Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Noen som har erfaring med migrene og graviditet?

Jeg er sterkt plaget med migrene, dvs. anfall som varer opp til tre-fire dager, minst anenhver uke.

Har to barn, og hadde ikke migrene før jeg fikk de, den har kommet de siste årene. Nå ønsker vi oss enda et barn, men både mannen min og jeg er bekymret for dette med migrene. Hva om jeg får migreneanfall ett par dager etter vi har kommet hjem fra sykehuset med babyen? Kan jo ikke ta medisinene under et evt. svangerskap eller under amming. Det betyr sengeleie under hele anfallet....

Har lest at migrenen ofte blir borte under svangerskapet, og forblir borte en tid etter. Ønsker at andre med dette problemet kan dele erfaringene med meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Har lest at migrenen ofte blir borte under svangerskapet, og forblir borte en tid etter. Ønsker at andre med dette problemet kan dele erfaringene med meg.

Hei!

Kanskje jeg kan hjelpe litt.

Jeg har slitt med sterk hodepine gjennom hele svangerskapet (ble verre da jeg ble gravid) men er nå i senere tid blitt litt bedre ettersom jeg er sykmeldt. Legene har gitt meg diagnosen migrene og spenningshodepine i mangel på viten...nå har imidlertid en ekspert i nevrologi uttalt at det ikke er migrene likevel.

Som du skriver blir de fleste faktisk bedre av sin migrene når de blir gravide. Dette gjelder bl.a. min tante som hadde sterke smertefulle anfall tidligere. Hun ble gravid da hun var 39 år og har ikke hatt migrene siden.

Grunenn til at jeg ikke har blitt kvitt min hodepine kan jo være nettopp det at et er hodepine og ikke migrene. Snakk med legen før dere starter prøvingen og sørg for å bli nøye oppfulgt. Kanskje du t.o.m. kan bli henvist til en nevrolog, ta MR osv for å finne ut hvilken tilstand du nå er i før du blir gravid. Når svangerskapet er bekreftet kan du nemlig ikke ta MR før du har født. Det er der jeg står nå og skal faktisk til en kiropraktor i morgen. MR'en får evt vente til etter jeg har født.

Beklager om dette ble rotete. Ville bare formidle at det som regel blir bedre når man har migrene og blir gravid. LYKKE TIL!

Endret av Murmelmy
Skrevet

Det kan hende akupunktur kan hjelpe på migrenen i den tiden du ikke kan ta medisiner. Kjenner flere som har hatt OK effekt av det.

Skrevet

Jeg har blitt kvitt migrenen under begge svangerskapene mine, men den kom gradvis tilbake noen måneder etter fødselen. Men var da mye svakere (holdt å bruke Ibux). Jeg begynte ikke å bruke migrenemedisin før det var gått 3,5 år siden første svangerskap, og jeg trengte bare å bruke det i ca. et halvt år før jeg ble gravid igjen.

Nå håper jeg at jeg blir mindst like bra etter fødselen, og forhåpentligvis helt kvitt det!

For meg ble graviditeten den beste medisin mot migrene, men om det vil hjelpe for deg kan vel ingen si helt sikkert.

Uansett ønsker jeg deg lykke til!

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Jeg hadde migrene masse på slutten av graviditeten og spesielt første 4-5 mnd etter fødselen. Hadde ikke snev av dette under første svangerskap. Problemet hos meg var høyt blodtrykk så jeg fikk medisin mot dette de siste 6 ukene før snuppa ble født. Kan dette være noe av grunnen hos deg også?

Ellers så er mangel på magnesium ofte problemet sa legen min.

Kanskje din kan ta litt ekstra tester på deg og finne ut hva det er?

Skønner godt at dette ikke er noe særlig nå når du er gravid, men jeg har nå(7 mnd etter fødsel på dagen :) )sjeldent migrene.

Endret av Niko
Skrevet

Min mann (som altså ikke var gravid *ler*) ble så godt som helt kvitt sin migrene etter noen turer til homepat. Før lå han hjemme to-tre dager i måneden, de siste tre årene har han vært syk ca. en gang i halvåret, og det har vart kun en eller halvannen dag.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for råd. Det ble nevnt høyt blodtrykk, mitt er heller litt lavt. Men jeg tror jammen jeg skal prøve akkupunktur. Har tenkt på det, men forstått at det egentlig ikke hjelper -fra andre. Men Jeg taper jo ikke noe på å prøve. Er utrolig lei alle de forskjellige medisinene jeg får for dette!! Får satse på at et barn til vil hjelpe litt også da. :) Kan i alle fall snakke mer med mannen min om dette, kanskje vi starter prøving snart.... ;)

Skrevet

Jeg slet m migrene i ca første halvdel av svangerskapet. Til tider var det så pyton at jeg ringte gråtende til fastlegen og spurte om jeg ikke kunne få ta ÈN migrene-tablett! Men nei, det fikk jeg ikke lov til...Så da var det bare å holde ut de dagene det stod på som verst, under dyna, i sommervarmen ifjor, skrekk og gru...

Men siste halvdel av svangerskapet hadde jeg ikke migrene i det hele tatt, og har vel bare hatt ett anfall (svakt et) på de 5 mnd som mor :)

Gjest Gjest - trådstarter
Skrevet
Men siste halvdel av svangerskapet hadde jeg ikke migrene i det hele tatt, og har vel bare hatt ett anfall (svakt et) på de 5 mnd som mor :)

Slet du med migrene før du ble gravid også?

Skrevet
Slet du med migrene før du ble gravid også?

Ja har hatt migrene siden 14-15-årsalderen :(

Men nå etter fødselen har jeg bare hatt ett anfall.....

Har nok sammenheng m at jeg ikke har fått tilbake mensen, for det var alltid

ifm mensen at jeg fikk migrene 1-2 dgr og måtte bli hjemme fra jobben 1 dag i snitt...

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg slet m migrene i ca første halvdel av svangerskapet. Til tider var det så pyton at jeg ringte gråtende til fastlegen og spurte om jeg ikke kunne få ta ÈN migrene-tablett! Men nei, det fikk jeg ikke lov til...Så da var det bare å holde ut de dagene det stod på som verst, under dyna, i sommervarmen ifjor, skrekk og gru...

Fikk du lov til å bruke paralgin forte?

Skrevet
Fikk du lov til å bruke paralgin forte?

Legen sa hun kunne skrive ut en resept på paralgin forte ja, men jeg orket jo ikke tanken på å møte opp for samtale (kjente ikke fastlegen så godt for et år siden) og så få resept og gå på apoteket med DEN dundrende migrenen...

Men når jeg var ferdig m anfallet dro jeg og fikk resept, til neste gang :(

Så man FÅR lov å ta 1 P.Forte, til nød sa legen. Paracet funker ikke på migrene for meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...