Texas Skrevet 30. mai 2006 #1 Skrevet 30. mai 2006 Hei Vår sønn som snart er 7 år har klart seg selv på toalettet ganske lenge (over 1 år). Problemet er ...at han egentlig ikke klarer seg selv likevel! Stadig oftere når han får ny truse på morgenen, finner vi rester av siste dobesøk i trusen. Han minnes daglig på viktigheten av å tørke seg godt, trekke ned og vakse seg etter hvert besøk på toalettet - uten at det hjelper! I går kom jeg på do en stund etter han, og der lå restene igjen i skålen uten et eneste papir.... Huff... Hvordan kan vi klare å snu denne trenden - vi har igjen innført sjekking av oss etter toalettbesøk - til stor protest selvsagt! Kan og nevne at han er i en fase nå hvor alt er så KJEDELIG, URETTFERDIG og TEIT! Litt pre-pubertal rett og slett. Han er nok glemsom og har mange tanker i hodet nå som han er stor skolegutt, men likevel må vi kunne få til hygieniske rutiner? Andre som har slitt med dette? hvordan fikk dere det til? Tips? På forhånd - TAKK!!!!!!
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #2 Skrevet 30. mai 2006 Hvis alt er KJEDLIG, URETTFERDIG OG TEIT, så sett på han bleier igjen da, så slipper han å tenke på dette med å gå på do som store gutter gjør. Så får han se hvor kjedelig, urettferdig og teit han syntes det er. Tipper det fort blir slutt på dette tullet han holder på meg jeg da.
T.S Skrevet 30. mai 2006 #3 Skrevet 30. mai 2006 Ros ros og ros når han får ting til i stedet for fokusere på det negative.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #4 Skrevet 30. mai 2006 Åååå herremin, hvilken planet har du falt ned i fra? Gutten gidder ikke tørke seg bak, ei heller trekke ned etter seg også skal ha få ros når han gjør dette? En av de mest naturlig ting i verden skal han roses for, mens det bare skal smiles pent når han ikke gidder gjøre det? Nei alvorlig talt, når skal barna da lære seg at adferden deres vil få konsekvenser for dem?
Gjest Emera Skrevet 30. mai 2006 #5 Skrevet 30. mai 2006 Åååå herremin, hvilken planet har du falt ned i fra? Gutten gidder ikke tørke seg bak, ei heller trekke ned etter seg også skal ha få ros når han gjør dette? En av de mest naturlig ting i verden skal han roses for, mens det bare skal smiles pent når han ikke gidder gjøre det? Nei alvorlig talt, når skal barna da lære seg at adferden deres vil få konsekvenser for dem? ← Oioioi... snakk om å falle ned fra planeter... Det finnes noen som på folkemunne kalles "7-års-altzheimer." Det er rotete og glemsomme, og ingenting ser ut til å nytte. Og det handler ikke om å "ikke gidde." Men det er ingen vist i å kjefte og smelle. Det hjelper ikke! Ros de gangene han faktisk gjør det han skal ER det beste, mener jeg. Som trådstarter Texas sier, han er nok pre-pubertal. Helt vanlig i den alderen. Opposisjon kombinert med "helt bortreist i hue" er en utfordring! Men det går over. Helt sikkert!
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #6 Skrevet 30. mai 2006 Det finnes noen som på folkemunne kalles "7-års-altzheimer." Det er rotete og glemsomme, og ingenting ser ut til å nytte. Og det handler ikke om å "ikke gidde." ← Jaaaaada, også finnes det muligheter til å forstå seg ihjel på et barn og unnskylde enhver dårlig oppførsel de gjør med ett eller annet, bare man ønsker det hardt nok, så kan man unnskylde det meste. Mon tro hva klassekameratene hans sier etter en gymtime hvor han er trusa full av bæsj fordi han ikke har tørket seg bak......
metteflette Skrevet 30. mai 2006 #7 Skrevet 30. mai 2006 For noen svar! Jeg har ei jente da på samme alder. Hun har også vært flink på det området, hun sliter med svak blære så "uhell" den veien skjer i perioder ofte. Men jeg lurer også på hva jeg skal gjøre med dette. Positiv tilbakemelding har jeg tro på, prøver å ikke være for hard i tonen når jeg tar opp temaet. Men hvis det kommer flere tips så vil jeg også være takknemmelig..
Texas Skrevet 30. mai 2006 Forfatter #8 Skrevet 30. mai 2006 For noen svar! : Ja, det må jeg si - her var det så ymse For å si det sånn - noen bleietrussel er helt uaktuelt i allefall! Hadde håpet stadige påminnelser skulle hjelpe, men det ser ikke slik ut. Ved neste dobesøk er det igjen glemt. Så blir han sint når vi påpeker dette..... Selvom det gjøres på en pen måte Tar gjerne imot flere tips!
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #9 Skrevet 30. mai 2006 Ja, det må jeg si - her var det så ymse For å si det sånn - noen bleietrussel er helt uaktuelt i allefall! Hadde håpet stadige påminnelser skulle hjelpe, men det ser ikke slik ut. Ved neste dobesøk er det igjen glemt. Så blir han sint når vi påpeker dette..... Selvom det gjøres på en pen måte Tar gjerne imot flere tips! ← Og allikevel vil dere fortsette i samme sporet i håp om at problemet går over? Hvorfor skal det bli noen bedring? Ta med gutten til en psykolog.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #10 Skrevet 30. mai 2006 Det blir kanskje galt å spille på skamfølelse, men vet du om gutten får reaksjoner fra klassekamerater på dette når han er på skolen? Det er fort gjort å bli mobbet dønn ihjel for å lukte bæsj, det vet jeg fra et tidligere stebarn med samme problem. Vi visste ingen annen råd enn å prøve å fokusere på at han måtte trene på å huske å tørke seg selv, han var en outsider i klassen fra før av og dette hjalp ikke akkurat på å få dele fellesskapet med de andre...
Texas Skrevet 30. mai 2006 Forfatter #11 Skrevet 30. mai 2006 Og allikevel vil dere fortsette i samme sporet i håp om at problemet går over? Hvorfor skal det bli noen bedring? Ta med gutten til en psykolog. ← Hallooo??? Å fortsette i samme spor er jo nettopp det vi ikke ønsker. Jeg startet en tråd her i håp om råd som kunne hjelpe oss! Å ta med en 7-åring til psykolog av den grunn synes jeg er et hårreisende forslag Andre??
T.S Skrevet 30. mai 2006 #12 Skrevet 30. mai 2006 Åååå herremin, hvilken planet har du falt ned i fra? Gutten gidder ikke tørke seg bak, ei heller trekke ned etter seg også skal ha få ros når han gjør dette? En av de mest naturlig ting i verden skal han roses for, mens det bare skal smiles pent når han ikke gidder gjøre det? Nei alvorlig talt, når skal barna da lære seg at adferden deres vil få konsekvenser for dem? ← Fordi mas og stress fører til opposisjon og trass. samt at forholdet mellom barn og voksne fort blir veldig negative når det blir mye negativt..... Men for all del. Ikke gidd å bruke systemer anbefalt av fagfolk. De har jo ikke peil likevel. Tenker litt kjefting og negative konsekvenser skal få orden i sakene!
Texas Skrevet 30. mai 2006 Forfatter #13 Skrevet 30. mai 2006 Det blir kanskje galt å spille på skamfølelse, men vet du om gutten får reaksjoner fra klassekamerater på dette når han er på skolen? Det er fort gjort å bli mobbet dønn ihjel for å lukte bæsj, det vet jeg fra et tidligere stebarn med samme problem. Vi visste ingen annen råd enn å prøve å fokusere på at han måtte trene på å huske å tørke seg selv, han var en outsider i klassen fra før av og dette hjalp ikke akkurat på å få dele fellesskapet med de andre... ← Dette du beskriver over er nettopp en av grunnene til at vi er litt bekymret.... Vi har også forsøkt å forklare det med lukt osv. slik at han kanskje forstår rekkevidden litt bedre. Tror ikke han har opplevd dette - så langt i allefall! Og heldigvis for det!!!! Men det er noe vi har i tankene, ja..... Vi vasker og dusjer etter beste evne, så hygienen ellers er topp! Han er en godt likt liten fyr og blid og fornøyd på både skole og sfo. Vi får fortsette med påminnelser og følge opp ekstra fremover. Takk for innspill!
Texas Skrevet 30. mai 2006 Forfatter #14 Skrevet 30. mai 2006 Ros ros og ros når han får ting til i stedet for fokusere på det negative. ← Enig med deg der, Storebror! Men man blir jo litt frustrert i lengden av dette.... Prøver dog å ha det i minne å ikke bli sint, men heller forklare hvorfor.....
T.S Skrevet 30. mai 2006 #15 Skrevet 30. mai 2006 Fortell og forklar rolig hvorfor det er viktig å tørke seg. Få guttungen til å tegne en tegning som sakl minne han på å gjøre det (en kode gjerne). Heng den på veggen. Ros og ros når han husker å tørke seg . Og siden han ellers er litt i opposisjon, se på kommunikasjon etc forøvrig. Kan de voksne gjøre noe med den? Talenjegere får trygge talenter. De som setter fokus på alt det negative får usikre, sure barn. Elementært Samarbeid kan ikke roses nok. ferdigheter kan godt anerkjennes, men trenger ikke roses så mye 8det skaper bare prestasjonsangt). Men samarbeid, det bør og kan roses og roses og roses mht til de som ellers strever litt.
T.S Skrevet 30. mai 2006 #16 Skrevet 30. mai 2006 Enig med deg der, Storebror! Men man blir jo litt frustrert i lengden av dette.... Prøver dog å ha det i minne å ikke bli sint, men heller forklare hvorfor..... ← Kan jo hviske han i øret også når han lukter... eller finne et kodeord som bare er deres. F eks Tiger. Det kan bety at han må gå og tørke seg, fordi dere andre kjenner lukt... Da slipper han å føle seg dum eller udugelig. Det blir mer ufarlig og han slipper gå i opposisjon.
Gjest gjesten over Skrevet 30. mai 2006 #18 Skrevet 30. mai 2006 Har dere snakket med lærer og SFO? Vi gjorde det (snakket med lærer) og ba pent om at han kunne prøve å minne han på å gå på do (stebarnet hadde problem med å gå på do i tide fordi han var opptatt med noe...) Denne læreren hjalp litt, men han var også klar over at stebarnet mitt var utenfor "gjengen" i klassen og var nok litt støttespiller der også.
Texas Skrevet 30. mai 2006 Forfatter #19 Skrevet 30. mai 2006 Nei, vi har ikke tatt det opp i de fora enda... Men klart skole/sfo kan være viktige støttespillere dersom det ikke går seg til snart. Kan kanskje være godt å bli minnet på det fra andre hold enn hjemmet? Ellers kjenner jeg godt igjen det du beskriver om å "ikke ha tid" til å gå på toalettet før det nesten er for sent....... Det hender fortsatt han plutselig river opp døren til rommet og forter seg ned trappen til badet. Da må han på do med en gang!!!
tingeling Skrevet 30. mai 2006 #20 Skrevet 30. mai 2006 Hvis han kan lese litt så kan det kanskje hjelpe at han selv lager en tegning eller en do-bok som dere har så han kan se den fra der han sitter på toalettet. I/ på den kan huskereglene stå. De fleste jeg vet om leser alt som står innenfor synsrekke når de er på do - uansett hvor kjedelig det er. (vet om noen barn som ble kjempe flinke på geografi fordi foreldrene hadde hengt opp verdensksrt på do). Og så ville jeg kanskje supplert med klistremerke system...? tingeling
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå