Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hvis han kan lese litt så kan det kanskje hjelpe at han selv lager en tegning eller en do-bok som dere har så han kan se den fra der han sitter på toalettet. I/ på den kan huskereglene stå. De fleste jeg vet om leser alt som står innenfor synsrekke når de er på do - uansett hvor kjedelig det er. (vet om noen barn som ble kjempe flinke på geografi fordi foreldrene hadde hengt opp verdensksrt på do).

Og så ville jeg kanskje supplert med klistremerke system...?

tingeling

Takk, tingeling - det var fine tips!! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Følg han opp. Vi slet lenge med det samme, ungen her er åtte. Jeg stod utenfor døren når han gikk på do, spurte med en gang han kom ut om han hadde tørket seg og om han hadde vasket hendene. Om jeg hadde den minste lille mistanke om at han ikke hadde gjort det, sørget jeg for at det ble gjort. Han lærte fort at det var like lurt å gjøre det skikkelig med en gang. Ok det tar tid, men foreldrerollen er krevende. Og guriland, det var verdt det.

Skrevet

guttungen vår var ikke så flink til å vaske seg på hendene rett etter han hadde begynt å ordne seg på do selv. Da tok søsteren min og forklarte han om hygiene og bakterier og sykdom - - - vet ikke helt hvordan dette forgikk, men jeg tror nok hun dramatiserte det hele litt, for det har i alle fall aldri vært ett problem siden - bakterier, det vil han ikke ha på hendene ;) Kanskje gutten din ikke vil ha det i rompa heller ...

Gjest gjest1
Skrevet

Vi hadde litt av det samme problemet her. Det gikk rett og slett for kjapt unna med tørkingen, og det ble endel igjen (med påfølgene spor i trusa). Jeg hengte opp et lite speil på doen, slik at de enkelt kunne sjekke selv at det virkelig var rent dre bak. Samt la fram våtservietter ( doen har ikke vask....gammelt hus...) slik at det var enklere å få stumpen ren.

Men det har kanskje litt med alderen å gjøre å? Mine jenter har begge vært skikkelige vimsekopper i den alderen, hadde ikke hodet vært "fastmontert" hadde de vel glemt det å. Men det blir bedre etterhvert!

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har noe av det samme problemet her. Jeg kommer også inn på toalettet etter sønnen (9 år) uten at det ligger papir i skålen. Jeg nevner det da for han. Trusene hans sjekker jeg ikke, siden jeg ikke vil vite.....

Jeg har aldri enda kjent lukt av han.....

Jeg har valgt å ikke stresse dette, selv om jeg gir beskjed når jeg ser at han ikke har tørket seg eller trukket ned etter seg. Det er ikke alltid han glemmer å tørke. Han er veldig flink med håndvasken! Men skulle han bli sår i rumpa ( hvilken konsekvens er verre enn det? egentlig...) så lærer han da viktigheten av å tørke seg.

Hva min sønn gjør på toalettet er for meg en privatsak, men hvordan jeg finner talettet etterpå - er en familiesak!

Å gi ungene speil for å sjekke om rumpa er ren, mener jeg blir en tanke hysterisk! Dersom de små dusjer daglig, går på toalettet en eller to ganger om dagen, er det for meg ingen krise om tørkingen ikke er 100% hver gang.

Mitt råd til deg er å slappe av, gi beskjed når du merker at tørkingen har uteblitt, gi beskjed om at konsekvensen er sår rumpe. Og sørg for daglig dusj/ bad.

Gjest Gjest
Skrevet
Følg han opp. Vi slet lenge med det samme, ungen her er åtte. Jeg stod utenfor døren når han gikk på do, spurte med en gang han kom ut om han hadde tørket seg og om han hadde vasket hendene. Om jeg hadde den minste lille mistanke om at han ikke hadde gjort det, sørget jeg for at det ble gjort. Han lærte fort at det var like lurt å gjøre det skikkelig med en gang. Ok det tar tid, men foreldrerollen er krevende. Og guriland, det var verdt det.

Hei - det er sånn vi gjør det nå faktisk! :) Og det har vi gjort de siste3-4 mnd. Men tingen er at han ikke alltid viser/sier fra at han skal/har vært på toalettet (stort hus), så da er det litt verre...... Men tålmodigheten lenge leve ! :)

Gjest Gjest
Skrevet
guttungen vår var ikke så flink til å vaske seg på hendene rett etter han hadde begynt å ordne seg på do selv. Da tok søsteren min og forklarte han om hygiene og bakterier og sykdom - - - vet ikke helt hvordan dette forgikk, men jeg tror nok hun dramatiserte det hele litt, for det har i alle fall aldri vært ett problem siden - bakterier, det vil han ikke ha på hendene ;) Kanskje gutten din ikke vil ha det i rompa heller ...

He,he.... Godt forslag - har alt gått den ruten! Her for et par uker siden fikk han akutt oppkast/magesyke - jeg vinklet det dithen at kansje det var pga manglende håndvask og bakterier fra rompetørket....... Stakkars ;) Gikk ikke inn på han, gitt!

Gjest Gjest_Texas_*
Skrevet
He,he.... Godt forslag - har alt gått den ruten! Her for et par uker siden fikk han akutt oppkast/magesyke - jeg vinklet det dithen at kansje det var pga manglende håndvask og bakterier fra rompetørket....... Stakkars ;)  Gikk ikke inn på han, gitt!

Dette er meg, Texas! Glemte logge inn! Også meg i svaret til Evelina

Gjest Gjest
Skrevet
Vi hadde litt av det samme problemet her. Det gikk rett og slett for kjapt unna med tørkingen, og det ble endel igjen (med påfølgene spor i trusa). Jeg hengte opp et lite speil på doen, slik at de enkelt kunne sjekke selv at det virkelig var rent dre bak. Samt la fram våtservietter ( doen har ikke vask....gammelt hus...) slik at det var enklere å få stumpen ren.

Men det har kanskje litt med alderen å gjøre å? Mine jenter har begge vært skikkelige vimsekopper i den alderen, hadde ikke hodet vært "fastmontert" hadde de vel glemt det å. Men det blir bedre etterhvert!

Du har nok rett i at alderen nok spiller en rolle her........ De er litt pre-pubertale og vimsete en periode! :) Godt å høre det blir bedre

Gjest Gjest_Texas_*
Skrevet
Vi har noe av det samme problemet her. Jeg kommer også inn på toalettet etter sønnen (9 år) uten at det ligger papir i skålen. Jeg nevner det da for han. Trusene hans sjekker jeg ikke, siden jeg ikke vil vite.....

Jeg har aldri enda kjent lukt av han.....

Jeg har valgt å ikke stresse dette, selv om jeg gir beskjed når jeg ser at han ikke har tørket seg eller trukket ned etter seg. Det er ikke alltid han glemmer å tørke. Han er veldig flink med håndvasken! Men skulle han bli sår i rumpa ( hvilken konsekvens er verre enn det? egentlig...) så lærer han da viktigheten av å tørke seg.

Hva min sønn gjør på toalettet er for meg en privatsak, men hvordan jeg finner talettet etterpå - er en familiesak!

Å gi ungene speil for å sjekke om rumpa er ren, mener jeg blir en tanke hysterisk! Dersom de små dusjer daglig, går på toalettet en eller to ganger om dagen, er det for meg ingen krise om tørkingen ikke er 100% hver gang.

Mitt råd til deg er å slappe av, gi beskjed når du merker at tørkingen har uteblitt, gi beskjed om at konsekvensen er sår rumpe. Og sørg for daglig dusj/ bad.

Mewrkelig det der - han har allerede opptill flere ganger merket konsekvensen av manglende tørk. Han har vært veldig sår uten å ta lærdom av det! Ellers får vi fortsette vanlig renhold som vi pleier, og følge opp så godt det lar seg gjøre..... Takk for innspill og råd!

Skrevet

Støtter forslget med en huskeliste godt synlig på do. Trenger jo ikke være spesielt for din sønn, men laget på en morsom og visuell måte (farger og morsomme figurer) til glede for alle som benytter toalettet :)

Kanskje det kunne suppleres med et avkryssingsskjema eller noe. Kanskje en tavle fra IKEA der det går an å sette dagens strek for utførte oppgaver eller'no? Om dette bør premieres blir jo opp til dere...

Gjest Gjest_himmel_*
Skrevet
Åååå herremin, hvilken planet har du falt ned i fra?

Gutten gidder ikke tørke seg bak, ei heller trekke ned etter seg også skal ha få ros når han gjør dette? En av de mest naturlig ting i verden skal han roses for, mens det bare skal smiles pent når han ikke gidder gjøre det? Nei alvorlig talt, når skal barna da lære seg at adferden deres vil få konsekvenser for dem?

Du støtter sikkert min fars metode, ris på blanke messingen når jeg ikke hadde tørket meg godt nok. Jeg lærte, men fikk samtidig helt angst for dobesøk og brukte evigheter før jeg var sikker på at jeg var ren nok. Men det viktigste er vel at man lærer, eller hva mener du?

:ironi:

Som med mye annet som barna skal lære så er det terping og atter terping som må til, kjedelig men tålmodighet er en dyd i slike tilfeller. Jeg brukte tid på et par av mine barn og det gikk seg til. Før jeg fikk barn hadde jeg ikke tålmodighet, nå er jeg tålmodigheten selv. ;)

Gjest gjest1
Skrevet

Når man er på toalettet om morgenen og det går litt kjapt for seg er det mange timer til kvelden og dusjen. Og det blir ganske mange timer med rester av avføring i stumpen.Og hos jenter blir det fort ikke bare sår hud, men også blærekatar.......

Men uansett, men speil fikk de muligheten til å sjekke og orden opp i dette selv, uten at jeg skulle "inspisere" tørkejobben eller kommentere flekker i trusa.Og det tok ikke lange tiden før de ikke lenger trengte speilet, ganske enkelt fordi de fant ut hvordan det skulle gjøres for å få det rent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...