Gå til innhold

Ms, Mrs, Miss, hvem er hva?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Ikke at det betyr så mye, men jeg holder på å fylle ut en bestilling og blir spurt om jeg er Ms, Mrs, eller Miss. (jeg VET jeg ikke er Mr :ler: )

Men hva er en vanlig standard samboer av hunkjønn? Og endres det om vi blir forlovet? Og hva er gift her?

Ble nysgjerrig her, men vet ikke helt hva jeg skal google på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix

MS og Miss er det samme, og betyr frøken. Mrs betyr fru. Altså Ms om du er samboer, Mrs om du er gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Da haker jeg av på Ms, så føler jeg meg litt mindre som en katt (får hele tiden assosiasjoner til Miss Kitty)

Tusen takk skal du ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest1

Trodde Ms kunne brukes om begge, mrs betyr fru og miss betyr frøken, henholdsvis gift og ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bellatrix

Kanskje MS kan brukes om begge. :klø: Mewn hvorfor spørre da, hvis Ms er det samme som Mrs og Miss? Merkelig.

Endret av Bellatrix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde Ms kunne brukes om begge, mrs betyr fru og miss betyr frøken, henholdsvis gift og ugift.

Ja, jeg har og hørt noe sånt. At Ms er ekvivalenten til Mr., altså uavhengig av sivilstand. Sannsynligvis er det en nyere oppfinnelse enn Miss og Mrs :)

Vitsen må jo være at man i "senere tid" har ønsket en nøytralt alternativ også for kvinner.

Endret av aislinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Ja, jeg har og hørt noe sånt. At Ms er ekvivalenten til Mr., altså uavhengig av sivilstand. Sannsynligvis er det en nyere oppfinnelse enn Miss og Mrs :)

Vitsen må jo være at man i "senere tid" har ønsket en nøytralt alternativ også for kvinner.

Jeg har hørt at det norske ordet frue også er blitt nøytralt. Jeg søkte på Ms. i en engelsk/norsk-ordnok og da var det bare oversatt til fr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest1

Så nå vet jeg det sikkert også, og slipper å bare tro at det er sånn. Man lærer noen nytt hver dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest1

Nå er vi jo heller ikke så nøye på sånt her i landet. Tror enda jeg har til gode å bli kalt fru/frøken/fr Violetta. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje MS kan brukes om begge. :klø: Mewn hvorfor spørre da, hvis Ms er det samme som Mrs og Miss? Merkelig.

Dette er fordi noen ikke ønsker at folk skal vite om de er gift eller ikke. Gir jo hvertfall muligheten til en nøytral tittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nå er vi jo heller ikke så nøye på sånt her i landet. Tror enda jeg har til gode å bli kalt fru/frøken/fr Violetta. :ler:

Haha, da jeg var 18 og hadde bodd med kjæresten i noen få måneder, ringte det en telefonselger som spurte vennlig om hun snakket med FRU xxx (altså kjærestens etternavn). Jeg fikk bare latterkrampe og la på :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Ja, ja. Jeg krysser av for Mrs, jeg. Men jeg husker da jeg var singel og skulle melde flytting til folkeregisteret. Da var det skikkelig deppings og måtte krysse av for Enslig. Enslig, liksom? Høres ikke det stusselig ut, så vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest1
Ja, ja. Jeg krysser av for Mrs, jeg. Men jeg husker da jeg var singel og skulle melde flytting til folkeregisteret. Da var det skikkelig deppings og måtte krysse av for Enslig. Enslig, liksom? Høres ikke det stusselig ut, så vet ikke jeg.

:ler: Mulig det er verre jo eldre en blir... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...