data ut fra skadede disketter, men det spørs veldig hvor mye den er skadet.

Her er et (har ikke testet):

http://www.snapfiles.com/reviews/BadCopy_Pro/badcopy.html

Jeg har brukt dette med hell på disketter tidligere:

http://www.snapfiles.com/get/pcinspector.html

Det er også gratis. Husk å velge engelsk språk, ellers kan du ende opp med tysk. Den begynner med å scanne alle diskene du har, både diskett og harddisk, men det går kjapt, og du velger diskett når den er ferdig. Hvis det er mulig å berge ut noe fra disketten, bør dette programmet klare det. Men det er også riktig som en annen sa her at det kan være lurt å prøve en annen diskettstasjon (på skolen?). Den diskettstasjonen som har skrevet til disken greier vanligvis best å lese fra den også.

Ja, ja. Har på følelesen at du har droppet disketten uansett. Dropp den for godt... Minnepinner er bedre, og lagre viktige saker 2 steder!!

Hilsen meg

Skrevet

Takk for tips! :)

Nå har jeg rekonstruert det jeg mistet, så det haster ikke lenger. Men jeg skal teste programmet likevel, for moro skyld, for å se om det går an å rette opp.

Har kjøpt meg USB-penn, men dataen henger seg opp hver gang jeg setter den i - litt av en data jeg har ;)

Jeg tror nok løsningen etterhvert blir å lagre på skolens server, for å sikre meg mot alle disse problemene.

Takk til alle som har orket å svare meg! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...