Gå til innhold

P-piller og diarè

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg går på p-piller. I går hadde jeg diarè ca. 4 timer etter at jeg tok pillen. Sorry detaljer, men det var ikke helt flytende diarè, men heller ikke en vanlig avføring.... Litt rennende var den.

Er det sjangs for at jeg ikke er beskyttet nå?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Stemmer, det er umulig å vite hvor stor sjanse det er for at du er ubeskyttet. Personlig hadde jeg aldri våget å ha sex uten kondom før etter minimum 14 dager etter noe slikt.

Skrevet (endret)

Les hva det står i pakningsvedlegget. Det er ikke sikkert det er noen fare, det kommer an på hvilken uke du er i (ihvertfall når det gjelder de pillene jeg bruker)!

Og forresten, du må uansett ikke vente med sex uten kondom i mer enn 7 dager...

Endret av brumma*
Gjest Gjest
Skrevet
Og forresten, du må uansett ikke vente med sex uten kondom i mer enn 7 dager...

Trodde jeg og, etter jeg så at Trionetta har 7 dager, og Trinordiol 14. Når det da er to piller som er helt like (den ene er en kopi av den andre, husker ikke hvem som er hva) fikk jeg såpass panikk at jeg endte opp med å heller være “for sikker” enn gamble.

Gjest Gjest
Skrevet

Bruker Cerazette...

Står i pakningsvedlegget står det at hvis jeg har diarè innen 3-4 timer ettar jeg har tatt en pille, så kan det være at den ikke er helt tatt opp.

Skrevet
Bruker Cerazette...

Står i pakningsvedlegget står det at hvis jeg har diarè innen 3-4 timer ettar jeg har tatt en pille, så kan det være at den ikke er helt tatt opp.

Men står det ikke noe om hva du gjør om tabletten er glemt (det blir jo det samme)? Jeg bruker Yasmin, og der er det forskjellig ettersom hvilken uke tabletten er glemt i. Vet dessvette ikke noe om Cerazette, men det burde stå i pakningsvedlegget under "glemte piller" eller noe lignende.

Skrevet
Trodde jeg og, etter jeg så at Trionetta har 7 dager, og Trinordiol 14. Når det da er to piller som er helt like (den ene er en kopi av den andre, husker ikke hvem som er hva) fikk jeg såpass panikk at jeg endte opp med å heller være “for sikker” enn gamble.

Hehe... Okey. I mitt pakningsvedlegg står det 7 dager, så jeg forholder meg til det.

Gjest Gjest
Skrevet
Men står det ikke noe om hva du gjør om tabletten er glemt (det blir jo det samme)? Jeg bruker Yasmin, og der er det forskjellig ettersom hvilken uke tabletten er glemt i. Vet dessvette ikke noe om Cerazette, men det burde stå i pakningsvedlegget under "glemte piller" eller noe lignende.

Det står at jeg skal ta en ny pille om jeg har hatt diarè 3-4 timer etter at jeg tok pillen. Men jeg har regnet litt på det, og det ble visst 4 1/2 time på meg. Da er jeg vel beskytta?

Gjest Godjenta79
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt sjansen hvis jeg ikke ønsket å bli gravid :)

Gjest Virvel
Skrevet
Det står at jeg skal ta en ny pille om jeg har hatt diarè 3-4 timer etter at jeg tok pillen. Men jeg har regnet litt på det, og det ble visst 4 1/2 time på meg. Da er jeg vel beskytta?

Det finnes ingen absolutter i biologien - det er jo ikke sånn at dersom du spyr/får diaré 3 timer og 59 minutter etter at du har tatt en pille er du usikker, mens går det 4 timer og 1 minutt er du safe. :icon_lol: Jeg ville ikke gamblet, i hvert fall.

Skrevet

Ja, ihvertfall i teorien. Regner med at de har lagt inn en liten sikkerhetsmargin også. Jeg har alltid fulgt det som har stått i pakningsvedlegget, og ville nok slått meg til ro med at jeg var beskytta. Men man vet jo aldri... Noen blir faktisk gravide selv om de følger alt til punkt og prikke.

Gjest Gjest
Skrevet
Det finnes ingen absolutter i biologien - det er jo ikke sånn at dersom du spyr/får diaré 3 timer og 59 minutter etter at du har tatt en pille er du usikker, mens går det 4 timer og 1 minutt er du safe. :icon_lol: Jeg ville ikke gamblet, i hvert fall.

Hva med denne 36-timers regelen på p-piller da? Dersom man tar den 35,5 for sent så skal man være beskyttet. Tar man den en halvtime etterpå er man ikke beskyttet.

Gjest Godjenta79
Skrevet

Når jeg ikke vil bli gravid passer jeg på å være 150 % sikker - det betyr at jeg ALDRI tar sjanser, uansett hvor liten sannsynligheten er. Det vil si at hvis jeg er noe som helst i tvil om at jeg har bommet med p-pillene så er det kondom som gjelder i 14 dager!

Gjest Virvel
Skrevet
Hva med denne 36-timers regelen på p-piller da? Dersom man tar den 35,5 for sent så skal man være beskyttet. Tar man den en halvtime etterpå er man ikke beskyttet.

Selvfølgelig gjelder det samme der. Alle kropper reagerer forskjellig på medikamenter, og de grensene som er satt er, for å gjenta meg selv, ikke absolutte. Sier meg enig med Godjenta79: Jeg ville ikke tatt noen sjanser, i hvert fall ikke når jeg fortsatt har både flere piller og andre prevensjonsmidler tilgjengelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...