Gå til innhold

Barn som ikke leker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hmmm...:klø: Da skal jeg komme med et totalt anderledes svar/forslag enn de andre her...;)

Hva med å la gutten kjede seg ordentlig! Ikke tilrettelegg NOE for ham, ikke la ham spille spill (verken på TV eller PC), ingen tv-titting. Fortell ham at det er sunt å kjede seg, da begynner tankene og fantasien hans å arbeide igjen og etterhvert finner han nok på noe...;)

Dette funker iallefall for min sønn... :Nikke: Hvis vi nekter ham det han vil ( og til tider er det BARE TV/-PC-spill) eller tv-titting, tar det ikke lang tid før han setter seg til å tegne eller bygge lego...

Sier ikke at dette tar en time eller to, kan sikkert ta lengre tid også, men det viktigste er at du/dere ikke faller for fristelsen å tilrettelegge igjen... Og selvfølgelig er det FY-FY å plage lillebror!! :forvirret:

Skader ikke prøve iallefall...;)

Vi foreldre må ikke på død og liv overengasjere/tilrettelegge for mye for barna våre...;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Tusen takk for gode svar og linker!!!!

Jeg er selvsagt veldig positiv til at han er fysisk aktiv og dyktig motorisk!!!! Hvem er vel ikke det? Og selvsagt er det 6-åringens væremåte å ha litt lopper i blodet! Tror kanskje noen har misforstått litt...

Det som bekymrer meg er at det virker som om han ikke kan leke. Han setter seg ikke ned på eget initiativ for å holde på med rolige aktiviteter. Ikke i 10 minutter engang. Når jeg prøver å få han til å fatte interesse for slike ting, får jeg han kanskje med, men det ender opp med at han innen kort tid sitter og kommanderer meg til å gjøre slik og slik, og DET vil ikke jeg!

Tror han kunne ha godt av å "trene" konsentrasjonen sin litt. (sagt på en humorisktisk måte, ikke overtolk!!!) Og det er dessuten travelt (jada, vet at gutter er travlige, men...) når han non stopp terger på lillebroren, ommøblerer stua i mangel på noe bedre å ta seg til eller rett og slett bare driver rundt i huset (han gjør faktisk det veldig mye!). Ellers så er det vbel bra for finmotorikken om han kan pusle med litt forskjellig? (tenker feks på perling, tegning, leire, lego e.l.) Og det må vel være godt for gutten også å kunne sette seg ned med interessante ting, og la pulsen synke? Jeg tror faktisk det er veldig sunt, og så får de som er uenige i det bare henge meg. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Hei,

Gutten din høres ut til å være veldig lik gutten min. Han har heller aldri kunnet leke alene.. .småbilene, legoklossene, playmosjørøverskuta sto urørte hvis ikke vi voksne fant det frem og lekte med han. Han har alltid vært helt uinteressert i tegning, maling og forming (som søstrene hans elsker). Han er glad i å bli lest høyt for, men ikke glad i å lese selv. Altfor glad i dataspill og tv etter min mening og elsker å egle søstrene sine. Lek på barnehage og skole har mye bestått i "herjing" .....MEN

Han var og er sosial, fysisk aktiv, ganske musikalsk selv om han ikke gidder å lære seg noe instrument, meget snakkesalig, rimelig flink på skolen, har mange kamerater, POLITISK INTERESSERT :overrasket: faktisk, og klarer seg helt utmerket på de fleste områder, nå er han tretten år og er jo ikke så slitsom å ha i hus lenger.

Poenget mitt er vel kanskje å berolige deg... det går sikkert bra med ham, det har det gjort med junior.

PS: Trampoline i hagen har vært en ubetinget suksess!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...