Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Altså: glemte hele greia, og nå er det jo krisetilstander for passutstedelse.

Men trenger jeg pass for babyen for å dra til Danmark?

Vi skal jo ikke bo på hotell, og ikke fly, men vi skal ta fergen over.

Noen som vet om jeg ha?

Videoannonse
Annonse
Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Du trenger ikke pass for å reise til Danmark, men på båten kan du bli bedt om å legitimere deg. Babyen skal ikke være noe problem.

Skrevet

Du vil vel ikke vite hva jeg tror, men jeg svarer for det...

I utgangspunktet trenger ikke nordmenn pass til Sverige og Danmark, men det er kjekt som legitimasjon. Men et sertifikat holder sikkert i massevis. Et barn trenger jo ikke legitimere seg. Jeg har for øvrig aldri hatt med pass verken til Sverige eller Danmark.

Dette ble mye blabla, men konklusjonen min er at nei du trenger ikke pass til baby'n din.

Hilsen Lille meg

Skrevet

De har jo blitt ganske strenge på pass til barn også, har de ikke? For at man ikke skal smugle ut barn som ikke er ens egne? Har et nyfødtpass som er gått ut på dato, er det bedre enn ingenting?

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Slapp av, det er ikke egne regler for babyer når du skal til Danmark ;)

Hvis du er veldig nervøs for at noen skal tro du driver med babysmugling får du heller ta med fødselsattesten da.

Skrevet
:ler: OK, da tror jeg at jeg tar sjansen. Leste akkurat om 10 meter kø foran passbildeautomaten :roll:
Gjest gjesta
Skrevet

Du behøver ikke pass! Vi har en egen ordning her i Norden som tilsier at vi ikke behøver å benytte pass som identifikasjon. Men likevel forventes det at vi må kunne identifisere oss. I denne forbindelse skal være tilstrekkelig med for eksempel førekort, bankort e.l. Det å ta med pass i Norden, er noe en kun gjør for sikkerhetsskyld!

Når det gjelder resten av Europa, må vi til tross for Schengen-avtalen, ha med oss pass ettersom dette er det eneste gyldige norske identitetsbeviset utenfor Norden.

Skrevet
Du behøver ikke pass! Vi har en egen ordning her i Norden som tilsier at vi ikke behøver å benytte pass som identifikasjon. Men likevel forventes det at vi må kunne identifisere oss. I denne forbindelse skal være tilstrekkelig med for eksempel førekort, bankort e.l. Det å ta med pass i Norden, er noe en kun gjør for sikkerhetsskyld!

Jeg er klar over det, men en baby på 8 mnd har verken førerkort eller bankkort. ;)
Gjest gjesta
Skrevet (endret)

Folk har reist til Danmark med barn i generasjoner. De fleste har ikke med seg pass e.l. Hvorfor skulle en baby på 8 mnd. trenge å identifisere seg? Skal den ta inn på hotell alene da eller shoppe tax-free? :ler:

Det med at det kan være lurt å ta med gyldig identifikasjon, er med andre ord bundet opp mot spesielle tilfeller hvor identifikasjon kan være påkrevd, ikke i forhold til adkomst eller opphold i et annet nordisk land ;)

Endret av Sprilla
Skrevet

Jeg skjønner det, men da vi tok fly til Danmark viste vi pass, mener jeg å huske, jeg visste ikke om man gjorde det på båten.

Skrevet
Jeg skjønner det, men da vi tok fly til Danmark viste vi pass, mener jeg å huske, jeg visste ikke om man gjorde det på båten.

Men det måtte du ikke. Det er ikke lenge siden jeg tok fly til danmark, og jeg viste kun bankkort som legitimasjon.

Tror ikke du skal bekymre deg for babyen. :)

Skrevet (endret)

Ok, så viste jeg pass i stedet for bankkort, da :ler:

Poenget er at jeg mente mannen tittet på babyens pass også.

Hvis jeg må legitimere meg for å fly utenlands (uansett hvilken legitimasjon jeg velger) så kunne det jo være babyen måtte legitimere seg for å fly utenlands, og han har ikke så mange forskjellige kort å velge mellom.

Men på båten trenger altså INGEN å legitimere seg? Eller bare de voksne?

Jeg har sluttet å bekymre meg for lenge siden nå, prøver bare å forsvare meg overfor de som tydeligvis synes jeg er helt dust :ler:

Endret av Klips
Gjest gjesta
Skrevet (endret)

Synes du bare virket litt vel overbekymret ;)

(Det som opprinnelig stod var noe tvetydig)

Endret av Sprilla
Skrevet

Jeg synes ikke du spør dumt, jeg. Og er dere som har svart HELT sikre på at dere har svart rett?

Jeg er ikke sikker, bare så det er sagt, hverken den ene eller den andre veien.

Jeg er fullstendig klar over at det ikke var nødvendig med pass for å reise innen Norden før, men nå er vi medlem av Schengen. Og så vidt jeg veit er det kun pass av norske legitimasjonspapirer som er gyldig i utlandet. Og selv om man ikke må vise pass for å komme inn i et land, skal man måtte vise pass for å få overnatte. Om babyer må det aner jeg ikke.

Bare for å presisere det; Jeg veit ikke hvordan det fungere, om babyen trenger pass eller ikke. Jeg ville bare sjekket det med rette instans først, og i hvertfall sett bort fra argumentet om at vi ikke trang pass il Danmark FØR.

Men det er min mening!

Gjest Gjest
Skrevet

Det er rett det som er skrevet over her. Til tross for ratifiseringen av Schengen-avtalen har vi fortsatt "passfrihet" i Norden, i den betydningen av at det ikke kun er pass som er å anse som gyldig identifikasjon i disse landene.

Men i andre land som er en del av Schengen, utenfor Norden, er det kun pass som er å anse som gyldig identifikasjon.

Skrevet
Jeg synes ikke du spør dumt, jeg. Og er dere som har svart HELT sikre på at dere har svart rett?

Ja jeg er HELT sikker. :)

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Man trenger IKKE pass til Danmark

Det er noen hoteller som krever pass som legitimasjon i forhold til innsjekkning som vil ha pass

Skrevet
Som man spør får man svar  :)

Synes i grunnen jeg fikk svar på mye annet enn det jeg egentlig spurte om jeg :ler:
Gjest Fruktfat
Skrevet

sier det samme som de andre; trenger IKKE pass til danmark/sverige.

tar du med passet på handeltur til sverige kanskje? ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...