Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #1 Skrevet 31. mai 2006 Noen jeg kjenner har ei kjempe søt jente som ble 5 år for noen dager siden, og det jeg lurer på er det vanlig at en 5 åring bruker smokk nesten hele dagen, sover på dagen ca. 3 hver dag og sitter i vogn når de er på tur (type rusletur der vår 2 åring uten problem går hele tiden).Jenta er ikke sein i utviklingen, men har nok ikke så mye kontakt med jevnaldrende. Jeg tenker litt på at det bare er litt over 1 år til ho skal begynne på skolen og har ho ikke slutta med smokk til da så vil hun nok bli mobbet. Det lyser jo igjennom at jeg syns at ho er for stor til disse tingene, og jeg tror også at noe av grunnen til at det er sånn har sammenheng med at foreldrene ikke er at lille piken deres ikke er en baby lenger. Er det noe jeg kan gjøre for jenten, på tross av at jeg ikke er en av hennes nærmeste? Bør jeg gjøre noe? Jeg har ingen ønsker om å såre noen.
Gjest *Just-Me* Skrevet 31. mai 2006 #2 Skrevet 31. mai 2006 Det hørtes ikke ut som du beskrev en 5åring her nei..... At noen er sen med å slutte med smokken er jop så som så, men at den brukes så mye i løpet av en dag vil jeg ikke si er normalt for en 5åring.... Hvor godt kjenner du disse foreldrene? det går jo ann å prøve å prate litt forsiktig med de. Visst denne jenta går i barnehage er det jo litt rart visst ikke barnehagetantene har tatt op dette med foreldrene også.... Er jenta enebarn? kansje det er en grunn til at hun får det som hun vil og får smokken og sitte i vogna osv..... Vogn til en frisk 5åring som kan gå høres rart ut..... Det burde absolutt gjøres noe med dette, for barnets beste!!! Jeg ville prøvd å snakket med foreldrene, så fikk de bare hate meg i ettertid, eller kansje takke meg.... Hvem vet. Poenget er at det er til barnets beste
Gjest Ninakanin Skrevet 31. mai 2006 #3 Skrevet 31. mai 2006 Så mange rare folk det finnes! Har ingen gode råd å gi, men jeg håper du finner på noe lurt, for jenta kan fort bli mobbet ja!
Gjest Ninakanin Skrevet 31. mai 2006 #4 Skrevet 31. mai 2006 " Gjerne på tide å klemme ut et nytt spedbarn, så førskoleungen deres slipper å late som om hun er et? " -Ninakanin's sansynlige komentar til venneparet
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 31. mai 2006 #5 Skrevet 31. mai 2006 Jenta går ikke i barnehage, men er hjemme med mor. Jeg og flere andre har sagt at det kanskje hadde vært lurt om ho begynte i bhg noen dager i uka, men det mener foreldrene at de ikke har råd til. Jenta er yngst i en stor søskenflokk, og det bør ho forbli. Jeg syns nok at flere av barna har det jeg vil kalle store hull i oppdragelsen. Med det mener jeg f.eks. høflighet, respekt, at handlinger for konsekvenser, osv. Utdyper ikke det nå. Det jeg syns er vondt i forbindelse med ho på 5 år er at ho lett kan bli mobba og falle utenfor når hun begynner på skolen. Jenta er i tillegg det jeg vil kalle stille og følsom, det er det selvfølgelig helt greit å være, men i kombinasjon med smokk og vogn tror jeg det blir problemer. Jeg kjenner foreldrene sånn passe godt, vet at de ikke tar i mot råd angående barna med velvilje. Men men... Tenkte kanskje jeg kunne hinte litt ved å f.eks spørre når de har tenkt å slutte og hva de gjør for å klargjøre jenten til skolestart. Er det en grei måte å gripe det ann?
Gjest gjest1 Skrevet 31. mai 2006 #6 Skrevet 31. mai 2006 Høres ut som om de prøver å tviholde på "babyen" sin. Får bare håpe de har klart å venne henne av med bleie.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #7 Skrevet 31. mai 2006 Bleie har hun sluttet med, for litt over 1 år siden.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #8 Skrevet 31. mai 2006 Såpass! Men er man ikke pålagt å ha barna i barnehage minst ett år før skolestart, eller er det bare anbefalt? Etter min mening burde ikke sånne folk ha unger! Utrolig stygt å se så store unger med smokk i munn.
Gjest Gjest_Lille meg_* Skrevet 31. mai 2006 #9 Skrevet 31. mai 2006 Dette synes jeg grenser til omsorgssvikt. Jenta er fem år og får ikke stimulert sine behov.
Gjest Miloine Skrevet 31. mai 2006 #10 Skrevet 31. mai 2006 Smokken skulle vært avvent for lenge siden! Det er jo ofte slik at når et barn blir avvent smokk, så tyr dem ofte til "totten" Så må det avvennes. Vet ikke hva som blir værst for barnet vedr. erting når hun begynner på skolen - at hun bruker smokk eller suger på "totten" Dette må foreldrene gjøre noe med snarest syns nå jeg da, med hensyn til datteren.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2006 #11 Skrevet 31. mai 2006 Dette synes jeg grenser til omsorgssvikt. Jenta er fem år og får ikke stimulert sine behov. ← Enig her! Langvarig bruk av smokk går dessuten ut over tannstilling og taleevner. Jeg syns det er rart hvis ikke barnevernet er involvert her allerede, ettersom ungen hadde eldre søsken med diverse problemer.
liv Skrevet 31. mai 2006 #12 Skrevet 31. mai 2006 Hva med å bare spørre mor om hun ikke er redd for at datteren skal bli mobbet på skolen når hun sitter i vogn og er vant til å bruke smokk?
yvoesp Skrevet 31. mai 2006 #13 Skrevet 31. mai 2006 Hva med å bare spørre mor om hun ikke er redd for at datteren skal bli mobbet på skolen når hun sitter i vogn og er vant til å bruke smokk? ← Da har du et utgangspunkt på hvordan mor reagerer, og kan da videre avgjøre om du "bør si din mening". Begge våre barn nektet å sitte i vogn etter at de var 1,5- 2 år. Det var -og kan være- et ork å ikke ha dem "trygt plantet i vogna" når man er på handletur etc., men etter dette innslaget her, er det veldig positivt at mine barn bestemte det selv i tidlig alder..
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2006 #14 Skrevet 1. juni 2006 Enig med det med smokken, men at dette grenser til barnemishandling er vel en liten overdrivelse? Isåfall er jeg i samme klasse (nesten).. smokk - burde ikke vært i bruk (men barnemishandling?) sitter i vogna på tur - det gjør også vår 4 1/2 åring, siden vi går med søskenvogn pga 2-åringen. Brukes mest til turen hjem fra barnehagen (da er barna slitne), men barnemishandling mener jeg kanskje ikke det er? bleie - vår 4-åring sluttet når hun var rett over 3 år... (det er jo også ganske sent tatt i betraktning hvordan det var i gamle dager). Det jeg vil frem til er at mange her inne synes litt HYSTERISKE? Kjenner du ikke moren syntes jeg egentlig ikke du skal blande deg inn. Men barnehage bør være et "must" siste året før skolestart.
Gjest Gjest1 Skrevet 1. juni 2006 #15 Skrevet 1. juni 2006 Men barnehage bør være et "must" siste året før skolestart. ← Så da er vi allerede i gang med diskusjon rundt skolestart ved femårsalder...
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2006 #16 Skrevet 1. juni 2006 Det er forskjell på barnehage og skole... Det er forskjell på å være størst i barnehagen og å være minst på skolen..
Gjest StoreSky Skrevet 1. juni 2006 #17 Skrevet 1. juni 2006 Er vel enig med de fleste her. Smokk og barnevogn er IKKE vanlig for fem-åringer! Bleie til 4 år er heller ikke vanlig.. Synes det var en god idè å spørre om foreldrene er redde for at barnet blir mobbet på skolen. Er vel ikke direkte omsorgsvikt. Da må man se andre ting i sammenheng med dette. Blir barnet matet? Hva slags mat får barnet? Leker det? Virker glad og trygg? (viktig!!) Har foreldre og barn god kontakt mellom seg? (tilknyttning) etc.
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2006 #18 Skrevet 1. juni 2006 Synes hun er for stor for både smokk og vogn. Og ikke minst er det rart at hun sover så mye i løpet av dagen. Jeg har en femåring hjemme, og han har da ikke sovet på dagen på årevis. Dattera mi på et og et halvt sover bare en gang iløpet av dagen. Men samtidig er det langt fra barnemishandling. Visst burde hun vært avvent smokken, og visst er det rart å bruke vogn på ei så stor jente, men jenta lider ikke betydelig overlast av det akkurat nå. Har de flere barn så kan det jo være så enkelt som at det er praktisk å ha den minste i trille slik at man "har styr på" et av barna når man er på tur. Kanskje blir det problematisk for henne når hun begynner på skolen, men kanskje slutter hun tvert når hun ser hvordan de andre barna er/har det. Jeg synes ikke det er så alvorlig at du bør ta det opp med dem, ettersom du ikke er nær nok til at det er naturlig. (Ta det heller opp med oss så vi kan rista på hodet i fellesskap :-)) Å kritisere noens barneoppdragelse kan oppleves fornærmende, spesielt når man har flere barn fra før. At hun slutta med bleie for et år siden synes jeg derimot ikke er sjokkerende. Visst var hun sein i forhold til gjennomsnittet, men barn utvikles forskjellig.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 1. juni 2006 #19 Skrevet 1. juni 2006 Takk for alle tilbakemeldinger! Må bare kommentere noen av de. Jeg syns ikke dette er omsorgssvikt, svært uheldig ja, men ikke omsorgssvikt. Barnevernet er ikke involvert, de større søskene har etter min mening fått svært dårlig oppdragelse, men eg er ikke i tvil om at foreldrene gjør så godt de kan og at de viser omsorg og kjærlighet til barna sine. Tror de ville hatt godt av å få kvalifiserte råd og veiledning i forhold til å ta seg av barna sine, men jeg tror ikke barnevernet er tingen for de. Jeg mener ikke at barnevernet ikke kunne hjelpt dem, men jeg tror de ville syns at det hadde vært så stigmatiserende at det ikke hadde fungert. Syns at Liv sitt forslag om å spørre mor om hun ikke er redd for at datteren skal bli mobbet på skolen når hun sitter i vogn og er vant til å bruke smokk er veldig bra.
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2006 #20 Skrevet 1. juni 2006 Jeg synes ikke det er så alvorlig at du bør ta det opp med dem, ettersom du ikke er nær nok til at det er naturlig. (Ta det heller opp med oss så vi kan rista på hodet i fellesskap :-)) Å kritisere noens barneoppdragelse kan oppleves fornærmende, spesielt når man har flere barn fra før. ← Jeg sa i første innlegg at jeg ikke hadde noe som helst ønske om å såre noen og grunnen min til å ta det opp her er at jeg syns enkelte gir gode råd her. Tusen takk for ditt råd som jeg syns var veldig nyttig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå