Gå til innhold

Oversette termologi?

Fremhevede innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg var hos legen min i dag, men hun var ikke der. Jeg fikk en utskrift på div. prøver og de ser helt sprø ut. Det til høyre (tallene) skal være normalen.

Men hva betyr alt dette??? Noen som kan term?

Jeg testa negativt på hiv, og det var jo en lettelse, men jeg forstår ikke alt det andre.

Jeg har forstått at det første tallet gjelder meg, og at det til høyre gjelder normalen. Men jeg reagerer ikke på f.eks. hunder, og ikke på enkelte hester. Så for meg blir dette vanskelig å definere og forstå.

Legen testet meg for masse rart, jeg husker ikke halvparten engang... (en veldig spennende tråd... men nå har jeg skrevet ned testresultatene, er det noen gode legesekretærer her?)

Hvis noen gidder å lese da... Flg:

B-HB 13,1 11,7 -15,3 (hemoglobin?)

B-CRP 4 <1Ø (hva er dette test på???)

S-FERRIT 43 (15) - 200 ... er femten normalt og hva er dette???

S.KREATI 58 (45 er normalen, ettersom jeg forstod...men hva er dette prøve på?)

- 90....

S.BILIRU 7 <26

S.ASAT 22 < 35

S-ALAT 14 < 45

S-GGT 56 <75

S-ALKFOS 42 <105

S-LD 135 <205

FS-GLUKO 4,7 4,0 - 6,Ø

s-TSH 1,59 Ø,2Ø (VET IKKE OM DET ER NULL ELLER Ø...)

S-ft4 12,2 9,Ø (ø eller null...) . 22,Ø

S-FT3 3,4 2,3 -5,7

ANTI-HIV neg neg (<9Ø) eller null... iallfall ikke hiv, vet jeg...

INHALA 1 NEG NEG

INHALA 2 NEG NEG

DERM,PTE *Ø,35 <0,35

kATT, FLA <Ø,56 <Ø,35

HEST, FL <Ø,35 <ØM35

HUND, EPI *2,5 <Ø,35

Ble sliten i hodet av å skrive ned slike tall, tror Ø er null, men på utskriften ser det ut som ø.

Jeg har ikke penger til å gå til legen for å få tydet dette. Hun ga meg allergipiller, men når jeg ikke trenger dem og ikke reagerer på hunden til f.eks. mora mi, hva skal jeg da med disse pillene (får bare utslett og blir trett)

Noen?

Det hadde vært greit om de kunne gi en utskrift som man kunne lese selv...

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

CrP er ihvertfall infeksjonsprøve

Skrevet (endret)

Hei,

Tok en titt på verdiene dine og det ser ut som alt er i skjønneste orden. Skal gi noen kommentarer underveis..

B-HB 13,1 11,7 -15,3 (Dette er blodprosenten, den er innenfor normalen)

B-CRP 4 <1Ø (Crp er en infeksjonsprøve, som skjekker om infeksjonssystemet i kroppen er aktivisert via noe som heter c-reaktivt protein. Skal være under 10)

S-FERRIT 43 (15) - 200 ... (jernlagre - skal være mellom 10-110 hos kvinner, så helt normalt)

S.KREATI 58 (skal være mellom 55-100 hos kvinner. er en test på nyrefunksjon og hvordan nyrene hånderer avfallsstoffer... helt fin denne og)

S.BILIRU 7 <26 (helt fin denne med)

S.ASAT 22 < 35 (leverprøve - grei)

S-ALAT 14 < 45 (leverprøve -grei)

S-GGT 56 <75 (enzymprøve - grei)

S-ALKFOS 42 <105 (leverenzymprøve - grei)

S-LD 135 <205 (leverenzymprøve - grei)

FS-GLUKO 4,7 4,0 - 6,Ø (blodsukker, skal være under 6.. helt normalt blodsukker)

s-TSH 1,59 Ø,2Ø (VET IKKE OM DET ER NULL ELLER Ø...) (stoffskifteprøve - skal være mellom 0.2-4.5 - grei)

S-ft4 12,2 9,Ø (ø eller null...) . 22,Ø (stoffskifte, skal være mellom 8.2-22 - helt grei)

S-FT3 3,4 2,3 -5,7 (kan jeg ikke normalverdiene til)

ANTI-HIV neg neg (<9Ø) eller null... iallfall ikke hiv, vet jeg...

INHALA 1 NEG NEG

INHALA 2 NEG NEG

DERM,PTE *Ø,35 <0,35 (grei)

kATT, FLA <Ø,56 <Ø,35 (utslag på allergi mot katt)

HEST, FL <Ø,35 <ØM35 (grei)

HUND, EPI *2,5 <Ø,35 (utslag på allergi mot hund)

Håper dette var til hjelp!

Hilsen fredslilja

Endret av Fredslilja
Skrevet

B-HB 13,1    11,7  -15,3 (hemoglobin?) jupp, normal

B-CRP      4 <1Ø (hva er dette test på???) infeksjonstest, ingen infeksjon i kroppen

S-FERRIT    43  (15) - 200 ... er femten normalt og hva er dette???er ikke sikker der gitt..

S.KREATI 58 (45 er normalen, ettersom jeg forstod...men hva er dette prøve på?)

- 90....

S.BILIRU  7  <26 (en urinprøve, men husker ikke hva den betydde)

S.ASAT 22 < 35 (en leverprøve)

S-ALAT 14 < 45 (samme her)

S-GGT 56 <75

S-ALKFOS 42 <105

S-LD 135 <205 (dette er en senkningprøve, ser helt normal ut)

FS-GLUKO 4,7    4,0  - 6,Ø blodsukkernivået ditt, helt normalt

s-TSH 1,59  Ø,2Ø (VET IKKE OM DET ER NULL ELLER Ø...) ø = 0

S-ft4 12,2    9,Ø (ø eller null...) . 22,Ø

S-FT3    3,4      2,3  -5,7

ANTI-HIV neg neg (<9Ø) eller null... iallfall ikke  hiv, vet jeg... stemmer

INHALA 1    NEG NEG (tror dette er en astma test)

INHALA 2 NEG NEG (samme her)

DERM,PTE *Ø,35  <0,35 (tror dette er en hudtest, feks utslett test)

kATT, FLA <Ø,56 <Ø,35

HEST, FL <Ø,35 <ØM35

HUND, EPI *2,5 <Ø,35

har ikke satt meg inn i allergitest, men ser ut som at resultatet på hundeallergi ligger over normalen, som også betyr at innunforsvaret reagerer på hunder.

Ble sliten i hodet av å skrive ned slike tall, tror Ø er null, men på utskriften ser det ut som ø.

Jeg har ikke penger til å gå til legen for å få tydet dette. Hun ga meg allergipiller, men når jeg ikke trenger dem og ikke reagerer på hunden til f.eks. mora mi, hva skal jeg da med disse pillene (får bare utslett og blir trett)

hvis du ikke føler at det blir ubehagelig og være rundt hunder eller ikke reagerer på det er det liten vits i og bruke allergimedisiner unødvendig, bruk dem hvis du kjenner at det blir ubegahagelig og være rundt hunder.

medisiner skal ikke brukes unødvendig.

Det hadde vært greit om de kunne gi en utskrift som man kunne lese selv...

du skulle gjerna ha fått det men skolebøkene mine ligge ute i sportsboden vår, orker ikke og lete ;)

hilsen helsesekretær :)

Skrevet (endret)

S.BILIRU 7 <26 (en urinprøve, men husker ikke hva den betydde)

S.Bilirubin - er en blodserumsprøve som går på de røde blodlegemene i blodet og deres nedbrytningsprodukter...

Endret av Fredslilja
Gjest gjest1
Skrevet

Joda, men jeg fant ikke noen srp... ;)

Vet jo litt hva som feiler meg, er ikke hundre prosent hele veien, men det er jo helt sykt at prøvene viser at jeg reagerer på hunder, når jeg bare reagerer på hunder med sterk lukt...

Men jeg er ganske flink til å ta immun-forsterkende, så jeg reagerer ikke på å passe andres hunder, men jeg reagerer på parfymelukta til eierne... :overrasket:

;)

Ja, jeg er mest frista til å ringe legevakta nu og spørre om jeg er syk... ER JEG SJUK, ER JEG SJUK, VERDIENE VISER JO BLA BLA BLA... osv...

Men tror ikke at jeg gidder.

Så lenge jeg føler meg frisk, så er jeg vel i alle fall frisk fysisk. Men jeg har reagert på bjerkepollen i år, og vært tett som en fengselsfugl, men så har jo pollenet vært svært kraftig i år.

Men iflg. legesekretæren hos legen, var jeg ikke allergisk mot bjørk, og gras, men mot hunder og hester - men jeg opplever det helt motsatt...

(jeg passer hunder og har ikke merket noe på flere år... allergi kan gå over, og jeg brukte homeopat)

Men jeg skjønner at ingen gidder å oversette. (dere er skikkelig late altså...)

;)

Skrevet
S.BILIRU  7  <26 (en urinprøve, men husker ikke hva den betydde)

S.Bilirubin - er en blodserumsprøve som går på de røde blodlegemene i blodet og deres nedbrytningsprodukter...

hehe, ok rotet litt der ja :)

Gjest gjest1
Skrevet

Takk for svar. :)

Jeg skal spørre legen min hvorfor jeg ikke reagerer på hunden til min mor, mens jeg reagerer på hennes håndkrem...

(det vet jeg jo, for jeg passer bikkja ofte og han sover i senga mi)

Jeg er imponert jeg også, at noen orket svare på et slikt kjedelig tema...

Men takknemlig.

;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...