Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 28. mai 2006 #1 Skrevet 28. mai 2006 Jeg funderer mye om dagen på mulighetene mine for å studere medisin. Har kun generell studiekompetanse så jeg må altså ta opp realfag.. Er det noen her som har tatt realfag i etterkant av vgs (dvs ikke rett etter, men noen/mange år etter)? På hvilken måte tok dere dem, og hvor lang tid brukte dere? Var det mulig å ta dem mens man var i jobb/annen høyere utdanning? Har sittet å regnet litt og med poengene jeg har til nå vil jeg fint greie opptakskravet hvis jeg bare får et snitt på 4 eller over i realfagene (om jeg har forstått rett ang fordypningspoeng, får jeg 2 poeng for hvert av fagene 3mz og 3kj?). Har så lyst til det her, så selv om jeg har sett det som utenkelig å gå så lenge på skole før har jeg begynt å drømme nå.. Kan legge til at jeg er 21 år nå, så selv om jeg ikke kan begynne før om tidligst 2 år (må fullføre profesjonsutdanning for å få tilleggspoeng) så blir jeg jo ikke utgammel når jeg starter.. Noen som studere medisin her som vet omtrent hva alderssnittet for å begynne er? Vet mange bruker endel tid på å samle poeng.. Hvis det er noen her som studerer medisin så hadde det vært fint å høre litt om studiemiljø, arbeidsmengder, praksis osv. er egentlig nysgjerrig på alt I hovedsak er det utdanningen i trondheim jeg er interessert i, men bergen er også aktuelt. Blir glad for svar, samme hvilke(t) av spørsmålene mine du kan svare på Ha en ellers fin søndag! Pia i drømmeland..
Saeria Skrevet 28. mai 2006 #2 Skrevet 28. mai 2006 Jeg tror nok du bare får 1 poeng for hvert av 3.klasse realfagene. Jeg får hvertfall det for min 3BI. Jeg har tatt opp både biologi og 2mx mange år etter jeg var ferdig på vgs. Jeg tok opp 2MX i fjor høst på 4 måneder og 3BI i vår på like kort tid. Det gikk helt greit. I tillegg har jeg tatt opp flere andre fag fra vgs., hvorav noen var fag jeg aldri har hatt før. Det er flere på min skole som tar opp fag fra vgs. samtidig som de studerer. Det gikk helt fint for dem. De klarte å følge med på undervisningen på begge skolene. Jeg vet ikke hva snittet på medisin er, men det var utrolig mange på skolen min som tok opp realfag fordi de ville inn på medisin eller odontologi. De fleste var i aldersgruppen 22-26, men noen var eldre enn det og. Når det gjelder Bergen så er det er en kjempeflott studentby. Studentmiljøet har fått mye skryt og alle jeg har møtt fra andre deler av landet stortrives i Bergen, på tross av at det gjerne er litt mer regn enn de er vant til. Lykke til med fagene du skal ta opp!
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 1. juni 2006 #3 Skrevet 1. juni 2006 Takk for svar Jeg har bestemt meg for å ta kontakt med sonans for rådgivning, men jeg tror jeg skal vente til jeg har fullført utdannelsen min og så ta alle realfagene på et år etterpå. Tror det kan være en fordel å få litt undervisning, kan bli hardt å lese alt på egenhånd.. Da får jeg også muligheten til å se det an litt før jeg bruker mye penger på det - for hvis jeg får en jobb jeg gjerne vil ha innen yrket jeg utdanner meg til nå blir nok medisinplanene lagt på is.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå