Gå til innhold

Redd et liv

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Dette dukket opp på mailen min i dag:

Et tankekors- redd liv!

Under en fest snublet en jente - Ingrid - og falt. Hun forsikret alle at hun hadde det bra (de tilbød seg å ringe lege) og bare hadde snublet

i en stein for hun hadde nye sko.

De hjalp henne å ordne seg og ga henne en ny tallerken mat -

og selv om hun virket litt rystet, fortsatte Ingrid å more seg resten av

kvelden.

Ingrids mann ringde senere og fortalte at hans kone hadde blitt kjørt til

sukehuset. Kl 6:00 hadde hun dødd.

Hun hadde fått et slag på festen - dersom man hadde visst hvordan man kjenner igjen

tegnene på slag, hadde kanskje Ingrid fortsatt vært i live i dag.

DET TAR BARE NOEN MINUTTER Å LESE DETTE

En nevrolog sier at hvis han får i hendene en slagpasient innen 3 timer

kan han totalt heve effekten av slaget.... totalt! Han sier at det

vriene og vanskelige er å kjenne igjen et slag, få det diagnostiserert og

få pasienten till lege innen 3 timer.

Å KJENNE IGJEN ET SLAG

Nå sier legene at alle kan lære seg å kjenne igjen et slag gjennom å stille tre enkle spørsmål:

1. * Be personen om å LE.

2. * Be personen om å LØFTE BEGGE ARMENE.

3. * Be personen om å SI EN ENKEL SETNING (sammenhengende) (f.eks ...Solen

skinner idag).

Om personen har problemer med noen av disse oppgavene ring snarest 113 og

beskriv symtomene.

En hjertespesialist sier, at hvis alle som får denne e-mailen sender det til 10 personer,

kan du regne med at minst ett liv kommer til å kunne reddes.

VÆR EN VENN OG DEL DETTE MED SÅ MANGE VENNER SOM

MULIG, du kan redde liv.

Ha en fortsatt fin dag !

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Flott at du har lyst å spre budskapet om hvor viktig det er å få slagpasienter til sykehuset!

MEN; gi meg navnet på den nevrologen, for påstanden om at alle slag kan oppheves totalt innen tre timer er bare tull. Mange kan få god hjelp av antitrombolytisk behandling (som det heter), men ikke alle blir hundre prosent frisk, og det er svært mange kontraindikasjoner på behandlingen, så den blir ikke tilbudt alle. Dessuten er dette behandling som gis ved hjerneinfarkt (85-90 prosent), men det naturligvis ikke kan gis ved hjerneblødning (15-20 prosent). De fleste slagpasienter behandles konservativt,og heldigvis er det fø av dem som er svært unge. Ingrid i denne historien kan også ha fått hjerneblødning da hun falt, det vet vi ingenting om...

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

MEN; gi meg navnet på den nevrologen, for påstanden om at alle slag kan oppheves totalt innen tre timer er bare tull. Mange kan få god hjelp av antitrombolytisk behandling (som det heter), men ikke alle blir hundre prosent frisk, og det er svært mange kontraindikasjoner på behandlingen, så den blir ikke tilbudt alle. Dessuten er dette behandling som gis ved hjerneinfarkt (85-90 prosent), men det naturligvis ikke kan gis ved hjerneblødning (15-20 prosent). De fleste slagpasienter behandles konservativt,og heldigvis er det fø av dem som er svært unge. Ingrid i denne historien kan også ha fått hjerneblødning da hun falt, det vet vi ingenting om...

mannen min fikk hjerneinfarkt for ikke så lenge siden, han er 29 år, og jeg ringte 113 allerede etter 10 min til et kvarter etter at han ble dårlig. jeg tenkte aldri at det kunne være et slag, jeg så bare at dette var en situasjon jeg ikke kunne ta hånd om, så da var 113 det eneste alternativet.

han fikk trombolysebehandling, og var ferdig med behandlingene den tredje timen etter at han ble dårlig.

han ble nesten kvitt alle symptomene, det som sitter igjen er en nummenhet i huden på venstre side, han er litt stiv i kroppen, og han sliter med kraftig hodepine.

alle legene sier at han var veldig heldig, og at han kom til behandling så fort som han gjorde, reddet ganske mye..

jeg har sett at det er blitt mer og mer fokus på hjerneslag i det siste, og synes at dette er kjempebra, vi hadde rett og slett bare flaks som kom ut av det så godt - jeg visste ingenting om symptomer på slag...

Gjest Gjest
Skrevet

Alt fokus som kan bidra til at slagpasienter kommer raskt til lege er supert.

Kjempeflott at du skrev dette trådstarter.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Og enda bedre:

Ha alltid med deg to aspirin i vesken eller jakkelommen!!!

Få den som fikk slag til å tygge dem i seg snarest. Aspirin er blodfortynnende, og kan løse opp nok av blodproppen til at nok oksygenrikt blod kommer forbi innen skikkelig legehjelp kommer!!

Skrevet
Og enda bedre:

Ha alltid med deg to aspirin i vesken eller jakkelommen!!!

Få den som fikk slag til å tygge dem i seg snarest. Aspirin er blodfortynnende, og kan løse opp nok av blodproppen til at nok oksygenrikt blod kommer forbi innen skikkelig legehjelp kommer!!

Men man vet jo ikke at man har propp eller blødning før etter CT. Derfor starter de heller ikke trombolysebehandling før de har tatt CT. Om det er blødning så forverrer blodfortynnende situasjonen. Så vent på skikkelig legehjelp i stede!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...