Gjest Bøllefrøet Skrevet 29. mai 2006 #1 Skrevet 29. mai 2006 Jeg har to katter, og nå har vi funnet en leilighet som vi vurderer å kjøpe, men det kommer selvfølgelig ann på om vi har lov til å ha kattene der. I borettslagets regler så står det at man må søke til borettslagets styre om å ha husdyr. Er det vanlig at de nekter? Eller er det bare i ekstreme tilfeller (som at man f.eks har 10 katter)?
Gjest gjest1 Skrevet 29. mai 2006 #2 Skrevet 29. mai 2006 Har hørt begge deler. Noen sier nei nesten bare for moro skyld, andre sier ja bare de får en søknad... Ring formannen og hør da vel?
Gjest Bøllefrøet Skrevet 29. mai 2006 #3 Skrevet 29. mai 2006 Har hørt begge deler. Noen sier nei nesten bare for moro skyld, andre sier ja bare de får en søknad... Ring formannen og hør da vel? ← Ja, skal gjøre det i morgen.. Tenkte bare jeg skulle spørre her først om de har rett til å nekte oss å ha pusene
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #4 Skrevet 29. mai 2006 Du kan lese litt her: http://home.no.net/huskatt/borettslag.htm
brumma* Skrevet 29. mai 2006 #5 Skrevet 29. mai 2006 Du kan ha dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for de andre beboerene. Det vil i praksis være en interesseavveining mellom dine grunner og de andre beboerenes eventuelle ulempe®. Det står om dette i Burettslagslova. Det er nok ganske individuelt hva de forskjellige borettslagene tillater/tolker som gode grunner og ulemper (typiske ulemper er gjerne allergi, redd for dyr osv).
Gjest Bøllefrøet Skrevet 29. mai 2006 #6 Skrevet 29. mai 2006 (endret) Men hva kan være mine gode grunner til å ha det da? Dette er forresten et rekkehus, og ikke en blokk, hvis det har noe å si.. Endret 29. mai 2006 av *MissA*
brumma* Skrevet 29. mai 2006 #7 Skrevet 29. mai 2006 Vel, gode grunner har tradisjonelt vært at du trenger førerhund/har behov for dyr av psykosomatiske grunner osv... Men loven har blitt mer liberal. Så lenge det er snakk om et rekkehus tror jeg ikke du trenger så veldig gode grunner, da skal det jo litt til for at det er til ulempe/sjenanse for de andre i nabolaget!
Gjest Bøllefrøet Skrevet 29. mai 2006 #8 Skrevet 29. mai 2006 Vel, gode grunner har tradisjonelt vært at du trenger førerhund/har behov for dyr av psykosomatiske grunner osv... Men loven har blitt mer liberal. Så lenge det er snakk om et rekkehus tror jeg ikke du trenger så veldig gode grunner, da skal det jo litt til for at det er til ulempe/sjenanse for de andre i nabolaget! ← Hehe.. Så gode grunner har jeg ikke.. De er jo "barna" mine da Syns det er god nok grunn jeg Hehe.. Syns ikke det skal være noen grunn til det jeg heller.. Håper ikke det blir det heller, for jeg har virkelig forelsket meg i denne leiligheten.
brumma* Skrevet 29. mai 2006 #9 Skrevet 29. mai 2006 Hehe.. Så gode grunner har jeg ikke.. De er jo "barna" mine da Syns det er god nok grunn jeg Hehe.. Syns ikke det skal være noen grunn til det jeg heller.. Håper ikke det blir det heller, for jeg har virkelig forelsket meg i denne leiligheten. ← Som sakt, loven har blitt mer liberal. Jeg tror nok grunnen din skal holde, med mindre naboene kommer opp med en vesentlig ulempe. Du får ringe å høre hva de har å si imorgen. Det er jo ikke sikkert de gjør seg vanskelige i det hele tatt! Synes forresten det var rart med en sånn regel når det er snakk om rekkehusbeboelse...
Gjest Bøllefrøet Skrevet 29. mai 2006 #10 Skrevet 29. mai 2006 Som sakt, loven har blitt mer liberal. Jeg tror nok grunnen din skal holde, med mindre naboene kommer opp med en vesentlig ulempe. Du får ringe å høre hva de har å si imorgen. Det er jo ikke sikkert de gjør seg vanskelige i det hele tatt! Synes forresten det var rart med en sånn regel når det er snakk om rekkehusbeboelse... ← Skjønner ikke helt hva deres ulemper skal være, så satser på at det går bra Sambo skal ringe dem og høre i morgen, så får håpe det ordner seg
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #11 Skrevet 29. mai 2006 Hos oss må man få tillatelse fra alle i oppgangen for å kunne søke om tillatelse hos styret. Sier oppgangen ja, sier styret som regel ja. Hvis du ønsker å bo i rekkehus med hage, kan katter være uønsker fordi de graver opp naboens bed og gjør fra seg i alle andres hager. Så da kommer det jo litt an på om det er ute eller innekatter.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #12 Skrevet 29. mai 2006 Hvis det er innekatter ser ikke jeg mange ulemper for borettslaget, men logikk og borettslagspraksis henger ikke alltid sammen. Om det er utekatter er jo allergi, kattedrit i bed og sandkasser og ufrivillige visitter merkbare ulemper som noen er strenge på, andre ikke.
Gjest Bøllefrøet Skrevet 29. mai 2006 #13 Skrevet 29. mai 2006 De er innekatter nå, men jeg vil jo helst at de skal få bli utekatter da..
Gjest Varg-Menja Skrevet 30. mai 2006 #14 Skrevet 30. mai 2006 Men hva kan være mine gode grunner til å ha det da? ← Det rent sosiale ved å ha dyr skal regnes som en god nok grunn, det eneste som veier tyngre er dersom det kan dokumenteres at dyret påfører omgivelsene større ulemper. (Noe som ikke lar seg gjøre så lenge de er innekatter.) Så i praksis skal det svært mye til for at de kan nekte deg det, men de fleste borettslag forsøker å styre beboerne langt utover det de egentlig har lov til.
Gjest gjest1 Skrevet 30. mai 2006 #15 Skrevet 30. mai 2006 Jeg bodde i et borettslag der det måtte søkes om å ha katt. Et par kjøpte en leilighet der og søkte så om å få ha katt. De fikk først avslag, men klagde da dette var inne katter. De fikk da lov. Ca 14 dager etter de hadde flyttet inn slapp de kattene ut. Naboene klagde,men da sa katteparet at ingen kunne forlange at kattene skulle være inne siden det var dyreplageri. Det utbrøt full krig mellom de som var for katter og de som var imot. Det var helst småbarnsforeldre som var imot siden sandkassen til ungene ble brukt til do. Hvordan det endte vet jeg ikke for jeg flyttet. ( ikke på grunn av kattene altså )
Gjest Bøllefrøet Skrevet 30. mai 2006 #16 Skrevet 30. mai 2006 Hmm.. Blir skeptisk når jeg leser her jeg.. Med min flaks får vi vel aldri lov til å ha katt der Ikke søren om jeg kvitter meg med jentene mine bare for en (perfekt ellers) leilighet!
Gjest gjest1 Skrevet 30. mai 2006 #17 Skrevet 30. mai 2006 Om jeg husker rett så var det noe om at man ikke kunne forlange at katter bare skulle være inne. Sa styret ja til innekatt kunne de i praksis slippe de ut etterpå. Det eneste med den praksisen er vel at man ikke nødvendigvis får noe god kontakt med naboen...
abelille Skrevet 30. mai 2006 #20 Skrevet 30. mai 2006 De kan ikke nekte deg å ha husdyr på generelt grunnlag (selv om det fremdeles henger igjen i mange husordensregler). Det må være til sjenanse for naboene. Dyr som bråker når de er alene hjemme (eller når eieren er der for den del), gjør fra seg hos naboen, oppholder seg i naboens hage/veranda er eksempler på ting som sjenerer. Hadde det vært en blokk måtte du også ha tatt dem ut og inn gjennom en felles gang/heis, og det kan være plagsomt for allergikere, men det er jo ikke tilfelle her i et rekkehus. Så det går trolig helt greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå