Gjest Mirjam Skrevet 29. mai 2006 #1 Skrevet 29. mai 2006 Hei. Har en voldsom apetitt hele tiden, og jeg trenger noe for å regulere den; gjøre den ikke så stor. Jeg har et sunt kosthold, små og mange måltider. Jeg spiser heller ikke mat med høy GI, slik at blodsukkeret mitt stiger fort og synker fort. Noen som har noen tips? Eventuelt noen tabletter som kan kjøpes uten resept? Takk!
Gjest Gjest_Mygg_* Skrevet 29. mai 2006 #2 Skrevet 29. mai 2006 Prøv eplecider-eddic; det skal visstnok hjelpe! Blandes ut i vann, og drikkes ca tre ganger dagen, litt før hvert hovedmåltid. Krom-tabletter skal etter sigende virke mot sukker-sug. Jeg prøvde i en uke, og syntes de hjalp. Men det kan jo være at de virker psykisk!
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #3 Skrevet 30. mai 2006 Drikk et glass vann 10 min før du spiser. Tilsett kli i maten (f.eks i melk eller yoghurt) og drikk vann etterpå også.
Gjest Gjesta Skrevet 30. mai 2006 #4 Skrevet 30. mai 2006 Jeg synes selv det hjelper å spise en del fiber og fullkorn, så varer metthetsfølelsen litt.. Viktig å drikke masse vann.
Gjest Elfrida Skrevet 30. mai 2006 #6 Skrevet 30. mai 2006 (endret) Spis sakte, nyt hver munnfull og kjenn nøye på smaken. Legg fra deg bestikket mellom hver bit. Ikke ta en ny bit før du har tygget og svelget det du har i munnen helt. Følg med, og slutt å spise når du føler deg mett eller ikke har lyst på mer, ikke spis opp alt du har på tallerkenen hvis du allerede er mett. Hvis du gjennomfører dette ved hvert eneste måltid vil det hjelpe på å få fokuset vekk fra mat mellom måltidene, fordi du faktisk fokuserer på maten MENS DU SPISER. Mange bare hiver i seg maten, og da kan det skje at hjernen ikke rekker å merke at man har spist nok, og sender signaler om mere mat. Hvis du er sulten skal du spise. Ikke sånn 'jeg har lyst på noe'-sulten, men sånn 'jeg er SULTEN'-sulten, hvis du skjønner hva jeg mener. Spiser du ikke når du er virkelig sulten kan forbrenningen gå ned, i hvert fall hvis du gjør det til en vane å ikke spise når du er sulten. Kroppen tror det er dårlige tider og vil tviholde på hver kalori du putter i deg. Endret 30. mai 2006 av Elfrida
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #7 Skrevet 30. mai 2006 Proteinrik mat er lurt. Noen har god virkning av kromtilskudd. Ellers finnes det jo flere alternativer i helsekosten, men jeg vil anta det aller meste er humbug. Hvis du følger tipset om eplecidereddik, må du forresten ta det i pilleform. Ellers risikerer du å etse bort tannemaljen din!
Gjest Thalassa Skrevet 1. juni 2006 #8 Skrevet 1. juni 2006 å spise havregryn hjelper. drikke et glass vann når du får lyst på noe og vente 15 min for å se om du virkelig var sulten. spise masse salat (bare salat ikke brød) man blir faktisk ganske mett hvis man spiser mye nok
Jomfru-77 Skrevet 1. juni 2006 #9 Skrevet 1. juni 2006 Dette har også litt med "avenning" å gjøre.. Dersom du har vært vant til å spise mye og har tenkt å redusere litt på inntaket, vil man kunne kjenne litt på sult følelsen en periode, før kroppen venner seg til å få litt mer innabords... Men vann er tingen - det er det sunneste og beste som finnes... LYKKE TIL
CoolDuckie Skrevet 2. juni 2006 #10 Skrevet 2. juni 2006 Har en voldsom apetitt hele tiden, og jeg trenger noe for å regulere den; gjøre den ikke så stor. Jeg har et sunt kosthold, små og mange måltider. Jeg spiser heller ikke mat med høy GI, slik at blodsukkeret mitt stiger fort og synker fort. Noen som har noen tips? ← Dette kan du oppnå med f.eks den såkalte "metthetsindeksen" (Satiety index). Se her: http://www.mendosa.com/satiety.htm Kule And
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå