Gå til innhold

Hjelp - hvilken stil skal jeg velge?


smilla

Anbefalte innlegg

Vi flyttet inn i nytt hus for en stund siden, og nå skal vi kjøpe nye stuemøbler, gardiner, bilder osv. osv.

Men jeg er så usikker på hvilken stil jeg vil ha.

Stuen er tapetsert i en lys grå/hvit tapet, litt sånn respatex-kjøkenbord mønster, men ganske rolig likevel. Viduer og dører er hvite.

Det ene alternativet er en rød hjørnesofa i litt enkel stil (karlanda fra Ikea), og et rødt/oransje gulvteppe (på forsiden av årets Ikea-katalog), røde (litt tynne gardiner). Men jeg er så usikker på hvilket tre jeg skal velge på resten av møblene. Spisebord, stoler (ikke minst farge på evt. trekk på stoler) etc. Gulvet er lyst (bøk), så jeg bør kanskje velge noe som matcher det? Bjørk eller bøk kanskje? Når det gjelder puter og slikt så hadde jeg tenkt røde, oransje og rosa.

Jeg er glad i farger, men er usikker på om det blir mye? Er det noen her som har fargesterke møbler, og blir dere lei? Slik stuen er nå så går den i grått og blått, og det er så trist og kaldt, kunne derfor tenkt meg det litt varmere.

Det andre alternativet er beige sofa og rustikke møbler, mørke men bittelitt rødlig beisete og litt kraftige og røffe. Og kaffe og sandfarger på resten av inventar, puter, gardiner osv. Men da passer ikke veggene som er kalde og grå, samme gjelder gulvet som kommer til å kræsje med møblene siden det er lys bøk (laminat).

En annen ting som ikke teller for det siste alternativet er at jeg syns det er så mange som har det slik nå, er det in med mørke rustikke møbler nå eller? Jeg har ikke peil på hva som er på "moten" når det gjelder interiør og innredning. Jeg har bare ikke lyst til at det skal se ut som hos "alle" andre.

Lurer også på hvor jeg kan finne fine og litt fargesterke bilder?

Gjerne kunst. Har sett et par steder på nett, men har liksom ikke helt funnet noe. Vil ikke ha plakater i glass og ramme, jeg har et par nå, og syns det er så plagsomt med gjennskinnet av lys i glassene :roll:

Eller har dere noen helt andre idèer eller tips? Eller linker til sider hvor jeg kan finne det, eller få inspirasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Leia i.i.

Vi har fått mye inspirasjon av ulike interiørblader. Kjøp en bunke som dere kan kose dere med hjemme. De blir garantert tatt fram igjen og igjen, så det er ikke penger ut av vinduet. (Bedre enn å kjøpe en sofa for mange tusen som du er lei av etter ett år...) Fine blader:

Design Interiør

Living Etc.

Bobedre

Bonytt

Elle interiør

Maison

De ulike bladene kjører hver sin stil. Maison er for eksempel mer rustikkt enn Design interiør. Prøv litt forskjellige i begynnelsen, så ser du hva slags spekter som er in i de ulike grenene for tiden, og ikke minst hva slags stiler som fins. Lykke til!

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å gi råd om stil.

Men jeg har fargesterke møbler og er ikke lei. Har alltid vært glad i farger og har både vegger, møbler og tekstiler i ganske klare og rene farger (gult, rødt, blått, grønt, oransje).

Samtidig har jeg en ganske "røff" stil med kraftige møbler i mørkt tre.

Dette er ganske individuelt, men jeg har ikke gått lei fargene mine. Så lenge jeg holder meg ganske nær primærfargene er det lett å finne tekstiler og andre ting som matcher. Det kan også varieres litt.

Vet ikke om jeg hadde valgt så sterk farge på gardinene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Stil er jo egentlig individuelt...

Om man velger stil basert på andre, da har man egentlig allerede tapt. De tinga du vil trives med i årevis, det er de du LIKER, ikke de noen andre sier er stilige....

Det er nå bare min mening da :)

(Snakk om farger, vi har orange vegger vi, og får ikke male dem engang (leier) Skal bli festlig å pynte til jul i dette.... gjett hvem som gleder seg til å om X antall år flytte til eget hus?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bodd i leid hus med helt forferdelige farger!! Hva ER det med utleiere og valg av farge?? Kjøper de billige restparti som ingen andre ville ha eller :ler: (naturlig nok :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velg det du liker best! Selv har jeg rød sofa, og blir ikke lei! Men så har jeg alltid likt rødt, og rød sofa har alltid vært drømmen.

Selv om du velger rød sofa, vil helthetsinntrykket forandre seg veldig hvis du f.eks bytter ut de fargerike putene du beskriver, med noe mer diskret. f.eks sandfarget eller grå, hvis du går lei de oransje og rosa altså :lol:

Lykke til! Hvis vi alltid skal tenke fornuftig; "tenk om jeg blir lei" osv - da blir det så kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og gode tips alle sammen!

Fredagsbarn: Joda, jeg er forsåvidt enig med deg i at man ikke skal basere sin stil på andre. Jeg hadde aldri kommet til å kjøpt noe bare fordi det er på mote, eller pga andre syns det er fint, hvis jeg ikke likte det selv. Men jeg liker så mange forskjellige stiler, det er mye som er fint - så lenge det er gjennomført. Jeg hører gjerne på erfaringer fra andre, f.eks er det jo flere her som sier at de har mye farger men ikke blir lei. Er enig i det, det er vel mest en gammel klisjè kansje? På lik linje med den at vegger må være kritthvite ellers ser de skitne og innrøyka ut (i følge min mor og svigermor ihverfall..)

Jeg går nok for den "fargerike", den er mere meg. For tiden ihvertfall :wink: Og så lenge jeg har nøytrale farger på inventar forøvrig, så er jo tekstiler enkelt å bytte ut. Jeg ser absolutt for meg en rød sofa ja, den kommer stuen min til å kle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...