Gjest Miloine Skrevet 31. mai 2006 #21 Skrevet 31. mai 2006 Isbilen er helt genialt det på mange måter, men det kommer litt ann på når den kommer og hvor den kommer. Før så var det jo sånn at isen i isbilen var ekstremt billig i forhold til isen du fikk kjøpt i butikken. Det er blitt foretatt en undersøkelse vedr disse prisforskjellene (husker desverre ikke hvor jeg leste det) men Isbilen kom dårligere ut i pris enn isen i butikken. (ikke all isen, men pakkeløsninger som Lolipop, Pin Up o.l.) Se forøvrig her: Lyden får det til å renne over
MAcy Skrevet 31. mai 2006 #22 Skrevet 31. mai 2006 Vi legger gutten vår som snart er 3 i 7-8 tida, om det kommer is bil eller ei er det legge tid. Vi har ikke lagt han masse uvaner for vane så når det er legge tid pusser vi tennene, får en flu så er det kos og inn i senga. Han sovner ikke alltid men gang men vet at når han er lagt er han lagt og da er han lagt. Ellers leser og synger vi andre tider på døgnet slik at ikke slike ting forstyrrer leggingen. Og han er vandt til lyder slik de flest barn må kunne venne seg til. Is og godteri er også utfordrende når vi er på butikken, men vi har en gregel som er at om han maser og "handler "selv da er det blankt nei, men om han er snill og ikke tigger når vi er på butikken da kan det være han får noe. Enkelte foreldre legger opp til at barna skal få fiskekake ol når de er på butikken dette er en utrolig irriterende uvan. Dagmammaen vår gav gutten vår en brød skalk hver gang de kjøpte brød og det førte til at han begynte å grine og oppførte seg ikke bra når han handlet med oss og vi ikke gav han dette, men nå har han lært at han ikke får noe når han tigger. Her i huset er det de vokne som bestemmer ikke barna. Det er foruten det samme med isbilen, foreldre må kunne takle at barna deres furter og griner når de vil ha noe de ikke får. Det er helt normalt, barn prøver hele tiden å tøye grensene. Viktigst av alt VÆR KONSEKVENTE!!!!
Gjest Miloine Skrevet 31. mai 2006 #23 Skrevet 31. mai 2006 (endret) Vi legger gutten vår som snart er 3 i 7-8 tida, om det kommer is bil eller ei er det legge tid. Vi har ikke lagt han masse uvaner for vane så når det er legge tid pusser vi tennene, får en flu så er det kos og inn i senga. Han sovner ikke alltid men gang men vet at når han er lagt er han lagt og da er han lagt. Ellers leser og synger vi andre tider på døgnet slik at ikke slike ting forstyrrer leggingen. Og han er vandt til lyder slik de flest barn må kunne venne seg til. Is og godteri er også utfordrende når vi er på butikken, men vi har en gregel som er at om han maser og "handler "selv da er det blankt nei, men om han er snill og ikke tigger når vi er på butikken da kan det være han får noe. Enkelte foreldre legger opp til at barna skal få fiskekake ol når de er på butikken dette er en utrolig irriterende uvan. Dagmammaen vår gav gutten vår en brød skalk hver gang de kjøpte brød og det førte til at han begynte å grine og oppførte seg ikke bra når han handlet med oss og vi ikke gav han dette, men nå har han lært at han ikke får noe når han tigger. Her i huset er det de vokne som bestemmer ikke barna. Det er foruten det samme med isbilen, foreldre må kunne takle at barna deres furter og griner når de vil ha noe de ikke får. Det er helt normalt, barn prøver hele tiden å tøye grensene. Viktigst av alt VÆR KONSEKVENTE!!!! ← Veldig fint at du har din måte å takle ditt barn på, men alle barn er ikke like, og det er nødvendigvis ikke foreldrene sin skyld om et barn er mer ulydig eller utolmodig/ivrig enn eks. ditt barn. De fleste foreldre er konsekvente og viser barna sine om hvem som til sist bestemmer uansett! Det er vel også en mulighet for at gutten din ikke helt vet at den plinginga fra isbilen betyr at "nå kommer det is" ? Jeg for min del: Tro ikke at det var jeg som fortalte det til min sønn den gangen, at den plinginga betyr iskrem fra denne bilen, men barna han lekte med i gården visste dette! Konsekvent ja!Gutten min kunne hyle han som ”en stukken nyfødt grisunge”om å få ting i butikken, men jeg sa da også i fra om at : "skrik du til krampa tar deg" du får ingen ting! Spesielt når du hyler på den måten! Lærte han? JA!!!! Det er ikke snakk om at man ikke kan takle barns tøying av grenser, det er snakk om bla. "isbilens" uvitenhet om hvor irriterende dette kan virke på småbarnsfamilier - med hensyn til tid og sted! Dessuten så begynte ikke min sønn å hyle til og om isbilen før han var 5 år! Skriv et innlegg da du om 2 år, så får vi se om ting har forandret seg uansett hvor konsekent du er! Endret 31. mai 2006 av Miloine
yvoesp Skrevet 31. mai 2006 #24 Skrevet 31. mai 2006 Ikke at det egentlig har noe med saken å gjøre, men det som ergrer meg mest med isbilen er melodien. Hver eneste gang merker jeg at jeg går og nynner på den i ettertid
Gjest Trulselinemor Skrevet 31. mai 2006 #25 Skrevet 31. mai 2006 Vi fikk besøk av isbilen i går, da var kl 22:05.
Lemming Skrevet 31. mai 2006 #26 Skrevet 31. mai 2006 (avsporing, men likevel) Irriterer meg ikke så mye over lyden (men så har jeg ikke unger som maser eller skal legges heller ) Men kjøper aldri av isbilen, for den isen de selger er det enormt mye dritt i! Den smelter jo aldri, den må være tilsatt noe dritt. IS SKAL SMELTE!!!!!!! ← Jeg har egentlig motsatt oppfatning..! Isbil-is er seig og rar, ikke skikkelig frossen, enda etter dagesvis i fryser...! Den eneste isen de har som er god er den man også får kjøpt i vanlige butikker, som lollipop o.l, og den kjøper vi jo bare i butikkene. Til saken: Her kommer også isbilen på alle døgnets tider. Av og til på formiddagen, av og til på ettermiddagen, og av og til så sent som rundt kl 22.00 - 23.00.. Min lille våkner egentlig ikke av lyder, med mindre de kommer før han faktisk sovner, men han er som regel ikke så vanskelig å roe ned igjen. Men jeg skjønner iallefall veldig godt alle de småbarnsforeldrene som ergrer seg over irriterende Norge-rundt melodier midt i leggetiden. Greit at de kommer litt utpå ettermiddagen, for folk flest er jo faktisk på jobb før det, men når det begynner å bli kveld synes jeg ikke de trenger å plinge rundt.
Gjest Trulselinemor Skrevet 31. mai 2006 #27 Skrevet 31. mai 2006 Det er ille Så sent burde de ikke komme. Men ellers- at isbilen kommer er da bare koselig. Av og til får ungene en hundrelapp og løper ut for å kjøpe noe, av og til sier jeg nei, vi har nok is. Hvis de ikke retter seg etter det er det mitt problem, ikke isbilens ← Det er veldig koselig at isbilen kommer, men ikke når de kommer så sent. Ikke mange unger som springer ut for å kjøpe is da. Så det var en del voksne som sprang ut, men det er noe helt annet.
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2006 #28 Skrevet 1. juni 2006 Vi legger gutten vår som snart er 3 i 7-8 tida, om det kommer is bil eller ei er det legge tid. Vi har ikke lagt han masse uvaner for vane så når det er legge tid pusser vi tennene, får en flu så er det kos og inn i senga. Han sovner ikke alltid men gang men vet at når han er lagt er han lagt og da er han lagt. Ellers leser og synger vi andre tider på døgnet slik at ikke slike ting forstyrrer leggingen. Og han er vandt til lyder slik de flest barn må kunne venne seg til. Is og godteri er også utfordrende når vi er på butikken, men vi har en gregel som er at om han maser og "handler "selv da er det blankt nei, men om han er snill og ikke tigger når vi er på butikken da kan det være han får noe. Enkelte foreldre legger opp til at barna skal få fiskekake ol når de er på butikken dette er en utrolig irriterende uvan. Dagmammaen vår gav gutten vår en brød skalk hver gang de kjøpte brød og det førte til at han begynte å grine og oppførte seg ikke bra når han handlet med oss og vi ikke gav han dette, men nå har han lært at han ikke får noe når han tigger. Her i huset er det de vokne som bestemmer ikke barna. Det er foruten det samme med isbilen, foreldre må kunne takle at barna deres furter og griner når de vil ha noe de ikke får. Det er helt normalt, barn prøver hele tiden å tøye grensene. Viktigst av alt VÆR KONSEKVENTE!!!!← Ja sånn har du det NÅ ja! Ikke noe unikt med det? Du er nok ikke unik på det området, de fleste foreldre gjør presis samme sak som du gjør! Javel, så du tror at det er derfor vi stapper en bolle i kjeften på ungen når vi skal handle! De fleste foreldre tilater ikke tigging og grining og har også lært barna sine at dette er uakseptabelt! Her i huset er det ungene som bestemmer, ikke de voksne (ironiflagg) Hva, mener du det! Du er den eneste foreldren jeg har hørt om som er KONSEKVENT MOT DINE BARN Jeg er enig med innlegget fra Miloine som var rettet til deg!
Gjest Solrunn Skrevet 1. juni 2006 #29 Skrevet 1. juni 2006 Det jeg syns er utrolig, er hvordan småbarnsforeldre forventer at resten av samfunnet skal innpasse seg etter deres rutiner. Verden kan ikke ta hensyn til at barna deres skal legge seg. Barn legges konstant i perioden 18-22 en gang (ja, for det er snakk om barn i alle aldre), og skal da alle stoppe det de driver med fordi barna deres skal legge seg? Hva med naboer som klipper gresset f.eks.? Eller hamrer og snekkrer fordi de pusser opp hjemmet sitt? Er det noe værre enn isbilen?
Gjest Gjest1 Skrevet 1. juni 2006 #30 Skrevet 1. juni 2006 Det jeg syns er utrolig, er hvordan småbarnsforeldre forventer at resten av samfunnet skal innpasse seg etter deres rutiner. Verden kan ikke ta hensyn til at barna deres skal legge seg. Barn legges konstant i perioden 18-22 en gang (ja, for det er snakk om barn i alle aldre), og skal da alle stoppe det de driver med fordi barna deres skal legge seg? Hva med naboer som klipper gresset f.eks.? Eller hamrer og snekkrer fordi de pusser opp hjemmet sitt? Er det noe værre enn isbilen? ← Ja jeg synes at etter et gitt tidspunkt bør det være rolig i tett bebodde strøk. Kanskje kl 18 er tidlig, men etter kl 20-21 på hverdager synes jeg det er greit at det er litt rolig. Jeg har ikke små barn, men setter pris på å "finne roen" på kvelden, og hadde ikke blitt særlig glad for hamring og snekring til stadighet på kveldene her hvor jeg bor. Nå er ikke det noe problem her, men jeg nevnte det bare som et eksempel.
Furstina Skrevet 1. juni 2006 #31 Skrevet 1. juni 2006 I tisdags hörde jag glassbilen/isbilen hemma för första gången! Den kommer redan kl 16 visar det sig och då är inte vi hemma normalt sett. Jag köper så pass sällan glass/is varken i butik eller annars att det (än) är något problem. Sonen på 2½ har dock lärt sig ändå att de där boxarna i butiken med glaslock inte bara har fina färger i sig utan att det är glass i den. Trots att vi aldrig köpt det. Jag tror på att vara konsekvent med sina besked. Jag tror det underlättar MEN att man ändå kommer uppleva den där hylingen och tjatet. Fast förhoppningsvis i mindre grad.
Gjest Qlio Skrevet 2. juni 2006 #32 Skrevet 2. juni 2006 I Lørenskog kommune er det faktisk forbud mot isbil! Hvordan de har fått til det aner jeg ikke. ← Tull og forbanna fanteri! Jeg kjøpte hvertfall fra en slik doning på hjul med melodi sist uke, synes faktisk jeg hørte den bortigata i dag også.
Shoegal Skrevet 2. juni 2006 #33 Skrevet 2. juni 2006 Jeg dømte en gang en fotballkamp for 7 år gamle jenter. Alle var skikkelig fokusert på kampen, men det endret seg kvikt da de hørte "ding-ding"-lyden som kom fra et sted ikke langt unna.... Jentene stoppet opp, ble så helt ville og hylte "iiiiiisbiiilen!! iiiiisbiiilen" mens de løp av banen for å finne bilen.... Da måtte jeg være "streng" dommer og blåse i fløyta
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå