Gå til innhold

Tispa tisser ikke...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min kan heller ikke oppmuntres til å drikke, hun er sær på det. Regner i grunnen med at hun drikker når hun må, og det er jo en del vann i maten hun spiser.

Fjortennull...: Hva har hun vært operert for tidligere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er hun ellers frisk? Ville strukket meg langt dersom hunden ellers har god helse og gode gener...

Skrevet
Er hun ellers frisk? Ville strukket meg langt dersom hunden ellers har god helse og gode gener...

Hun virker sliten. Hun begynte sin karriere med kronisk diare. Så kronisk ørebetennelse. Så ble det påvist allergi (mot pollen, husstøv). Så ble det furunkulose (imunforsvarssvikt som leder til betennelse bla. i/mellom potene). Så livmorbetennelse. Så betente analkjertler (svært betente). Og nå dette.

Frisk? Neppe.

Skrevet

Men hun er bare ni år? Rase?

Furunkulose høres ikke bra ut. De andre tingene er sånt som kan skje med alle hunder. Type ørebetennelse og betente analkjertler er mindre ting egentlig.

Hva har du pleid å fore med de siste årene?

Gjest Ninakanin
Skrevet

Jeg må bare si at jeg føler med deg. Den uroen du har i deg nå er ikke god.. Er det for tidlig? Skal jeg la henne slippe nå? Er det mer å gjøre?

Jeg har en gammel irsk setter på 12 år som jeg nettopp hadde samme tanke-greia med, men det gikk heldigvis bra.

Krysser fingrene for deg!

Om hun skal drikke mye kan du prøve å gi noe god smak på vannet kanskje, en suppe-lignende sak?

Det høres ut som hunden har hatt mange problemer, det må være slitsomt for deg som eier også å gå og bekymre deg så ofte!

Og til dere som bruker billig-for:

Det må dere bare gjøre om dere vil, men jeg ville avstått fra å anbefale det iallefall. Jeg hadde ikke klart å sove godt om natta av å anbefale noe som i lengden ofte er helseskadelig for dyret sitt ;)

Skrevet

Hu i Svingen: jeg snakker om kronisk ørebetennelse, altså vi bruker fuciderm en gang i ny og ne for å få det vekk, ellers vanlig ørerens (fra veterinæren). Og analkjertlene måtte opereres vekk. De var så betente at de egentlig nektet å operere, men hu hadde så inn i hampen vondt og skylling og tømming og antibiotika hjalp ikke at de bare måtte til slutt.

Ninakanin: problemet i dag er jo at det som oftest er mer å gjøre...

Hun har fått NutraNuggets i mange år, da hun var veldig fin i mage og pels med dette. Men så ble det så pes å få tak i at vi gikk over til Precept (eller heter det Specific tro) CXD (kjøpes av veterinær, privat, så det er veterinærfôr).

Nå er hun undersøkt. Merkelige veterinærer! Snakket om på fredag at hun måtte undersøkes nærmere om hun ikke var bedre over helga, det var hun ikke. Dro til Oslo Dyreklinikk i dag og fikk spørsmålet om hvilke undersøkelser jeg ville ha tatt. :forvirret: Vel, det ble en ultralyd og urinprøve (katetisering). Jeg følte det var feil valg, å dope henne (hun misliker det) og å ikke ta blodprøve (lever, nyre og sånt). Jeg vil ikke ha sånne valg, det er veterinærene som skal ta dem...

Nå har vi resultatene fra ultralyden og katetiseringen i alle fall. Ingenting å finne. Lett å komme inn også. Så da er det nok bare at hun drikker lite, tisser lite og har en blærekatarr som gjør at hun tisser svært lite (om enn ikke videre ofte, merkelig det der).

Så da er jeg ganske glad. Dyrt og unødvendig å dope og undersøke henne, men det vet jeg nå... Gleder meg til å se henne etterpå! Og i kveld skal jeg gå en lang tur med bare henne. :)

Skrevet

Det høres jo bra ut. Så fint! :)

Skrevet

Siste informasjon (fått av ham som hentet hunden hos veterinæren i ettermiddag): ingenting å finne, ingenting! Ikke en eneste krystall i urinen eller noe som helst. :overrasket:

To ganger har hun tisset etter at hun kom hjem, og da som normalt. Får håpe at det fortsetter sånn. Heretter skal vovven kalles "Luremusa". ;)

Skrevet
:ler:
Gjest Gjest1
Skrevet

Det har ikke kommet ut av seg selv da, når hun tisset?

Skrevet
Det har ikke kommet ut av seg selv da, når hun tisset?

Ikke spør meg. Men veterinæren må tru jeg er helt idiot. Det er visstnok litt for mye for meg i det siste og så måtte jeg dra med meg begge unga til klinikken og det ble styr og greier. Dessuten er det mannen som for det meste tar seg av hundene nå, så jeg gjengir det han sier + det jeg har av erfaring selv.

Det jeg nå i ettertid kan si at jeg tror er at tispa bare har hatt vanlig urinveisinfeksjon. Har forstått at det kan gi krystaller i urinen. Og at vi har trykket i henne mer vann enn vanlig og at hun har følt for å late vannet litt ekstra ofte. Dra på åra gjør hun jo også, så hun blir vel litt slappere i muskulaturen og tisser noe oftere, men mindre da.

Men egentlig så har jeg ikke filla peil! Hun har tisset som normalt i dag også. Luremusa. :ler:

Skrevet

Da høres det jo ut som om medisinen har virket, og at saken er grei. :)

Min hadde også UVI nettopp, og en tidagerskur tok knekken på det. Hun tisset også ofte men lite, men hun hadde i tillegg grå utflod (det var sånn vi merket det). De fant ingen krystaller hos min heller.

Luremus! :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...