Gjest Gjest_cathy_* Skrevet 31. mai 2006 #1 Skrevet 31. mai 2006 Jeg er 20 år gammel og synes selv jeg er for gammel til å ha litt psykiske problemer....Alt jeg hører,tar jeg som regel negativ eller at jeg snur det om til negativt selv om det kanskje ikke er det.Jeg er veldig sjalu av meg...jeg er livredd for å prøve nye ting.Jeg er konstant nedrakkende på meg selv og synes ikke noe godt om meg selv.Hva skal jeg gjøre? Jeg har ikke råd til psykolog og de som er gratis som jeg har prøvd har jeg ikke kommet overens med eller så har de ikke kunnet hjelpe. Vet dere om noen gode konkrete tips eller om et nettsted hvor man f.eks kan prate med noen over e-mail? Takk for alle svar
Latee Skrevet 31. mai 2006 #2 Skrevet 31. mai 2006 (endret) Det som hjelp for meg var iallefall å bli veldig bevisst på tankene mine. Hver gang jeg tok meg selv i å tenke negativt skjøv jeg de negative tankene vekk og erstattet dem med positive tanker (og gjør fortsatt det). Det kan være veldig vanskelig til å begynne med, men du må bare innse at de negative tankene ikke gjør deg noe godt. En bok jeg liker veldig godt er "Battlefield of the mind" av Joyce Meyer. Edit: Hun kommer også snart ut med en bok som heter "The confident woman", kommer ut i sept tror jeg Endret 31. mai 2006 av Latee
Gjest Elfrida Skrevet 31. mai 2006 #3 Skrevet 31. mai 2006 Vi snakket litt om dette i denne tråden her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=191458&
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2006 #4 Skrevet 31. mai 2006 Tankene dine kan endre det du føler. Men da må du styre tankene dine selv. Daglig, hvis du har angst. Du må aldri bruke ordet "ikke" når du prater/tenker positivt om deg selv. Av en eller annen grunn kan ikke hjernen vår oppfatte ordet IKKE... Det underbevisste klarer ikke oppfange det. Tenk at du klarer det selv om du har angst, si til deg selv at du er tøff og VIT at du ikke får større ryggsekk enn du greier å bære her på jorda (et ordtak, vet ikke om det stemmer... men det skader ikke...) Hvis du f.eks. har blitt mobbet hele skoletida, og alle kalte deg en lort, så har hjernen din oppfattet det - selvsagt. Men da kan du begynne å si til deg selv at du er sterk og tøff og sexy og kanskje litt for tjukk, men du er DU. Jeg ble aldri mobba på skolen men etter niende, flyttet jeg og jeg levde i en "helvetes-verden" med razzia, forføgelse, fattigdom, sult, stjeling -------------- jeg var ung, det skjedde gradvis. Men jeg kom meg unna. Vi ranet ingen. Heldigvis har jeg ikke det på samvittigheten. Men jeg fikk angst. Spess for menn. Politiet var jo menn den gangen, og det bidro ikke til bildet jeg hadde av menn fra fæle tider. Jeg vil ike si mer nå, men når det gjelder angst eller deppings, så er det viktig å SNU tankene sine. For hva kommer først? Tanker eller følelser? Når man ser på de som har vært med i sekter, så kaller man de hjernevasket, og det stemmer som regel. Bestem deg for å tenke annerledes. Nå har jeg besøk, så litt støy... han vil helst ha pcen, men nope, den er min i kveld. Jeg er yeti-trett og superego. Syns ikke synd på gjesten. Håper han går snart, har hintet nå, og så dum er han ikke... Vær en snill egoist.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #5 Skrevet 31. mai 2006 Jeg har ikke noen tips til steder du kan maile, men bare det å skrive ned ting du tenker på og som plager deg kan være veldig nyttig for deg selv. Du blir da mer bevisst på hva som er problemet ditt og kan lettere finne måter å bli kvitt dette. Jeg har selv vært plaget med negative tanker om meg selv og tenkte mye på alt som ble sagt og funderte mye. Folk mener stort sett aldri noe negativt med det de sier. Det er ikke ment for å såre deg. De ville nok blitt lei seg om de visste at du tok det ille opp. Du må bli tryggere på deg selv, slik at du ikke tror de mener noe vondt med det de sier. Se deg selv i speilet og finn så mange positive ting du klarer ved deg selv. Ting du liker og du er stolt av. (ikke si at du ikke finner noen, for det er bare tull) Eksempler kan være at du er snill, omtenksom, fine øyner, fine hender, kan synge...osv. Fokuser på disse tingene! Ikke begynn å tenk på de negative tingene. For å få det godt sammen med andre er det viktig å ha det godt med seg selv! Begynn å bygg deg opp innenfra. Er du ute og går, så senk skuldrene, rett opp ryggen og smil til verden! Sjalusien kan bunne i at du kanskje har litt dårlig selvtillit og derfor har vanskelig for å stole på folk. Så forbedrer du selvtilliten din og ditt syn på deg selv, så vil du bli tryggere på deg selv og andre.
Gjest Gjest_Cathy_* Skrevet 31. mai 2006 #6 Skrevet 31. mai 2006 Jeg kommer nok til å være grunnen til at det blir slutt mellom meg og kjærsten og...er så veldig sjalu...alle er penere enn meg og da ser han selvfølgelig på dem....det er det jeg tenker hele tiden! Jeg tør til og med ikke la han møte noen av dem siden de er så pene...det er sikkelig slitsomt å ha det slik altså!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå