Gjest Forstoppet Skrevet 28. mai 2006 #1 Skrevet 28. mai 2006 Jeg har noen spørsmål angående avføringsmiddel (ikke klyster): 1)Hvordan virker det? Tar pillen/middelet med seg alt som er i magesekk og tarm? Eller kun tarmen? 2)Hva er det mest effektive avføringsmiddelet (helst pilleform) man kan få kjøpt på apotek? Raskest virkning. 3)Er man dårlig i magen resten av dagen etter å ha brukt avføringsmiddel? Eller er det over ”der og da”? 4)Må man ta det på et spesielt tidspunkt? Kan man for eksempel ikke ta det etter man har spist? Hvor lenge bør man vente etter man har spist før man tar det? 5)Hvor ofte kan man bruke avføringsmiddel uten at tarmen tar skade av det? Håper noen kan svare på mine spørsmål. Hilsen forstoppet.
Gjest Malina Skrevet 28. mai 2006 #2 Skrevet 28. mai 2006 (endret) Det er ikke lurt å bruke for mye avføringsmiddel! Hvor "grensen går" vet jeg ikke,men det varierer vel- men det er ikke vits i å ta den sjansen. Dulcolax er et avføringsmiddel som er nokså vanlig- kan f eks ta to piller og effekten kommer etter ca. 10t Og da må man ofte mye på do gjennom en hel dag. Hvis du vil ha en raskere virkning må du bruke stikkpiller(de hjelper fort). Unge, friske mennesker trenger ikke bruke avføringsmiddel! Hvis du sliter med forstoppelse bør du heller se på kostholdet og (manglende) mengde fysisk aktivitet. Og bli avhengig av avføringsmidler for esten av livet er vel ikke så gøy! Hvis du vil prøve noen midler anbeflaer jeg å prøve en olje fra apoteket som IKKE er avføringsmiddel,men det hjelper på hard mage. Man tar et beger olje og passer på å drikke nok væske. Det hjelper bra! Men som sagt, man bør prøve andre ting før man begynner med avføringsmidler! Lykke til Endret 28. mai 2006 av Malina
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #3 Skrevet 29. mai 2006 I første omgang vil jeg anbefale deg å spise svisker. Det har veldig god effekt på mage/tarm! Men ikke spis for mange på en gang, det er ikke særlig bra! Ellers fungerer oljen (lactulose e.l.) som blei nevnt ovenfor bra,den fungerer som fiber for magen,og får den "igang". Hvis du ikke har effekt av dette, ville jeg tatt en prat med fastlegen om avføringsmidler. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #4 Skrevet 30. mai 2006 Anbefaler Ortis Fruktfiber som du får på helsekost, men den koster litt over hundre kroner, så svisker er billigere og kanskje like bra. Prøv med en halv dose først. Du tygger en liten bit. Den virker etter 12-14 timer, men du kan risikere at du må på toalettet opptil flere ganger, i alle fall virket den slik på meg.
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #5 Skrevet 30. mai 2006 DE DRÅPENE DE SELGER PÅ APOTEKER ER VELDIG GOD. bRUKER DE NÅR JEG ER PÅ FERIE DA JEG ALLTID FÅR FORSTOPPELSE, tA DRÅPENE NÅR DU LEGGER DEG OG NÅR DU VOKNER MÅ DU PÅ DO.OG DU TÅMMER ALT. ikke noe springing mer.
Ulva Skrevet 31. mai 2006 #6 Skrevet 31. mai 2006 Anbefaler Ortis Fruktfiber som du får på helsekost, men den koster litt over hundre kroner, så svisker er billigere og kanskje like bra. Prøv med en halv dose først. Du tygger en liten bit. Den virker etter 12-14 timer, men du kan risikere at du må på toalettet opptil flere ganger, i alle fall virket den slik på meg. ← eg kan skrive under på den...veldig effektivt
Gjest Kari Skrevet 5. april 2012 #7 Skrevet 5. april 2012 Jeg har provt det meste, men har landet på Laxoberal dråper. Magen er som stein og grunnen er sterke smertestillende og liten aktivitet. Uansett, må man så må man. Mitt beste rås er dråper (Laxoberal) i litt vann før leggetid. Virker over natten, og du er trolig ferdig med ett toalettbesøk, påfølgende dag.
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2012 #8 Skrevet 5. april 2012 Oxytarm plomme gjør susen, d er tørket til en sviske, og max 5-6 timer etterpå sitter du garantert på doskåla Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2012 #9 Skrevet 6. april 2012 brukte baade tabletter og draaper for,men etter jeg begynnte aa ta magnesium 400 eller 600 mg gaar det fint hver dag ,dr OZ nevndte det ogsaa paa et av sine show
Ryvre Skrevet 6. april 2012 #10 Skrevet 6. april 2012 Å er det så enkelt? Har aldri turt å prøve avføringsmiddel for jeg trodde man kanskje måtte på do hele tiden, som når man har diare Sliter selv med forstoppelse ganske ofte pga sykdom og medisiner (magnesium hjelper ikke mot dette problemet for meg og jeg spiser magnesium hver dag pga kramper i beina) Tror kanskje jeg skal ta en tur på apoteket og kjøpe noe (for man må vel ikke til legen og få resept?)
Ryvre Skrevet 6. april 2012 #11 Skrevet 6. april 2012 Men hvordan fungerer det? "renser" det hele systemet eller tar det bare selve forstoppelsen
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2012 #12 Skrevet 7. april 2012 vis du bruker magnesium kjopt i Norge er det for lite ,tipper 0,5 mg.du m[ bruke 400 til 600 mg hver dag,kjop paa iherb.com
Ryvre Skrevet 7. april 2012 #13 Skrevet 7. april 2012 vis du bruker magnesium kjopt i Norge er det for lite ,tipper 0,5 mg.du m[ bruke 400 til 600 mg hver dag,kjop paa iherb.com Nei jeg kjøper i Sverige og jeg bruker høyere doser enn anbefalt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå