Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Man får da like fort riper i parkett som i laminat, og ikke kom her og si at dere vil slipe ned den så fort det kommer skader på den, for den er en stor jobb og gjøres ikke så ofte. Parkett tåler heller ikke slag på samme måte som laminat.

Jeg trodde det var allment kjent at man får lett riper i parkett???

Og at laminat ikke gir de samme hakkene som man får i parkett?

Likevel velger jeg parkett.....

Videoannonse
Annonse
Gjest -eline-
Skrevet
jeg ville valgt laminat.

Man får da like fort riper i parkett som i laminat, og ikke kom her og si at dere vil slipe ned den så fort det kommer skader på den, for den er en stor jobb og gjøres ikke så ofte. Parkett tåler heller ikke slag på samme måte som laminat.

Nei, men det er et levende gulv i motsetning til plastlook-en til laminatgulvet. Og man kan slipe det ned etter noen år for å få "nytt gulv", kan og tilsette farge i lakk/olje og få et helt nytt uttrykk, det kan man ikke på laminat. En annen ting er at dersom man først får slag i laminatgulvet (som absolutt kan skje, spesielt med billigere varianter) så er det absolutt ingenting man kan gjøre. Og som andre har sagt: det er kaldt og hardt.

Skrevet

..........."En annen ting er at dersom man først får slag i laminatgulvet (som absolutt kan skje, spesielt med billigere varianter) så er det absolutt ingenting man kan gjøre."............

Hvis man får et hardt slag i en parkett (som er så mykt som dere skal ha det til), er det lett at man kommer gjennom de 3-4 millimeterne man kan slipe på, hva gjør man da?

Gjest -eline-
Skrevet
..........."En annen ting er at dersom man først får slag i laminatgulvet (som absolutt kan skje, spesielt med billigere varianter) så er det absolutt ingenting man kan gjøre."............

Hvis man får et hardt slag i en parkett (som er så mykt som dere skal ha det til), er det lett at man kommer gjennom de 3-4 millimeterne man kan slipe på, hva gjør man da?

Vet ikke hva du mener med "(som er så mykt som dere skal ha det til)" men, dersom man skulle få slike slag så kan man jo forsøke å rette det ved å feks fylle på vann dersom man oppdager det tidlig nok slik at det kan minske, hvis ikke så får man leve med det (går an å fylle på med "trefornyer" eller hva det nå heter hvis man vil). Men som jeg påpekte: tregulv er et levende gulv, noe som også inkluderer at det vil bli hakk i det. Tanten min har feks hatt askeparkett i mange år (20+), med to veldig aktive unger, ørten hunder og full rulle, det gulvet ser fremdeles kjempeflott ut! Selvsagt er det hakk i det dersom man titter nøye etter, men det ser fremdeles lekkert ut.

• 1 år senere...
Skrevet
jeg ville valgt laminat.

Jeg jobber selv på byggevarehus og ser der at folk flest kjøper laminat.

Billig laminat er jo ikke noe særlig, når du kommer over 200 kr pr kvadratmeter snakker man om mer kvalitets laminat. Sjekk hos forhandleren din at det er høytrykkslaminat og ikke

direkte-laminat.

lykke til med valget uansett :)

Helt enig!

Både laminat og parkett kan være både like bra og like dårlig, kommer jo en god del ann på prisen. Det finnes jo t.o.m. industri laminat. Ikke akkurat noe å ha hjemme da. Vet ikke helt hva jeg ville ha valgt, men ikke noe av den billigste sorten i hvert fall.

Ville du ha anbefalt en litt dyrere laminat fremfor parkett?

Skrevet

Jeg skjønner ikke at folk velger verken parkett eller laminat, jeg da. Synes begge deler ser sterilt ut, og begge deler får fort stygge riper. Greit nok at laminat er enda verre enn parkett, men jeg synes det går på mye av det samme.

Der vi bor nå har vi gamle, nedslipte gulvbord (furu?) som er lakket, og det er ganske ok. Hvis jeg får velge gulv helt selv engang vil jeg ha oljet plank i ask, muligens lysoljet. Ask er kjempehardt, og kjempepent synes jeg. Tror ikke jeg vil lakkere. Da kan gulvet i mye større grad "reparere seg selv", ujevheter i form av riper osv som oppstår i trefiberet jevnes noe ut når fiberet blir vått.

Plank må være skikkelig tørt for at det ikke skal bli sprekker, da. En mulighet som finnes i den forbindelse er lamellplank eller hva det nå heter, lamell under og plank oppå. Har ikke sett det "real life", så vet ikke om det ser "ekte" nok ut for min smak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...