Tøyseklumpen Skrevet 31. mai 2006 #1 Skrevet 31. mai 2006 Det de jammen godt! Det har akkurat jeg funnet ut Men hva kan jeg bruke det til? Har hatt det på brødskiva, og det var godt, og så kan en vel bruke det i salater, men noen som har andre forslag?? Og i fht. slanking. Er avokado "magert" eller bør man spise det i litt begrensede mengder sånn som eks. banan?
Gjest Bellatrix Skrevet 31. mai 2006 #2 Skrevet 31. mai 2006 Det er mye fett i avocado, men jeg har hørt at det skal være godt til reker.
Gjest gjesta Skrevet 31. mai 2006 #3 Skrevet 31. mai 2006 Avokado er kjempegodt når de er modne! Liker godt avokado på brødskiva med leverpostei. Ellers bruker vi å ha det til taco, i salater etc. Som forrett i konfirmasjonen min hadde vi avokadokrem med reker til, veldig godt. Ellers er det godt å bare dele en avocado i to, og fylle hullet med litt olivenolje, pinjekjerner og vårløk. Det er mye fett i avocado, men har hørt at det er sunt fett da
Gjest piaf Skrevet 31. mai 2006 #4 Skrevet 31. mai 2006 Avokado inneholder mye fett, men det er sunt fett, og forøvrig er den proppfull av vitaminer og mineraler, så avokado hører definitivt hjemme i et sunt kosthold. Jeg bruker også avokado som pålegg, med tomat, presset sitron og salt+pepper, eller i blandet grønn salat sammen med feks valnøtter. Andre forslag til bruk: Guacamole, selvsagt, i wraps/fajitas, i salsa sammen med rødløk, frisk koriander, chili og tomater eller mango - og som du selv sier i salater. Et salateks: Ulike røde og grønne salatblader, avokado, tomater, rødløk, kidneybønner, lime/olivenoljedressing og kyllingbryststrimler krydret med spisskummen, paprika og cayenne. Godt med litt lettrømme eller matyoghurt ved siden av.
Arkana Skrevet 31. mai 2006 #5 Skrevet 31. mai 2006 Som Togoco sier inneholder avocado sunt fett som er godt for hjertet. Pga kaloriene bør man ikke overspise (men det gjelder vel all mat), men kos deg med god samvittighet. Lag guacamole som du kan bruke til f.eks. taco, nachos, fajitas eller bare som dip. Guacamole er forrsten også veldig godt til stekte koteletter og stekt kylling. Bruk det i omelett (ha på den ferdigstekte omeletten sammen med hakket løk, tomater og hvitløk og brett sammen), nydelig i salater eller på smørbrød sammen med reker eller kokt skinke.
Latee Skrevet 31. mai 2006 #6 Skrevet 31. mai 2006 (endret) Synes det er kjempegodt med grillet avocado! Endret 31. mai 2006 av Latee
Gjest Gjesta Skrevet 31. mai 2006 #7 Skrevet 31. mai 2006 Synes det er kjempegodt med grillet avocado! ← Det har jeg aldri hørt om før! Hvordan blir det? Og hvordan gjør du det?
Tøyseklumpen Skrevet 31. mai 2006 Forfatter #8 Skrevet 31. mai 2006 Takk for mange gode forslag:) Det har jeg aldri hørt om før! Hvordan blir det? Og hvordan gjør du det? ← Skulle akkurat spørre om det samme! Legger du dem halve på grillen da, eller..?
Belit Skrevet 31. mai 2006 #9 Skrevet 31. mai 2006 Avocado er veldig godt sammen med reker og sammen med røkelaks. Mos avocado sammen med litt limejuice, salt, pepper og evt litt majones eller rømme eller yoghurt naturell, og bland med hakkede reker. Ha på brødskive. Eller ha avocadomosen på brødskive eller lefse og ha røkelaks oppå. Avocado er kjempegodt i salat også, feks med ruccola, grønn lollo, mangoskiver og spekeskinke og en god vinaigrette, eller med ruccola, grønn lollo, tomater, cherrytomater, ristede pinjekjerner og vinaigrette. Ellers bruker jeg gjerne guacamole som saus til salatmiddager, meksikanskinspirert middag, fisk, mm.
Latee Skrevet 31. mai 2006 #10 Skrevet 31. mai 2006 Takk for mange gode forslag:) Skulle akkurat spørre om det samme! Legger du dem halve på grillen da, eller..? ← Ja er vel det jeg gjør om jeg ikke husker helt feil. Og noen ganger har jeg på dem barbecue saus (eller hva det nå enn heter..) før de grilles
Gjest Gjest_laktose_k_* Skrevet 31. mai 2006 #11 Skrevet 31. mai 2006 Forrett, kveldskos, ... Det kan gjøres veldig enkelt: Del en avokado i to, ta ut steinen, og fyll hulrommet med f eks rekesalat. Spises med teskje; pass på å få fruktkjøtt sammen med salaten på hver munnfull. Kjempegodt! (Kan være litt mye hvis det er en stor avokado.)
Prinsesse på erten Skrevet 31. mai 2006 #12 Skrevet 31. mai 2006 Avocadosuppe dandert med reker, rogn og rømme. Nam. Forretten sin, det....
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #13 Skrevet 31. mai 2006 Avocadosuppe dandert med reker, rogn og rømme. Nam. Forretten sin, det.... Oppskrift
MammaSarius Skrevet 31. mai 2006 #14 Skrevet 31. mai 2006 Ostesmørbrød med kylling (helst kyllingbryst i biter), avokado, orgegano og ost, nam!
Prinsesse på erten Skrevet 1. juni 2006 #15 Skrevet 1. juni 2006 Oppskrift ← Oppskrift kommer i kveld.
Gjest Gjest_Liss_* Skrevet 1. juni 2006 #16 Skrevet 1. juni 2006 Bruker ofte Avocado som forrett, eller kveldskos. Da tar jeg å blander Gorgonzola eller annen muggost med lettrømme. Deler Avokadoen i to, tar ut kjernen, og fyller den med ostekremen....Nam....kjempedeilig.....Om man liker muggost, selvfølgelig.
Sarah Salamander :-) Skrevet 1. juni 2006 #17 Skrevet 1. juni 2006 Kanskje dumt spm, men hvordan skal avocadoen se / kjennes ut når den er moden?
Gjest gjesta Skrevet 1. juni 2006 #18 Skrevet 1. juni 2006 Kanskje dumt spm, men hvordan skal avocadoen se / kjennes ut når den er moden? ← Jeg pleier å trykke på den. Den skal ikke være steinhard, og den skal ikke være veldig myk. Den skal gi litt etter. Vet ikke om man kan se det på noen måte?
Tøyseklumpen Skrevet 1. juni 2006 Forfatter #19 Skrevet 1. juni 2006 Ostesmørbrød med kylling (helst kyllingbryst i biter), avokado, orgegano og ost, nam! ← Det hørtes hodt ut!! En ting til: Om det er to forskjellige avokadoer, en grønn og en brun, eller er den grønne umoden?? Sikkert et fjernt spørsmål
salsera Skrevet 1. juni 2006 #20 Skrevet 1. juni 2006 Det finnes forskjellige avokadotyper. Noen er nesten runde og grønne, noen er grønne, men har samme form som de brune og litt "knudrete", men er større. Mulig det finnes enda flere, men det er de jeg har sett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå