Gå til innhold

Hva er p-stav?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en liten stav, ca på størelsen med en fyrstikk, som oppereres inn i armen. Der sitter den og løser ut hormoner i en god stund (husker ikke hvor mange måneder det var), som gjør at du ikke blir gravid. Stangen sitter der inne til den er helt oppløst, og da må du få en ny. Jeg tror ikke den går ann å opperere ut, hvis man skulle vill ha barn før tiden er ute. Den er ganske ny i Norge, så jeg har ikke lest så mye om den.

Skrevet

Jeg vil ikke si at den blir opperert inn.

Men staven er 4 cm, og husker ikke hvor tynn, men veldig tynn.

Man får to bedøvelses sprøyter først og så blir den satt inn som en sprøyte. Ser ut som en litt tykk sprøyte, derfor bedøvelse. Den settes i overarmen. Du kan få to forskjellige en på 3 år og en på 5 år. Jeg har en som virker i 3 år, har hatt den nå i 2 år.

Du merker ikke at den sitter i armen annet visst du prøver å kjenne etter den. For å ta den ut må man visst få en bedøvelses sprøyte så snitter de bare bittelitt i huden og tar den ut og man får sydd et sting. Mener at det var det det sto. Utrolig hva man glemmer på 2 år

Skrevet

Jeg har!

Den er som en fyrstikk i overarmen, ja (på innsiden). Dyttes inn under god bedøvelse! Den fungerer opptil 5 år. Den har samme hormoner som hormonspiral (og minipiller). Den kan opereres ut når som helst, og må opereres ut når neste skal inn (det siste bare tror jeg).

Skrevet

Hvordan er bivirkningene av en slik stav i forhold til f.eks. p-pillene? jeg har måttet slutte på p-pillene pga humørsvigninger bl.a. og leter etter et passende prevensjonsmiddel.. og 5 år - så herlig å slippe å tenke på beskyttelse!

Skrevet (endret)

Joda, den kan fjernes når som helst, men må settes inn/ut av lege.

Jadelle eller Implanon heter to av merkene, info ligger feks i felleskatalogen på nett.

Edit: skrivefeil

Endret av Murf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...