14062003 Skrevet 29. mai 2006 #1 Skrevet 29. mai 2006 Vi så sist at hun tisset i dag morges. Men hun kan ha tisset to ganger etter det. Ute på tur setter hun seg ned som vanlig (kanskje noe oftere), men det kommer ingenting. Hun virker frisk, så vi drar til veterinær i morra tidlig. Noen som har tips, eller info som gjør at vi bør dra til veterinær omgående?
14062003 Skrevet 30. mai 2006 Forfatter #4 Skrevet 30. mai 2006 Drikker hun mye da? ← Nei, som normalt (lite). Ved blærekatarr burde det jo komme noe? Eller hva er symptomene på slikt hos hunder?
Murron Skrevet 30. mai 2006 #5 Skrevet 30. mai 2006 http://dyrenett.no/no/s/veterinar.asp?art=Hund&h=d&id=296 http://www.jwdata.no/dyreklinikk/forum/vie...2b5bf5a7327b8cc http://www.canis.no/redirect.php?target=/e...t=1&spmid=10935 Masse hundestoff på nett hvis man søker. Lykke til med tispa di!
14062003 Skrevet 30. mai 2006 Forfatter #6 Skrevet 30. mai 2006 Var til veterinær 5 minutter før de åpna, 8:55. Full blære. Blir bedøvet og tømt. Urinen sjekkes. Ikke så lett å få tid til å søke med to små på morgenen... Får prøve å lese litt når de er lagt.
14062003 Skrevet 30. mai 2006 Forfatter #7 Skrevet 30. mai 2006 Tusen takk for linkene. Men ingen av dem passer egentlig (tisse ofte og drikke mye var jeg obs på). For hun tissa ikke i det hele tatt. Bare satte seg ned som vanlig. Var i knallform (ellers hadde jeg ringt veterinær i går). Veterinæren regnet med at hun senest var ferdig i 14-tiden, så jeg venter spent... Mistenker krystaller, frykter kreft...
smidja Skrevet 30. mai 2006 #8 Skrevet 30. mai 2006 Høres ikke ut som noen kreft-greie, men det er jo så klart ikke så lett å vite. Nå er jo det 14-tiden, så får vi kanskje snart vite hva det var for noe?
14062003 Skrevet 30. mai 2006 Forfatter #9 Skrevet 30. mai 2006 Jeg fikk en telefon midt i middagslaging og alt. Måtte hente hunden og greier, så det har gått i ett siden... Hunden hadde mye krystaller i urinen, men hadde klart å tisse selv. Så det var ikke nødvendig med neddoping for urinprøve. Veterinæren ymptet frempå om steiner og røntgenbilde, men i første omgang er det antibiotika, smertestillende og spesialfor (til den nette sum av 40,- pr. dag - i en måned). Tusen takk for hjelpen og støtten!
jordbær Skrevet 31. mai 2006 #10 Skrevet 31. mai 2006 Håper det hjelper! Operasjon for å fjerne krystallene er kjempedyr. God bedring til voff. Og klem til matmor som sikkert har det like ille! Ps. I ettertid kan det lønne seg å høre med vetrinær om kostholdsråd. For krystaller i urin kommer ofte pga fôr.
14062003 Skrevet 31. mai 2006 Forfatter #11 Skrevet 31. mai 2006 Merkelig at hun skulle få krystaller av foret, for det er et veterinærfor vi bruker. Kjøpes av veterinær (men ikke samme som behandler). Bikkja presterte å spy opp alt spesialforet i går da. Så da fikk hun litt vanlig for i stedet. Og i dag fikk hun 50/50 med vanlig for og spesialforet. Får det i kveld også. Så prøver vi bare spesialforet i morgen. Da må jeg kjøpe mer også. Steike så dyrt! Det blir nok ikke noen operasjon for krystallene, uansett pris. Hun har vært sliten den siste tiden. Hun blir tydelig gammel. Jeg skulle ønske hun bare en morgen ikke våknet. Så slipper jeg det vanskelige valget om å la henne få slippe. Hun har gjennomgått svært mye i sitt 9 år gamle liv og nå er det definitivt stopp. Sagt det før, men restitusjonen etter forrige operasjon i høst var tung. Så nå er jeg fast bestemt.
Cherie Skrevet 31. mai 2006 #12 Skrevet 31. mai 2006 . Får det i kveld også. Så prøver vi bare spesialforet i morgen. Da må jeg kjøpe mer også. Steike så dyrt! ← Don't I know it! Hunden min hadde nyrekollaps. Først var det 4 dager på drypp, så var det foring med hills spesialfor i boksmatversjonen. Den er mye dyrere enn tørrforet. Måtte til alt overmål gi den en liten lunk i micro'n for å få dyret til å spise. I dag går hun på K/D- foret til hills. Hun ble ikke helt bra, men nesten. Men dyrt for speisalfor... JAPP
jordbær Skrevet 31. mai 2006 #13 Skrevet 31. mai 2006 Jeg skulle ønske hun bare en morgen ikke våknet. Så slipper jeg det vanskelige valget om å la henne få slippe. Hun har gjennomgått svært mye i sitt 9 år gamle liv og nå er det definitivt stopp. Sagt det før, men restitusjonen etter forrige operasjon i høst var tung. Så nå er jeg fast bestemt. ← Har hatt samme følelsen selv.. Og den er kjipt. Det ordner seg unasett!
Gjest Turboguri Skrevet 31. mai 2006 #14 Skrevet 31. mai 2006 Merkelig at hun skulle få krystaller av foret, for det er et veterinærfor vi bruker. Kjøpes av veterinær (men ikke samme som behandler). Bikkja presterte å spy opp alt spesialforet i går da. Så da fikk hun litt vanlig for i stedet. Og i dag fikk hun 50/50 med vanlig for og spesialforet. Får det i kveld også. Så prøver vi bare spesialforet i morgen. Da må jeg kjøpe mer også. Steike så dyrt! ← Har alltid kjøpt butikkfor jeg.. Har aldri hatt problemer med det!! Bank i bordet! Butikkforet er faktisk ikke så ille, bare du er bevisst på hva som er i det!!
14062003 Skrevet 1. juni 2006 Forfatter #15 Skrevet 1. juni 2006 Har alltid kjøpt butikkfor jeg.. Har aldri hatt problemer med det!! Bank i bordet! Butikkforet er faktisk ikke så ille, bare du er bevisst på hva som er i det!! ← Nå har jeg ei tispe med tidligere kronisk diare og immunforsvarssvikt, så jeg tror jeg holder meg til noe jeg tror er bra i alle fall...
jordbær Skrevet 1. juni 2006 #16 Skrevet 1. juni 2006 Nå har jeg ei tispe med tidligere kronisk diare og immunforsvarssvikt, så jeg tror jeg holder meg til noe jeg tror er bra i alle fall... ← Det gjør du rett i! Ikke for å starte noen fôrdiskusjon i denne tråden.. Men jeg kan ikke dy meg. butikkfôr er ofte nesten like dyrt i lengden. Går mer inn, kommer mer ut. Dessuten inneholder butikkfôr ofte for mye salt og ting som ikke er det beste for dyret. Junkfood kaller vi det. Mye fett og salt. Olivers som er et godt fôr (iallefall for katt/ilder) har hundefôr til 29kr/kg. Og det er vel ikke akkurat mye, turboguri? Uansett. Hvordan går det med voffen?
14062003 Skrevet 1. juni 2006 Forfatter #17 Skrevet 1. juni 2006 Voffen er som før hun. Vi merka jo ikke noe på henne at hun var syk, bare at hun ikke tissa. Hun hadde visst satt seg ned noen ganger på tur igjen i dag tidlig - uten at det kom noe. Men veterinæren sa det kunne ta litt tid før medisinene virket. Og først i dag skal vi opp på full dose med spesialfôr. Jeg tror jeg skal smiske med en bekjent av meg som jobber i firmaet som distribuerer antibiotikaen... Begge bikkjene spiser nemlig antibiotika for dagen. Ikke mye, og den ene er ferdig nå, men allikevel. Er ikke mer enn et halvår siden vi bøtta innpå med samme antibiotikaen pga. betente analsekker... Og den smertestillende gugga vi skal ha i henne, urk. Hvor ble det av elskoven til gode Rimadyl (tabletter) liksom? Som jeg tilogmed har liggende en del rester av (og selvfølgelig aldeles ikke bruker, bare har om det blir foreskrevet av vet. slik at jeg slipper å kjøpe - om det ikke er gått ut på dato). Jeg synes det er en utfordring å få i henne væske. Hun drikker lite fra før (får vann i maten). Nå drikker hun null og nada (får jo boksematen og vann i skåla samtidig)! Vurderer å gi henne saft eller noe sånt, jeg. I morgen skal jeg bort og kjøpe mer boksemat...
Hu i Svingen Skrevet 1. juni 2006 #18 Skrevet 1. juni 2006 Ikke gi saft (du tulla sikkert?). Det du kan prøve er en bitteliten slump melk i vannet, noen hunder liker det godt. Det skal være veldig lite, mest for å gi en fristende lukt, for som du sikkert vet kan de få diare av melk. Føler med deg, leit med syk hund. Fortell hvordan det går etter hvert da.
jordbær Skrevet 1. juni 2006 #19 Skrevet 1. juni 2006 koktris er vel noe man gir hunder med diarè? Isåfall kan du vel gi hunden det. En del væske i ris, vet du. Dessuten teller alt med væske. Tror du får oppfordre henne til å drikke. For det er utrolig viktig at de får i seg nok. Hvis ikke blir det vel tvangsvanning.
14062003 Skrevet 1. juni 2006 Forfatter #20 Skrevet 1. juni 2006 "Oppmuntre henne til å drikke." Mohahaha! Denne tispa rører så vidt vannet til vanlig. Nå ser hun det ikke en gang... Jeg gir ingenting annet enn det spesialforet jeg har fått beskjed om av veterinæren. Men jeg kan høre i morgen hva jeg kan gjøre, for jeg må kjøpe mer. Jeg søkte litt på nettet og ble SKREMT av hva jeg så. Fant jo SVÆRE steiner, jo! :-S Er kvalm her jeg sitter. Tenk om hun har sånt da. Iiiiik! Vil ikke at hun skal opereres en gang til, stakkars.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå