Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har noen opplevd dette? Kan noen fortelle litt om hvordan de taklet det?

Jeg er revet fram og tilbake. Personen har jeg alltid oppfattet som ok. Forbrytelsen han er siktet for som avskyelig. Sier selv at han ikke er skyldig. Men han er dømt. Anke fulgte ikke fram.

Kona hans støtter ham og tror på ham. Selv er jeg bare forvirret. Vet ikke hva jeg skal si. Eller reagere.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det har jo skjedd at uskyldige er blitt satt inn, men jeg tror nok at det skal ganske mye til for at dette skjer. Ettersom du sier at forbrytelsen er avskyelig regner jeg ikke med at det er en uheldig hendelse som har skjedd (har opplevd fengsling av familiemedlem ved bilulykke), men en bevisst hendelse.

Kan ikke si noe annet enn at du bare får ta tiden til hjelp. Om du føler deg så splittet i hva du selv tror har skjedd så er det kanskje best å holde seg litt på sidelinjen og være ærlig med at "jeg vet bare ikke hva jeg skal tro".

Du sier jo ikke noe om hvor nært dette familiemedlemmet er, om du må forholde deg til det i det hele tatt.

Alt etter hvor lang denne dommen er så vil jo ting falle på plass og gå seg til. Så får du ta det som det kommer etterhvert.

Kanskje ikke til noe hjelp....

Men du har lov å være forvirret hvor lenge du trenger....

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ikke noe svar dessverre, for jeg lurer på det samme selv.

Her har jeg en eksmann som venter på dom. Han har innrømmet forholdene og jeg gruer meg til den tiden han skal inn. Blir han dømt kan han få 3 år, og det er lang tid med tanke på barna. Kan ikke se for meg at samvær er særlig koselig innenfor murene :(

Gjest Gjest
Skrevet

Om forbrytelsen innebærer mishandling/vold/misbruk av barn så hadde jeg aldri snakket med vedkommende mer. Gjelder det vold mot andre ville jeg vært "på vent" og sett an, passet meg men ikke kuttet ut personen.

Forøvrig ville jeg vært som før, men sagt fra at jeg synes han/hun var en forbanna idiot og burde lære folkeskikk og empati. Mer kan man ikke gjøre annet en håpe de skjerper seg og ikke ramler utpå igjen.

Skrevet

ja det lureste vi må gjøre mot mennesker som har tranget til barn er å fryse dem ut.

Skrevet

Jeg kan godt svare deg jeg...for jeg har opplevd det at ett nært familiemedlem har blitt fengslet.Min far ble fengslet og satt i varetekt da jeg var 15 år.

Han ble dømt for voldtekt.Om det er tilfelle eller ikke vet jeg ikke og vil aldri få noe svar,siden faren min døde rett før saken skulle opp til høyesterett.

Det er vanskelig å dømme om noen enn står nært og kjenner kan ha gjort en straffbar handling,men det viktigste er å støtte og være der uansett hva som er tilfelle.Faktisk går alt ann å tilgi over tid.

Er det barn inne i bildet og de er så gamle at de forstår så er det bedre å fortelle at pappa sitter i fengesel og at det han er gjort er ikke lov enn å tie det ned.

Det er verre for barna og få høre det av ukjente.

Gjest gjesta
Skrevet

det er en vanskelig balansegang... uansett hva dommen er for. Om du får litt tid på deg kan du kanskje etterhvert klare å snakke med vedkommende og bry deg som menneske uten å ta stilling til hva han har gjort. Lettere sagt enn gjort, men mennesker gjør små og store feil. Ikke dermed sagt at man skal tilgi alt, men man skal prøve å bry seg om mennesker for det.

Gjest Gjest1
Skrevet

Waco - hva med å lage egne tråder i stedet for å herpe andres?

Skrevet

Tråden er delt. Resten finner du her.

- lillesky (mod)

Skrevet

violetta, hva er din mening da? eller skriver du for å skrive hva andre ikke skal skrive i stedet for hva du selv skal skrive?

Gjest Gjest1
Skrevet
violetta, hva er din mening da? eller skriver du for å skrive hva andre ikke skal skrive i stedet for hva du selv skal skrive?

Jeg syntes problemstillingen var interessant. Sett fra trådstarters synspunkt. Dine synspunkter har jeg lest mange ganger før.

Gjest Gjest
Skrevet

Synd at denne tråden gled litt ut.

Koldbruna

Det gjorde godt å lese hva du skrev. Dette tilfellet gjelder også voldtekt. Jeg er så forvirret. På en side kan jeg ikke forestille meg at han kan ha voldtatt noen. På den annen side kan jeg ikke forestille meg at rettsvesenet kan ha tatt feil to ganger. Som regel hører man jo om at slike saker blir henlagt. jeg har aldri opplevd ham som aggresiv. Aldri som veldig opptatt av sex (jeg vet at voldtekt ikke er sex, men aner ikke hvordan jeg skal uttrykke meg). Som ganske vanlig egentlig.

Hadde det vært svindel hadde det vært lettere å forholde seg til. Galt, men ikke SÅ ille. Ikke lett å sammenligne forbrytelser, men noen forbrytelser gjør en mer rasende enn andre. Samtidig passer det ikke til personen.

Hvordan følte du det?

Og nei, det er ingen barn med i bildet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...