Gå til innhold

Å fengsle mennesker burde vært straffbart og forbudt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å fengsle mennesker burde vært straffbart og forbudt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fengsel er hevntanken. vi mennesker har vel ikke kommet oss videre siden middelalderen.

å fengsle mennesker er ødeleggende for samfunnet, man skaper tapere og ikke vinnere, man vil at folk skal få dårligere selvtillit og ikke bedre selvtillit. Hvorfor i all verden skal man putte mennesker som har det dårlig sammen??? Er det for at dem skal ha det bedre? Toska hadde sikkert bare vært en drømmer om han ikke kunne møte på halimi, betehw, schumann, andresen eller thendrup , - alle de personene han møtte i fengsel!

skal vi skape kriminelle, er det det vi forsøker oss på? Finnes det noen kriminellehøyskoler som er mer geniale enn lukkede avdelinger?

Man trenger syv års studier for å bli lege, og hvor mange år sitter man ikke inne før man kommer ut som en vaskeekte kriminell, med eksamenspapirer i form rulleblad? Folk i dette landet på trynet eller? hvorfor prøver vi så godt vi kan å gjøre vrangskjebner enda mer vrange? Er det ingen som vet at 80% av alle som soner ubetinget fengsel begår nye handlinger som igjen fører til ubetinget fengsel, - at det er ved å ikke havne i fengsel man gjør at man senere heller ikke kommer i fengsel? Forstår ikke mennesker en femåringslogikk?

Nei til fengsler, og nei til å sperre mennesker inne!

Vel kanskje fengsel fungerer på mennesker som ikke havner i fengsel, skrekk og avksy skal skremme mennesker til å bli underdanige og kasteløse.

Jeg vet at mennesker elsker underkastelse, vi elsker å bli fortalt hva som er rett og galt, og vi elsker å ha loven å forholde oss til, og det eneste vi mennesker elsker mer enn underkastelse er forakt.

For det er forakten i oss mennesker som også er årsaken til fengslene, vi hater hater hverandre fordi vi frykter hverandre, vi er redd hverandre, vi forteller hverandre at andre skal sperres inne for vår egen frihet, så avskyelige er vi, så vrangforestilte er vi, så makabere vi våre sinn at vi ikke fortjener annet, forakten og gleden over at andre har det vondt.

Det er ikke lov å kræsje bil, derfor har vi bilforsikringer, - det er heller ikke lov å gjøre noe galt, hvorfor kan vi ikke heller forsikre oss om at vi hjelper trengende i stedet for å spenne ben og sette dem inne? Da fortjener vi akkurat det samfunnet vi selv skaper.

Straff avler forakt.

Skrevet

Waco jeg tror kanskje du har missforstått det norske rettsvesen litt, hvis jeg har forstått deg rett.

Vi straffer ikke fordi vi tror de blir bedre mennesker, det vet vi at de ikke gjør. Vi straffer heller ikke for å få hevn. I Norge straffer vi pga de signaleffektene det gir til resten av samfunnet. Hvis man først gjør noe som er så ulovlig at man må i fengsel så har vi i realiteten svært få støttetiltak som har noen reel verdi. Dette er selvfølgelig synd, men vi må huske at en utpreget kriminell person har et behov for støtteløsninger som får psykiskutviklingshemmede til å fremstå som usedvanlig resurssterke personer.

Skrevet

signaleffekt? Så det er pga andre mennesker en blir selv satt inn. Det hørtes betryggende ut. Da er egentlig de som sitter inne sånne jesuer som soner for at vi ikke skal gjøre noe galt da?

Skrevet

Klart de har gjort noe galt og andelen av justismord i Norge er forsvinnende liten, samt at straffene her til lands er så lave at det nesten er komisk. Poenget er at rettsvesenet straffer ikke for å få hevn. Så primitivt er ikke det norske samfunn (i motsetning til svært mange andre land). Det straffes for å vise resten av samfunnet hva som skjer om man skulle velge å være kriminell. På den måten prøver man å forhindre at samfunnet får flere negative elementer enn det som strengt talt er nødvendig.

I Norge har vi et massivt støtteapparat for de som faller utenfor, men majoriteten av de som sitter i fengsel er så resurskrevende og har så liten evne til å leve et bærekraftig liv at samfunnet ikke har mulighet til å følge opp alle sammen. Synd, men helt naturlig.

Skrevet

Velge å være kriminell?

Hvis jeg gjør noe galt skulle jeg ønske jeg fikk hjelp og ikke straff.

Kan ikke du forklare meg hvorfor du heller vil straffe enn hjelpe de som gjør noe galt?

Lærer du noe av straff føler du?

Gjest gjesta
Skrevet
Å fengsle mennesker burde vært straffbart og forbudt.

hva skal vi gjøre da? sende alle til sibir eller australia slik som de gjorde før? enig i at ting kan gjøres annerledes, fengslene er jo stappfulle. men jeg vil ikke ha alle forbrytere på frifot, og iallefall ikke de som er syke i hodet og av den grunn ikke kan være i samfunnet som resten av oss.

Skrevet
Velge å være kriminell?

Hvis jeg gjør noe galt skulle jeg ønske jeg fikk hjelp og ikke straff.

Kan ikke du forklare meg hvorfor du heller vil straffe enn hjelpe de som gjør noe galt?

Lærer du noe av straff føler du?

Ja selv kriminelle har fri vilje og selv om omstendigheter i livene deres gjør de mindre dyktige til å leve et lovlydig liv har de fremdeles et valg. Når man velger å skade samfunnet ved å begå kriminelle handlinger så har man krysset en grense. Når individer krysser den grensen må samfunnet sette ned foten og si at dette aksepterer vi ikke. Kall det gjerne barneoppdragelse for voksne.

Jeg er helt enig med deg at vi i et ideelt samfunn skulle satt av nok resurser slik at disse menneskene kunne fått den nødvendige hjelpen de trenger og jeg mener også at vi sannsynligvis totalt sett hadde kommet bedre ut av det hvis vi hadde brukt flere midler på rus- og kriminalomsorg. Når det er sagt kan vi ikke slutte å straffe mennesker som utfører kriminelle handlinger da dette naturlig nok ville ført til en eksplosjon av kriminalitet.

Av straff læren man nok svært lite. Hvis man først har blitt kriminell vil nok et opphold i fengsel kun føre til at man lærer seg nye kriminelle ferdigheter og får bekjentskap med nye destruktive elementer. Problemet er at alternativet isolasjon blir sett på sin inhumant.

Skrevet

jeg vil heller tilgi enn å straffe, men det er vel sånn jeg er. Har man rett trenger man vel ikke påføre andre mennesker lidelse?

kanskje det å påføre mennesker pine er en behagelig tanke, man gjør rett ved å gjøre urett...

Skrevet
jeg vil heller tilgi enn å straffe, men det er vel sånn jeg er. Har man rett trenger man vel ikke påføre andre mennesker lidelse?

kanskje det å påføre mennesker pine er en behagelig tanke, man gjør rett ved å gjøre urett...

Nå synes jeg du snur opp ned på situasjonen her. Du fremstiller gjerningsmannen som offeret. Jeg tror ikke vi løser problemet med kriminalitet ved å klappe, klemme og belønne forbrytere hver gang de utfører en kriminell handling.

Skrevet

jeg snur ikke opp på noe som helst, jeg mener bare at man ikke skal straffe mennesker som gjør uønskede handlinger, du mener at man bør straffe mennesker som gjør handlinger du selv aldri ville begått.

vi må vel få lov til å være uenige, du er glad i glattceller, jeg synes det er noe trist og leit vi bør unngå.

hvorfor du blir så sinna og tverr skjønner jeg ikke, kanskje du ønsker at jeg burde fått en dag eller to i fengsel slik at jeg får tenkt meg om litt?

Skrevet

Forresten en ting til. Kan du gi meg et eksempel dr ittsekk på en ulovlig handling du ville begått dersom du ikke ble straffet for det?

Eksempel på ting som tidligere var straffbart var f eks utroskap, ville du idag vært utro bare fordi du ikke havner i fengsel?

Skrevet
Nå synes jeg du snur opp ned på situasjonen her. Du fremstiller gjerningsmannen som offeret.

Hei Doktor: Dette er ikke noe nytt fra Waco. Bare til informasjon...

Gjest Gjest
Skrevet
jeg vil heller tilgi enn å straffe, men det er vel sånn jeg er.
Enig, tilgi alle og gi dem en blomst. Fyll rettssalen med blomster under ankebehandlingen av Nokassaken og gi drapsmenn et kyss på kinnet.
Skrevet
jeg snur ikke opp på noe som helst, jeg mener bare at man ikke skal straffe mennesker som gjør uønskede handlinger, du mener at man bør straffe mennesker som gjør handlinger du selv aldri ville begått. 
Jeg mener man bør bli straffet for ting som jeg kunne gjort og ting som jeg gjør i tillegg til de jeg ikke kunnet funnet på å gjøre.

vi må vel få lov til å være uenige, du er glad i glattceller, jeg synes det er noe trist og leit vi bør unngå.

Klart du har lov til å være uenig, det hadde vært liten vits i et diskusjonsforum hvis alle var enige.

Og ja jeg er fryktelig glad i glattceller. Jeg har intet mindre enn to i leiligheten min.

hvorfor du blir så sinna og tverr skjønner jeg ikke, kanskje du ønsker at jeg burde fått en dag eller to i fengsel slik at jeg får tenkt meg om litt?

Når jeg er sint så uttrykker jeg meg i langt strengere ordelag enn det jeg har gjort til nå. Hvis jeg hadde blitt tilstrekkelig sint på noen kan det hende at jeg hadde kommet til å brutt norsk lov om det ikke fantes noen fare for å bli straffet.

Dette er typisk et tilfelle der jeg synes det hadde vært greit om du hadde blitt straffet ja. Etter 6 -7 år i isolat hadde nok den pipa di fått en annen lyd tenker jeg. Etter å allerede ha brent meg på mennesker her som ikke forstår åpenbar ironi velger jeg å fortelle deg at de to setningene før denne var ment som spøk.

Forresten en ting til. Kan du gi meg et eksempel dr ittsekk på en ulovlig handling du ville begått dersom du ikke ble straffet for det?
Jeg kan gi deg mange eksempler på kriminelle handlinger jeg kunne ha kommet til å begå dersom man ikke ble straffet for det.

- Jeg hadde helt sikkert kommet til og kjørt mye fortere enn det jeg gjør i dag. Min fartstilpassning baserer seg på hvor fort man kan kjøre uten å miste sertifikatet og det hender seg ofte at jeg ligger rett under den grensen. Dette er straffbart og jeg tar en kalkulert risiko når jeg ligger i 115 km/t i 80 sonen. Jeg er villig til å ta en bot, men ikke villig til å kjøre så fort at jeg mister sertifikatet eller så fort at jeg hadde blitt satt i fengsel. Hadde man her ikke hatt noen fare for å bli straffet hadde du sikkert kunnet observert meg i 200+ relativt ofte. Selv om jeg mener at jeg har ferdigheter til å gjøre dette er jeg såpass oppegående at jeg ser at dette ville ha økt risikoen for en alvorlig ulykke.

- Det kan godt hende at jeg hadde tillatt meg selv å kjøre bil etter å ha drukket en fire fem pils hvis det ikke var noen fare for å bli straffet.

- Flere typer økonomisk kriminalitet kunne jeg sikker også kommet til å begå. Innsidehandel er en rask og enkel måte å øke kapitalresursene sine.

- Det finnes også en hel drøss med andre handlinger av mer alvorlig art som jeg kunne ha begått i et svakt øyeblikk dersom jeg viste at faren for å bli straffet ikke var tilstede.

Eksempel på ting som tidligere var straffbart var f eks utroskap, ville du idag vært utro bare fordi du ikke havner i fengsel?

Nei.
Gjest Gjest
Skrevet

Hva om de er livsfarlige for omgivelsene? Skal du tilgi en som på bestialsk måte har drept feks barn, og som ikke har noen anger? På en eller annen måte må voldsmenn holdes borte fra samfunnet for at de ikke skal skade uskyldige.

Det nytter ikke med klapp på skuldra til voldelige psykopater, de må holdes i forvaring. Selvsagt bør de også behandles før man regner det som trygt å slippe dem ut blandt folk igjen.

Skrevet

Hva burde straffen for å straffe andre vært, da?

Skrevet

Jeg synes det er synd at mennesker er mer redd for å få en trafikkbot enn å kjøre ut av veien.

Innsidehandel?? Hahaha, nekter jeg å tro, dersom du vet noe om børser eller valutakurser i morgen og IKKE handler slik du selv tror markedet vil bevegege seg, er ikke du særlig til analytiker.

Hvis noen av dere kunne bevise at straff er et gode så kunne jeg vært enige med dere. At noen ble bedre av det, at det virket eller funket, - ja da ville jeg selvsagt vært enig.

Men så lenge mennesker blir mer kriminelle av å sitte i fengsel må jeg dessverre være uenig.

Selv om jeg skulle ønske dere hadde rett.

Skrevet
Hva om de er livsfarlige for omgivelsene? Skal du tilgi en som på bestialsk måte har drept feks barn, og som ikke har noen anger? På en eller annen måte må voldsmenn holdes borte fra samfunnet for at de ikke skal skade uskyldige.

Vi har jo tilgitt Ariel Sharon selv om han slakta flere hundre i shatilla i 1982?

Eller hva med sannhetskommmisjonen i sør-afrika, - ingen ble straffet i bytte mot sannheten, det hørtes vel trist og leit ut for dere at aparthetidsystemet ble aviklet uten at man begynte å straffe hverandre på nytt.

Litt rart at slike enkle tanker er så vanskelige for dere idag.

Dere som heller vil straffe mennesker som ikke viser anger, - dvs folk som ikke en gang forstår at de har gjort noe galt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...