Gå til innhold

RyggSMERTER

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_sofie_*
Skrevet

Verker så j#vli fra ryggen og nedover bena..

Jeg klarer knapt å stå, er SKIKKELIG vondt!!!!

KLarer nesten ikke stå, vondt å sitte, vondt å ligge.. ikke så godt å gå heller. Går som en krøpling!!

Noen her som har hatt det sånn..

Hvordan er isjas egentlig??

Hvordan blir man behandlet da??

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ikke hatt isjas så jeg vet ikke, men det skal visst verke nedover beina.

Men jeg har hatt kink i ryggen. Jeg våknet opp med at jeg ikke kom meg ut av senga. Sønnen min på to år gikk til naboen som hjalp meg på toalettet. Det var så vidt beina holdt og det føltes som om jeg skulle knekkes på midten.

Naboen ringte legevakta som kom og ga meg muskelavslappende. Dagen etterpå var jeg fin igjen.

Ring legevakta. Du kan prøve å ta ibux som virker muskelavslappende og er smertestillende.

Har du gjort noe som kan ha forårsaket smertene? Selv hadde jeg løftet opp toåringen med bena i feil stilling og vasket huset og stresset dagen før. Jeg trente men likevel fikk jeg altså denne smellen.

Jeg har aldri opplevd det senere.

Gjest Gjest_sofie_*
Skrevet
Jeg har ikke hatt isjas så jeg vet ikke, men det skal visst verke nedover beina.

Men jeg har hatt kink i ryggen. Jeg våknet opp med at jeg ikke kom meg ut av senga. Sønnen min på to år gikk til naboen som hjalp meg på toalettet. Det var så vidt beina holdt og det føltes som om jeg skulle knekkes på midten.

Naboen ringte legevakta som kom og ga meg muskelavslappende. Dagen etterpå var jeg fin igjen.

Ring legevakta. Du kan prøve å ta ibux som virker muskelavslappende og er smertestillende.

Har du gjort noe som kan ha forårsaket smertene? Selv hadde jeg løftet opp toåringen med bena i feil stilling og vasket huset og stresset dagen før. Jeg trente men likevel fikk jeg altså denne smellen.

Jeg har aldri opplevd det senere.

Jeg har overbelastet meg og drevet med tungt arbeid over lenger tid..

Skjedde noe galt for to uker siden...så ble det bedre.. men nå er det helt ekstremt!!

Er jo helg..så jeg får ringe legen på mandag..

Skrevet

Unnskyld at jeg buser inn her, men hva kan en lege gjøre når man har vondt i ryggen egentlig??

Du må ringe noen som har peiling på ryggen!

Hvorfor har du fått vondt? Har du gjort noe som har irritert den kanskje?

Har du hatt litt vondt i lengre tid men ikke tenkt noe over det?

Har du falt og slått deg?

Mandag morgen ringer du til din nærmeste kiropraktor! Han eller hun er ekspert på det området og kan hjelpe deg med en gang.

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet
Unnskyld at jeg buser inn her, men hva kan en lege gjøre når man har vondt i ryggen egentlig??

Smertestillende f.eks., finne ut om det er muskulært eller nervøst. Henvise til fysioterapi etc.

Skrevet

Isijas oppstår fordi isijas-nerven kommer i klem, og du vil da verke i rumpa og nedover benet. Ut fra det du skriver kan det være isijas du har, men jeg tror det er mest vanlig å ha smerter nedover på den ene siden. Ikke i begge bena som du har.

Jeg har hatt prolaps i korsryggen med isijas på venstre side. Hele venstre foten dovnet liksom vekk og ville ikke bære meg. Men det finnes grader, så du kan godt ha isijas og "bare" ha litt vondt i øverste del av sete/lår.

Har du sterke smertestillende tabeletter (Pinex Forte e.l.)? Ta det for å døyve smertene, og kom deg til lege for sjekk. Eller gå direkte til kiropraktor eller fysioterapaut.

God bedring! :klem:

Gjest Gjest_sofie_*
Skrevet

, så du kan godt ha isijas og "bare" ha litt vondt i øverste del av sete/lår.

Jeg har ikke BARE litt vondt i øverste del av sete/lår... Jeg har vondt helt ned til ankelen i begge bena på det verste.. men det sitter værst i rompa.

Å melecoton.. jeg tror en lege lett ser hva slags behandling man trenger.. En henvisning må man ha fra lege.

Dessuten er det ingen kiropraktor her i nærheten!

Gjest Gjest
Skrevet
Isijas oppstår fordi isijas-nerven kommer i klem, og du vil da verke i rumpa og nedover benet. Ut fra det du skriver kan det være isijas du har, men jeg tror det er mest vanlig å ha smerter nedover på den ene siden. Ikke i begge bena som du har.

Det kommer an på hvor prolapsen sitter i virvelen. Jeg hadde bilateralt prolaps, som betyr at den gikk ut på begge sidene. Og hadde dermed vondt ned langs begge beina.

Ble opererert for to og et halvt år siden. Operasjonen gikk litt galt, "noe" har skjedd med nerven til venstre ben. Har nedsatt førlighet og den svikter stadig. I tillegg til et smertehe****. På toppen av det hele har det dannet seg arr-vev der hvor prolapsen lå, så jeg går med et konstant press på nervene.

Jeg angrer så på operasjonen... Men der og da følte jeg at det var min eneste utvei til å bli frisk. Så selv om jeg visste at det var en 50-50 sjanse å ta, så la jeg meg på benken.

Nå sitter jeg oppe og venter på at smertestillende skal begynne å virke sånn at jeg kan få meg noen timers søvn. Smertene er helt forferdelige, får ikke til å gråte engang. Skulle ønske jeg var frisk...

Blir du tilbudt operasjon, så tenk nøye gjennom før du sier ja. Mange som har prolaps blir bra av seg selv i løpet av et års tid, da prolapsen tørker inn.

Jeg sier ikke at du har prolaps, trådstarter, ville bare si litt generelt.

Det legen kan gjøre er å gi deg smertestillende og henvise deg til MR-røntgen. Da kan de utelukke prolaps. Ellers har kiropraktor hjulpet meg hundre ganger mer enn fysioterapeutene, så om du har kiropraktor innen akseptabel reisetid (der hvor jeg bodde før måtte jeg ta en dagsreise for å komme til behandling), så anbefaler jeg det på det varmeste.

God bedring!

Hilsen en som ikke engang unner sine verste fiender ryggsmerter...

Skrevet

Har hatt noe liknende. Det var etter at jeg fikk en kink i ryggen da jeg var i ferd med å støvsuge. Det var ei helg og jeg betraktet det tross alt ikke som så akutt at jeg ringte lege. I mitt tilfelle må det ha vært muskulært. Den beste lindringen jeg fant var faktisk sykling. Satte meg på sykkelen og tråkket avsted på lavt gir på flat mark, sånn at jeg fikk beveget muskulaturen uten å belaste den.

Er ellers plaget med at musklene nederst i korsryggen/overst i baken stivner, og det kan gjøre vondt langt nedi beina.

Men ta deg en tur til legen hvis det ikke blir bedre av seg selv.

Skrevet
Smertestillende f.eks., finne ut om det er muskulært eller nervøst. Henvise til fysioterapi etc.

Skal smertestillende helbrede kroppen da liksom? :grine2:

Skrevet

Grunnen til at jeg er litt vanskelig her er at jeg har hatt vondt i ryggen selv. Var i en stygg bilulykke for 10 år siden og ødela ryggen helt. Jeg gikk til mange forskjellige leger og alle bare ga meg smertestillende og sa at det kom til å gå over. En og annen henviste meg til fysio. Det hjalp ikke en dritt det heller. Varmeputer, laser, ultralyd osv osv

Det var godt der og da men jeg ble ikke frisk av det.

Etter et godt år med dette var jeg lei hele greia og knasket smertestillende i et år. Da var i allefall smertene borte. Så fikk jeg hodepine, migrene, var mye trøtt og lite energi.

Etter mye om og men ble jeg anbefalt å gå til kiropraktor. Og det hjalp.

I dag er jeg kommet meg helt etter ulykken, og det er kun kiropraktor som har hjulpet meg gjennom dette..

Jeg håper du har mulighet til å komme deg til en kiropraktor til tross for at det ikke er noen i nærheten! Det er det du trenger!!!

God bedring!

Skrevet

Glemte det viktigste ang. isijas i går:

Hvis du ikke har følelse i underlivet (ikke kjenner at du tørker deg etter toalettbesøk) eller mister trangen til å gå på do må du kontakte legevakten øyeblikkelig!

Hvis nervene i underlivet blir lammet må du sannsynligvis opereres raskest mulig.

Gjest bubbel
Skrevet

sliter med det samme som deg.... det henger igjen i fra 2 svangerskap med bekkenløsning. ikke noe galt med bekken/hofter i dag. men gjør likevel jæ... vondt.

går til fysioterapaut to gangr i uka , da bruker han ultralyd og strøm + at han strekker i leddbåndene i lysken.

Dette hjelper meg til å fungere i hvedagen.

Og i tillegg trener jeg to ganger i uka.

• 2 år senere...
Skrevet
Verker så j#vli fra ryggen og nedover bena..

Jeg klarer knapt å stå, er SKIKKELIG vondt!!!!

KLarer nesten ikke stå, vondt å sitte, vondt å ligge.. ikke så godt å gå heller. Går som en krøpling!!

Noen her som har hatt det sånn..

Hvordan er isjas egentlig??

Hvordan blir man behandlet da??

Skrevet

Synes det høres ut som isjas jeg. Jeg hadde det for noen uker siden og er nesten bra nå. Sitte er IKKE bra. Og når du ligger kan du legge en håndduk eller noe under korsryggen slik at du får en lett svai. Dette er for å sørge for at blodirkulasjonen opprettholdes. Det er derfor man ofte har mer vondt om morgenen når man har isjas, for da har blodsirkulasjonen ofte blitt litt dårlig.

Unngå det som gjør vondt. Dvs sitte eller ligge feil. Når du sitter og "henger" på ryggen, dvs krummer litt kan du få ekstra klem på nerven. Det var mye uriktig sitting på jobb som gjorde utslaget for min del. I kombinasjon med litt for hard trening og glemte å tøye setemusklene. Å gå var det som funket best for meg. Ble veldig sliten men alikevel.. Osteopater bruker å behandle isjas! Anbefales!

Og for gud skyld.. IKKE løft på en stund. Det kan trigge eller forverre isjasen! Spis smertestillende, prøv å gå og bevege deg forsiktig og kom deg til en ostaopat/kiropraktor.

God bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...