Gå til innhold

Ms, Mrs, Miss, hvem er hva?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mr - er mann ugift eller gift

mrs - er gift kvinne

miss - er ugift kvinne

ms - er nøytralt for kvinne - om hun ikke vil oppgi hvorvidt hun er gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emeldina

Det er riktig det som allerede er nevnt;

Miss: ugift

Mrs: gift

Ms: uavhengig av sivilstatus

Det er likevel en vesentlig forskjell i uttale:

Miss: uttales /mIs/

Ms: uttales /mIz/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-

Av en eller annen merkelig grunn så fikk jeg beskjed av ene damen som intervjuet meg på universitetet her i UK at jeg ikke ville krysse av for "Ms", såvidt jeg husker så sa hun noe om at det var helst brukt av eldre damer elns. Aner ikke om det er korrekt, men jeg har alltid skrevet/krysset av for "Miss" etter det. (Står tilogmed "Miss xx xx" på bankkortet mitt her borte...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-

Wikipedia. har selvsagt svaret :) Bruk av Ms. som tittel er "oppfunnet" av en feminist... kan hende det var det hun damen mente da jeg spurte, kan vel være at det i det sossete strøket jeg bor ikke er "pent" nok :sjenert:

"The rare plural of Ms. is Mses. It is not standard to use Ms. as a term of direct address; usually Ma'am will be used." ....tror jeg foretrekker å bli kalt miss enn "Ma'am" gitt. ;)

Endret av -eline-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest regine

I de kretser jeg for tiden beveger meg (bor i utlandet og har en del å gjøre med andre utlendinger) så brukes konsekvent Ms. Dette fordi man da ikke fornærmer noen.

Jeg nærmer meg 40 og syns absolutt ikke at Miss er noen "tittel" å trakte etter. ;) Samtidig så betyr fortsatt Mrs. at man er gift - og det er jeg heller ikke. Så da funker Ms. helt supert.

På skolen (internasjonal) til ungen min er også alle kvinnelige lærere titulert med Ms + etternavn. (og de mannlige med Mr. + etternavn). Da trenger man ikke å fundere på om man fornærmer noen ved å bruke feil tittel.

litt apropos diskusjonen om stussligheten ved enslig - når slutter man å krysse av for skilt på den type skjemaer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Er det ikke slik at i Norge er man frøken frme til man gifter seg eller blir 30, etter et giftermål eller 30-årsdag er man Fru?

Jeg bruker frøken mye jeg :) Men det er for moro skyld da, etter at "frk. Høiby" gjorde sitt inntog ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Ifølge språkrådet: "Tiltaleordene fru, frøken og herr blir mindre og mindre brukt. Fru brukes uavhengig av sivilstand om voksne kvinner."

Jeg tror at Ms blir mere og mere brukt som tittel på alle voksne kvinner, særlig i USA hvor man gjerne vil være politisk korrekt.

Hvorfor skal ikke kvinner kunne ha en og samme tittel livet igjennom når menn har det, er vel argumentet. Eller så kunne vi kanskje innføre Hrk. (herken) for ugifte menn? :) Kunne jo ha vært kjekt å vite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Ifølge språkrådet: "Tiltaleordene fru, frøken og herr blir mindre og mindre brukt. Fru brukes uavhengig av sivilstand om voksne kvinner."

Jeg ække voksen ennå... :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Mener de begynte med Ms til voksne damer som ikke er gift. Litt stusselig å sitte som 80 åring og enda være Miss.

På julekortene våre står det vel Ms XXXX w/family. Og hun skriver Mrs om seg selv, hun har vært gift og er enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter alltid Mrs. når jeg og kjæresten min når vi er ute å reiser, da er det lettere for alle.

Liker når det står Frk og så etternavnet mitt på norsk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for en sammenligning:

I Frankrike sier man:

Mademoiselle til en ung ugift kvinne.

Madame til en gift kvinne.

Men til en eldre kvinne igjen, kanskje er hun enke også, skal man gå tilbake til å si Mademoiselle.

Derfor har jeg tro på at det kan være en forskjell der i engelsk også. Uten at jeg egentlig vet hva som er hva av Ms og Miss...

Det kan ikke være en forskjell mellom amerikansk og britisk da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MS og Miss er det samme, og betyr frøken. Mrs betyr fru. Altså Ms om du er samboer, Mrs om du er gift.

Hehe! Ms når du er samboer ja... så det finnes to typer kvinner i verden, de som er gift og de som er samboere? Miss/frøken brukes når du ikke er gift, så enkelt er det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...